SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych IV - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych IV
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MKGZ4
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Zapoznanie studentów z problematyką kształcenia w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą (np. (np. alergia, cukrzyca, epilepsja, choroby układu krążenia, choroby układu oddechowego, astma, hemofilia, choroby nowotworowe), niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną (zaburzenia wagi i wzrostu, transseksualizm, deformacje twarzy): istota nauczania otwartego, projektowanie przestrzeni klasy szkolnej, style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania, modele nauczania indywidualizującego, uniwersalne projektowanie zajęć, nowe technologie w nauczaniu (technologie wspomagające i asystujące), metody nauczania i ich adaptacje do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z

uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną, znaczenie współpracy nauczycieli i specjalistów dla organizacji procesu edukacji, kontrola postępów i ocenianie (w tym wspierające uczenie się).

2. Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną,

dobierania i adaptowania środków dydaktycznych, dostosowywania treści i formy sprawdzianów do specyfiki procesów poznawczych uczniów z uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną, motywowania w/w uczniów do uczenia się, stosowania oceniania wspierającego uczenie się.

3. Uwrażliwienie na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji włączającej.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat edukacji włączającej, uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

Zakres tematyczny

Konwersatoria:

1. Style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

2. Uniwersalne projektowanie zajęć z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

3. Dostosowywanie przestrzeni klasy szkolnej, dobór nowoczesnych technologii (wspomagających i asystujących), dobór i adaptacja środków dydaktycznych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

4. Adaptowanie metod nauczania do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

5. Formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

6. Kontrolowanie postępów i ocenianie uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

7. Sposoby motywowania do nauki uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

8. Konstruowanie konspektu lekcji w grupie zróżnicowanej z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

 

Metody kształcenia

Praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z konwersatorium:

Średnia ocen z: 1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu; 2) Kolokwium z treści konwersatorium. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie konwersatorium. Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.

Literatura podstawowa

1. Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, red. J. Głodkowska, Warszawa 2017.

2.Gajewska M., Lewandowska-Kidoń T., Witek A., Dziecko przewlekle chore. Dostosowanie warunków edukacyjnych dla dziecka z alergią, Warszawa 2015.

3. Góralczyk E., Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, Warszawa 2009.

4. Górska A. i In., Dziecko z cukrzycą w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, Warszawa 2009.

5. Jasielska G., Dziecko z zaburzeniami odżywiania w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, Warszawa 2010.

6. Jóźwiak S., Dziecko z padaczką w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, Warszawa 2009.

7. Klukowska A., Dziecko z hemofilią w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, Warszawa 2009.

8. Kulus M. i In., Dziecko z astmą w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, Warszawa 2009.

9. Mitchell D., Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk 2016.

10. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków 2017.

11. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela, Warszawa 2014.

12. Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych, Warszawa 2005.

13. Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację?, red. B. Wojnarowska, Warszawa 2010.

14. Wdówik P., Uniwersalne projektowanie zajęć dydaktycznych, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca

1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015.

2. Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, red. J. Głodkowska, Warszawa 2017.

3. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore w roli ucznia, Kraków 1998.

4. Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk 2017.

5. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Cz. 1, 2, Warszawa 2010.

6. Razem czy osobno? współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne, red. B. Muchacka, M. Głażewski, B. Pawlak, A. Litawa, Kraków 2017.

7. Szczygieł B., Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym: konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć, Kraków 2001.

8. Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej, Warszawa 2006.

9. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań 2001.

10. Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, red. W. Pilecka, Kraków 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 20-04-2020 17:27)