SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy terapii behawioralnej osób z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy terapii behawioralnej osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSSM-PTBI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy na temat terapii behawioralnej.  Zapoznanie studentów z różnymi metodami i formami terapii  w nurcie behwioralnym osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju i  poznawczej. 

Zakres tematyczny

  1. Założenia terapii behawioralnej. 
  2.  Prawa uczenia się. 
  3. Rola rozwoju indywidualnego w terapii.
  4. Specyfika osób z niepełnosprawnością  intelektualną a praca skoncentrowana na zmianie zachowania.
  5. Czym jest motywacja i zmiana?
  6.  Jak określać cele terapauetyczne?
  7.  Kontrakt terapeutyczny.
  8. Metody i narzedzia w pracy skierowanej na zmianę zachowania. 

 

Metody kształcenia

Wykłady – Wykład konwersatoryjny, pokaz. 

Ćwiczenia –  praca z tekstem, praca w grupie, pokaz, ćwiczenia praktyczne.  

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Wykłady

Wykłady z przedmiotu kończą się  zaliczeniem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest zaliczenie  pisemne w formie sprawdzianu z określonymi progami punktowymi. M

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem na ocenę. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: o ocena projektu dotyczącego diagnozy i prezentacji proponowanych działań terapeutycznych – praca grupowa (grupy 2-3 osobowe); ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć.

Ocena końcowa

Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów (sprawdzianu).

Literatura podstawowa

  1. Azrin N. H., Besalel V., Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję, Gdańsk 2000.
  2. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
  3. Lovaas I. O., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa 1993.
  4. Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem, red. C. Maurice, Warszawa 2000.
  5. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańsk 2016

 

Literatura uzupełniająca

Cierpiełkowska L., Sęk H., (2017) Psychologia kliniczna, Warszawa,  PWN

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2020 11:08)