SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych II
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MKGZ2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Zapoznanie studentów z problematyką kształcenia w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami             w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych: istota nauczania otwartego, projektowanie przestrzeni klasy szkolnej, style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania, modele nauczania indywidualizującego, uniwersalne projektowania zajęć, nowe technologie w nauczaniu (technologie wspomagające i asystujące), metody nauczania i ich adaptacje do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych. Znaczenie współpracy nauczycieli i specjalistów dla organizacji procesu edukacji, kontrola postępów i ocenianie (w tym wspierające uczenie się).

2. Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych, dobierania i adaptowania środków dydaktycznych (zwłaszcza dla uczniów          z niepełnosprawnością intelektualną), dostosowywania treści i formy sprawdzianów do specyfiki procesów poznawczych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych, motywowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do uczenia się, stosowanie oceniania wspierającego uczenie się.

3. Uwrażliwienie na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji włączającej.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat edukacji włączającej, uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych).

Zakres tematyczny

Konwersatorium:

1. Style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.

2. Uniwersalne projektowanie zajęć z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.

3. Dostosowywanie przestrzeni klasy szkolnej, dobór nowoczesnych technologii (wspomagających i asystujących, dobór i adaptacja środków dydaktycznych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.

4. Adaptowanie metod nauczania do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.

5. Formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.

6. Kontrolowanie postępów i ocenianie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.

7. Sposoby motywowania do nauki uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.

8. Konstruowanie konspektu lekcji w grupie zróżnicowanej z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.

Metody kształcenia

Praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z konwersatorium:

Średnia ocen z: 1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu; 2) Kolokwium z treści konwersatorium. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie konwersatorium. Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.

Literatura podstawowa

1. Deutsch Smith D., Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. T. 1 i 2, Warszawa 2008.

2. Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, red. J. Głodkowska, Warszawa 2017.

3. Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, red. J. Głodkowska, Warszawa 2017.

4. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, red. M. Buchnat, B. Tylewska-Nowak, Warszawa 2012. 

5. Hudson D., Specyficzne trudności w uczeniu się, Gdańsk 2019.

6. James R. K., Gilliland B. E., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2008.

7. Mitchell D., Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk 2016.

8. Olechowska A.,Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.

9. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków 2017.

10. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2014.

11. Wdówik P., Uniwersalne projektowanie zajęć dydaktycznych, Warszawa 2010.

 

Literatura uzupełniająca

1. Barabach T., Praca korekcyjna z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych, „Nauczanie Początkowe”, 2003/2004, nr 3, s.88-92.

2. Bogdanowicz M., Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania – dysleksja, dysortografia, dysgrafia, [w:] red. W: M Pecyna, Dysleksja rozwojowa – fakt i tajemnica, Opole 2011.

3. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015.

4. Lovaas I.O., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa 1993.

5. Łoskot M., Model pracy z uczniem znajdującym się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej, "Głos Pedagogiczny" 2011, nr 31.

6. Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk 2017.

7. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Cz. 1, 2, Warszawa 2010.

8. Razem czy osobno? Współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne, red. B. Muchacka, M. Głażewski, B. Pawlak, A. Litawa, Kraków 2017.

9. Sipowicz K., Pietras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej), Wrocław 2017.

10. Szczygieł B., Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym : konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć, Kraków 2001.

11. Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej, Warszawa 2006.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 17:29)