SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Organizacja edukacji włączającej |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-OEW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie przez studentów zasad organizacji edukacji włączającej w przedszkolu lub w szkole. Opanowanie przez studentów umiejętności ewaluacji działań związanych z organizacją edukacji włączającej. Nabycie przez studentów umiejętności komunikowania się z innymi osobami w procesie organizacji edukacji włączającej (zwierzchnikami, współpracownikami, rodzicami, wychowankami).
Znajomość specjalnych potrzeb edukacyjnych, w tym różnych niepełnosprawności, form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, funkcji szkoły jako instytucji.
Wykłady:
1) Proces, wzorce, style i metody komunikacji. 2) Komunikowanie się i współpraca dzieci/uczniów w przedszkolu oraz w szkole. 3) Komunikowanie się i współpraca nauczycieli w procesie organizacji w przedszkolu oraz w szkole edukacji włączającej. 5) Wewnętrzny system doskonalenia zawodowego nauczycieli edukacji włączającej w przedszkolu oraz w szkole. 6) Ukryty programu przedszkola oraz szkoły w zakresie edukacji włączającej.
Ćwiczenia:
1) Przygotowanie z wykorzystaniem Indeksu Inkluzji narzędzi do ewaluacji organizacji i realizacji edukacji włączającej w przedszkolu lub w szkole w zakresie: komunikacji i relacji społecznych wśród uczestników procesu wychowania i nauczania (wychowanków, rodziców i pracowników przedszkola lub szkoły), bazy i wyposażenia, specjalistycznej kadry, organizacji i realizacji procesu rewalidacji oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej wobec uczniów ze SPE, organizacji i realizacji procesu kształcenia, oceniania wychowanków, systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz wdrażania zmian itp. 2) Wizyta studyjna w przedszkolu lub szkole oraz przeprowadzenie ewaluacji. 3) Porządkowanie, analiza, interpretacja materiału ewaluacyjnego oraz opracowanie działań naprawczych.
Wykład
Wykład, pokaz.
Ćwiczenia
Praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne, praca w grupach, projekt badawczy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład
Kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).
Ćwiczenia
Projekt badawczy dotyczący ewaluacji działań związanych z organizacją edukacji włączającej wybranym przedszkolu lub w szkole przez studentów w grupach. Kryteria ocen od 2-5: a) celowość narzędzia diagnostycznego, b) rzetelność materiału ewaluacyjnego, c) interpretacja i wnioski dla praktyki wynikające z ewaluacji, d) połączenie diagnozowanych indywidualnie przez studentów aspektów edukacji włączającej w całość odnoszącej się do systemu organizacji przedszkola lub szkoły.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 14:52)