SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Biblioterapia w edukacji integracyjnej i włączającej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Biblioterapia w edukacji integracyjnej i włączającej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-BIBL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 20 1,33 12 0,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Cel przedmiotu:

  1. Zapoznanie z teoretycznymi /interdyscyplinarnymi/ i metodycznymi podstawami biblioterapii, jako metody w procesie wychowania, formy programu kształtowania postaw wobec dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami i relacji w grupach rówieśniczych.
  2. Rozbudzenie kreatywności studentów w zakresie organizacji i realizacji     postępowania biblioterapeutycznego, jako programu wychowawczego w edukacji integracyjnej i włączającej, programu kształtującego kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami: tworzenia modeli, programów, konspektów postępowania biblioterapeutycznego, materiałów biblioterapeutycznych, stosowania wybranych technik biblioterapeutycznych.
  3. Ukształtowanie wrażliwości na potrzeby dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i innych uczestników edukacji integracyjnej i włączającej oraz słowo pisane i mówione – jako środki oddziaływania terapeutycznego, zwłaszcza w procesie rozpoznawania zachowań świadczących o wystąpieniu konfliktu lub stosowaniu przemocy i określania działań interwencyjnych, w tym wskazań terapeutycznych. 

Wymagania wstępne

Wymagania wstępne:

  1. Wstępna orientacja w pedagogicznej i psychologicznej problematyce dziecka (zwłaszcza z niepełnosprawnością), jego rozwoju i psychospołecznego funkcjonowania.
  2. Umiejętność intyrdyscyplinarnego rozumienia problematyki specjalnych potrzeb edukacyjnych, edukacji integracyjnej i włączającej.

3. Wrażliwość na psychiczne, pedagogiczne, społeczne problemy dziecka (zwłaszcza z niepełnosprawnością), empatia i otwartość.

Zakres tematyczny

  1. Podstawy teoretyczne i metodyczne biblioterapii; biblioterapia jako nauka, metoda wychowania, terapii, profilaktyki, resocjalizacji; biblioterapia jako płaszczyzna współdziałania środowisk wychowawczych; biblioterapia jako program wychowawczy w edukacji integracyjnej i włączającej.
  2.  Biblioterapia w kształtowaniu stylów i postaw wychowawczych, postaw nauczycieli i dzieci/uczniów w grupach zróżnicowanych w przedszkolu i szkole.
  3. Biblioterapia w edukacji integracyjnej i włączającej dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (z niepełnosprawnościami, z dysfunkcjami rozwojowymi o charakterze endogennym, z problemami i zaburzeniami rozwojowymi  o charakterze egzogennym – metodyka postępowania biblioterapeutycznego, diagnozowanie dla potrzeb biblioterapii, konstruowanie modeli, programów biblioterapeutycznych, konspektów zajęć, dobór i konstruowanie materiałów biblioterapeutycznych – w biblioterapii poznawczej i ekspresyjnej.
  4. Bajkoterapia i poezjoterapia w diagnozowaniu i likwidowaniu konfliktów w grupie zróżnicowanej i kształtowaniu kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i pozostałych uczestników edukacji integracyjnej i włączającej.
  5. Materiał alternatywny w postępowaniu biblioterapeutycznym. Media i wytwory kultury w postępowaniu biblioterapeutycznym.


 

Metody kształcenia

praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, projekt, metody ekspresyjne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunki zaliczenia:

aktywny udział w zajęciach, wynik kolokwium, oceny z prac praktycznych /indywidualnych i zespołowych/

  ocena:

średnia arytmetyczna z ocen:

           wiedza – na podstawie kolokwium - test z progami punktowymi przeprowadzony 

           w połowie i na końcu semestru;

           umiejętności – oceny z prac praktycznych: program biblioterapeutyczny, konspekt zajęć biblioterapeutycznych, materiały biblioterapeutyczne - w trakcie semestru wystawiane na podstawie kryteriów

           zgodności z wymogami metodycznymi

ocena końcowa: ocena z konwersatoriów

Literatura podstawowa

  1. Borecka I., Biblioterapia – formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2001.
  2.  Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum, Wałbrzych 2002.
  3.  Borecka I., Ippoldt L., Co czytać, aby łatwiej radzić sobie w życiu, czyli wprowadzenie do biblioterapii, Wrocław 1998.  
  4.  Borecka I., Wontorowska-Roter S., Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy, Wałbrzych 2003.
  5. Chamera-Nowak A., Ippoldt L., Bajka jak lekarstwo. Zastosowanie bajkoterapii w terapii pedagogicznej. Warszawa 2015.  
  6.  Czerwińska M., Biblioterapia, (w:) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1: A-F, Warszawa 2003, s. 380-385.
  7.  Franaszczuk-Truszkowska M., Biblioterapia dla klas IV-VI szkoły podstawowej, Gdańsk 2006.
  8. Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia : rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.
  9.  Szefler E., Przeciw przemocy w szkole. Literatura biblioterapeutyczna, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Borecka I., Z motylem w tle. O baśni w biblioterapii i terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2004. 
  2. Czytelnictwo i biblioterapia w pedagogice specjalnej, red. E. Tomasik, Warszawa 1994.
  3. Jaszczyk A., Kochaniak B., "Czarodziejski pyłek", czyli Metafora i bajka we wspomaganiu rozwoju małego dziecka: przykładowe bajki o charakterze terapeutycznym z zakresu akceptacji i tolerancji drugiego człowieka oraz niwelowania lęków i obaw towarzyszących małym dzieciom, przykładowe scenariusze zajęć do wykorzystania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Kraków 2006.
  4. Książki, które pomagają żyć. Rewalidacyjna i terapeutyczna funkcja książki w zakładach opieki zdrowotnej i społecznej, red. E.B. Zybert, Warszawa 2000.
  5. Łaba A., Zastosowanie biblioterapii w kształtowaniu zachowań przystosowawczych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, Lublin 2011.
  6. Molicka M., Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań 2002.
  7. Szaga H., Bajki terapeutyczne, Kraków 2014.
  8.  Wójtowicz M., Scenariusze zajęć biblioterapeutycznych nie tylko dla uczniów z dysleksją. Terapia, zabawa, nauka, Gdańsk 2010


 

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 17:33)