Zapoznanie z teoretycznymi /interdyscyplinarnymi/ i metodycznymi podstawami biblioterapii, jako metody w procesie wychowania, formy programu kształtowania postaw wobec dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami i relacji w grupach rówieśniczych.
Rozbudzenie kreatywności studentów w zakresie organizacji i realizacji postępowania biblioterapeutycznego, jako programu wychowawczego w edukacji integracyjnej i włączającej, programu kształtującego kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami: tworzenia modeli, programów, konspektów postępowania biblioterapeutycznego, materiałów biblioterapeutycznych, stosowania wybranych technik biblioterapeutycznych.
Ukształtowanie wrażliwości na potrzeby dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i innych uczestników edukacji integracyjnej i włączającej oraz słowo pisane i mówione – jako środki oddziaływania terapeutycznego, zwłaszcza w procesie rozpoznawania zachowań świadczących o wystąpieniu konfliktu lub stosowaniu przemocy i określania działań interwencyjnych, w tym wskazań terapeutycznych.
Wymagania wstępne
Wymagania wstępne:
Wstępna orientacja w pedagogicznej i psychologicznej problematyce dziecka (zwłaszcza z niepełnosprawnością), jego rozwoju i psychospołecznego funkcjonowania.
Umiejętność intyrdyscyplinarnego rozumienia problematyki specjalnych potrzeb edukacyjnych, edukacji integracyjnej i włączającej.
3. Wrażliwość na psychiczne, pedagogiczne, społeczne problemy dziecka (zwłaszcza z niepełnosprawnością), empatia i otwartość.
Zakres tematyczny
Podstawy teoretyczne i metodyczne biblioterapii; biblioterapia jako nauka, metoda wychowania, terapii, profilaktyki, resocjalizacji; biblioterapia jako płaszczyzna współdziałania środowisk wychowawczych; biblioterapia jako program wychowawczy w edukacji integracyjnej i włączającej.
Biblioterapia w kształtowaniu stylów i postaw wychowawczych, postaw nauczycieli i dzieci/uczniów w grupach zróżnicowanych w przedszkolu i szkole.
Biblioterapia w edukacji integracyjnej i włączającej dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (z niepełnosprawnościami, z dysfunkcjami rozwojowymi o charakterze endogennym, z problemami i zaburzeniami rozwojowymi o charakterze egzogennym – metodyka postępowania biblioterapeutycznego, diagnozowanie dla potrzeb biblioterapii, konstruowanie modeli, programów biblioterapeutycznych, konspektów zajęć, dobór i konstruowanie materiałów biblioterapeutycznych – w biblioterapii poznawczej i ekspresyjnej.
Bajkoterapia i poezjoterapia w diagnozowaniu i likwidowaniu konfliktów w grupie zróżnicowanej i kształtowaniu kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i pozostałych uczestników edukacji integracyjnej i włączającej.
Materiał alternatywny w postępowaniu biblioterapeutycznym. Media i wytwory kultury w postępowaniu biblioterapeutycznym.
Metody kształcenia
praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, projekt, metody ekspresyjne
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunki zaliczenia:
aktywny udział w zajęciach, wynik kolokwium, oceny z prac praktycznych /indywidualnych i zespołowych/
ocena:
średnia arytmetyczna z ocen:
wiedza – na podstawie kolokwium - test z progami punktowymi przeprowadzony
w połowie i na końcu semestru;
umiejętności – oceny z prac praktycznych: program biblioterapeutyczny, konspekt zajęć biblioterapeutycznych, materiały biblioterapeutyczne - w trakcie semestru wystawiane na podstawie kryteriów
zgodności z wymogami metodycznymi
ocena końcowa: ocena z konwersatoriów
Literatura podstawowa
Borecka I., Biblioterapia – formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2001.
Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum, Wałbrzych 2002.
Borecka I., Ippoldt L., Co czytać, aby łatwiej radzić sobie w życiu, czyli wprowadzenie do biblioterapii, Wrocław 1998.
Borecka I., Wontorowska-Roter S., Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy, Wałbrzych 2003.
Chamera-Nowak A., Ippoldt L., Bajka jak lekarstwo. Zastosowanie bajkoterapii w terapii pedagogicznej. Warszawa 2015.
Czerwińska M., Biblioterapia, (w:) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 1: A-F, Warszawa 2003, s. 380-385.
Franaszczuk-Truszkowska M., Biblioterapia dla klas IV-VI szkoły podstawowej, Gdańsk 2006.
Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia : rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.
Szefler E., Przeciw przemocy w szkole. Literatura biblioterapeutyczna, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca
Borecka I., Z motylem w tle. O baśni w biblioterapii i terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2004.
Czytelnictwo i biblioterapia w pedagogice specjalnej, red. E. Tomasik, Warszawa 1994.
Jaszczyk A., Kochaniak B., "Czarodziejski pyłek", czyli Metafora i bajka we wspomaganiu rozwoju małego dziecka: przykładowe bajki o charakterze terapeutycznym z zakresu akceptacji i tolerancji drugiego człowieka oraz niwelowania lęków i obaw towarzyszących małym dzieciom, przykładowe scenariusze zajęć do wykorzystania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Kraków 2006.
Książki, które pomagają żyć. Rewalidacyjna i terapeutyczna funkcja książki w zakładach opieki zdrowotnej i społecznej, red. E.B. Zybert, Warszawa 2000.
Łaba A., Zastosowanie biblioterapii w kształtowaniu zachowań przystosowawczych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, Lublin 2011.
Molicka M., Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań 2002.
Szaga H., Bajki terapeutyczne, Kraków 2014.
Wójtowicz M., Scenariusze zajęć biblioterapeutycznych nie tylko dla uczniów z dysleksją. Terapia, zabawa, nauka, Gdańsk 2010
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 17:33)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.