SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Organizacja edukacji włączającej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Organizacja edukacji włączającej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-OEW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie przez studentów zasad organizacji edukacji włączającej w przedszkolu lub w szkole. Opanowanie przez studentów umiejętności ewaluacji działań związanych z organizacją edukacji włączającej. Nabycie przez studentów umiejętności komunikowania się z innymi osobami w procesie organizacji edukacji włączającej (zwierzchnikami, współpracownikami, rodzicami, wychowankami). 

Wymagania wstępne

Znajomość specjalnych potrzeb edukacyjnych, w tym różnych niepełnosprawności, form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, funkcji szkoły jako instytucji.    

Zakres tematyczny

Wykłady:

1) Proces, wzorce, style i metody komunikacji. 2) Komunikowanie się  i współpraca dzieci/uczniów w przedszkolu oraz w szkole. 3) Komunikowanie się i współpraca nauczycieli w procesie organizacji w przedszkolu oraz w szkole edukacji włączającej. 5) Wewnętrzny system doskonalenia zawodowego nauczycieli edukacji włączającej w  przedszkolu oraz w szkole. 6) Ukryty programu przedszkola oraz szkoły w zakresie edukacji włączającej.

Ćwiczenia:

1) Przygotowanie z wykorzystaniem Indeksu Inkluzji narzędzi do ewaluacji  organizacji i realizacji edukacji włączającej w przedszkolu lub w szkole w zakresie: komunikacji i relacji społecznych wśród uczestników procesu wychowania i nauczania (wychowanków, rodziców i pracowników przedszkola lub szkoły), bazy i wyposażenia, specjalistycznej kadry, organizacji i realizacji procesu rewalidacji oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej wobec uczniów ze SPE, organizacji i realizacji procesu kształcenia, oceniania wychowanków, systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz wdrażania zmian itp. 2) Wizyta studyjna w przedszkolu lub szkole oraz przeprowadzenie ewaluacji. 3) Porządkowanie, analiza, interpretacja materiału ewaluacyjnego oraz opracowanie działań naprawczych. 

 

Metody kształcenia

Wykład 

Wykład, pokaz. 

Ćwiczenia 

Praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne, praca w grupach, projekt badawczy.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

Kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).

Ćwiczenia

Projekt badawczy dotyczący ewaluacji działań związanych z organizacją edukacji włączającej wybranym przedszkolu lub w szkole przez studentów w grupach. Kryteria ocen od 2-5: a) celowość narzędzia diagnostycznego, b) rzetelność materiału ewaluacyjnego, c) interpretacja i wnioski dla praktyki wynikające z ewaluacji, d) połączenie diagnozowanych indywidualnie przez studentów  aspektów edukacji włączającej w całość  odnoszącej się do systemu organizacji przedszkola lub szkoły.   

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń. 

Literatura podstawowa

  1. Adrjan B., Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego, Kraków 2011.
  2. Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych: założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.
  3. Ku inkluzji społeczno-kulturowej w szkole. Od pedagogiki klasy do pedagogiki włączającej, red. B. Gołębniak, M. Pachowicz, Poznań 2018.
  4. Przewodnik po edukacji włączającej, red. T. Booth, M. Ainscov, Warszawa 2012.
  5. Speck O., Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Gdańsk 2013.

Literatura uzupełniająca

  1. Apanel D. Teoria i praktyka kształcenia integracyjnego osób z niepełnosprawnością w latach 1989-2014, Kraków 2016.
  2. Banach I., Od integracji do inkluzji, Zielona Góra 2014.
  3. Gajdzica Z., Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej, Kraków 2013.
  4. Lis-Kujawski A., Moje „ja” i szkoła integracyjna, Zjawiska ukrytego programu w nauczaniu uczniów niepełnosprawnych, Kraków 2010.
  5. Zamkowska A., Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji, Radom 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 14:52)