SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Kod przedmiotu | 12.6-WP-PSSM-PRRI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z podstawą programową pierwszego etapu kształcenia w szkole podstawowej, z celami, treściami, zasadami i metodami pracy dydaktycznej w edukacji dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Zapoznanie z istotą kształcenia zintegrowanego oraz podstawowymi pojęciami matematycznymi, przyrodniczymi, a także procesem nauki czytania, pisania i mówienia. Poznawanie znaczenia środków dydaktycznych w edukacji dzieci, ze szczególnym zwróceniem uwagi na dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Kształcenie umiejętności organizowania środowiska uczenia się uczniów, projektowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych w pierwszym etapie szkoły podstawowej . Rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności danego postępowania metodycznego odpowiedniego w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną.
Podstawy dydaktyki ogólnej, wiedza psychologiczna o rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.
Wykłady
Podstawa programowa pierwszego etapu kształcenia w szkole podstawowej. Cele, treści, zasady i metody pracy dydaktycznej w edukacji dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Kształcenie zintegrowane. Znaczenia środków dydaktycznych w edukacji dzieci, ze szczególnym zwróceniem uwagi na dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Organizowanie środowiska uczenia się uczniów, zasady projektowania i prowadzenia zajęć edukacyjnych w pierwszym etapie szkoły podstawowej . Wybór i ocena przydatności danego postępowania metodycznego odpowiedniego w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną. Psychologiczne podstawy uczenia się matematyki w przedszkolu i w klasach I-III. Podstawowe pojęcia matematyczne w edukacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Fizjologiczne podstawy czytania i pisania. Metody nauki czytania-analiza porównawcza. Metody poznawania i badania środowiska przyrodniczego: pomiar, obserwacja, doświadczenie, eksperyment. Wymiary wiedzy społecznej w klasach I-III: problematyka programowa a rzeczywistość społeczno-kulturowa dziecka.
Ćwiczenia
Specyfika edukacji matematycznej w I etapie kształcenia. Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni. Klasyfikowanie jako porządkowanie wiedzy o świecie. Szeregowanie jako wykrywanie różnic między przedmiotami. Zbiory – ustalanie równoliczności. Miara i sens mierzenia. Rytmy, kompensacje, przekształcenia. Przyczyna i skutek, orientacja w czasie (dni i noce, pory roku, dni tygodnia, miesiące). Pojęcie liczby, działania matematycznego, posługiwania się dziesiątkowym systemem pozycyjnym, techniką rachunkową. Zastosowanie matematyki w życiu codziennym. Środki dydaktyczne stosowane w procesie wprowadzania dzieci w świat matematyki. Zabawy, gry i sytuacje zadaniowe w edukacji matematycznej dziecka. Trudności dzieci w uczeniu się matematyki. Gotowość do czytania i pisania w aspekcie psychomotorycznym, słownikowo-pojęciowym, emocjonalno-motywacyjnym. Etapy nabywania umiejętności czytania i pisania. Projektowanie zadań rozwijających umiejętność czytania ze zrozumieniem. Mówienie jako ważne zadanie w edukacji językowej. Cechy mowy dziecka, podejścia do rozwijania umiejętności mówienia jako narzędzia komunikowania się . Historyjki obrazkowe i ilustracje i ich znaczenie dla rozwoju języka i myślenia dziecka. Planowanie pracy nad ortografią. Dobór zadań. Realizacja ćwiczeń słownikowych i frazeologicznych. Projektowanie sytuacji opracowywania użytkowych form redakcyjnych. Inscenizacje w klasach 1-3. Techniki freinetowskie w kształceniu polonistycznym. Konstruowanie sytuacji edukacyjnych i zadań inicjujących aktywność badawczą dzieci. Kształtowanie pojęć przyrodniczych (las, pole, łąka, staw, ssaki, ptaki itd.). Wartość wycieczki jako formy bezpośredniego poznawania rzeczywistości: rodzaje wycieczek, planowanie i organizowanie. Przygotowanie ścieżki dydaktycznej. Możliwości realizowania edukacji ekologicznej oraz zagadnienia ochrony środowiska w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie. Dziecko jako członek rodziny: wiedza o rodzinie i sposoby jej wykorzystywania oraz poszerzania o nowe aspekty. Dziecko w relacji z osobami niepełnosprawnymi. Dziecko wobec problemów społecznych i emocjonalnych. Wiedza o Polsce i jej realizacja na lekcjach w klasach I-III ( patriotyzm, tolerancja, relacje z sąsiadami). „Inny” w edukacji dzieci: rozumienie różnic kulturowych (tradycje, religie, obyczaje).
Wykład, praca z tekstem, problemowe -dyskusja, metaplan, burza mózgu, metoda projektu praktycznego działania-projektowanie zadań i sytuacji edukacyjnych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego obejmującego treści realizowane na wykładzie i ćwiczeniach oraz uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocena końcowa: średnia arytmetyczna uzyskanych ocen.
1. Fischer R. Uczymy jak się uczyć. WSiP, Warszawa 1999.
2. Okoń W., Wprowadzeni do dydaktyki ogólej, Wydawnictwo Akademickie "ŻAK", Warszawa 1998.
3. Gruszczyk-Kolczyńska E.,(red.),Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji,Warszawa 2009.
4. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dziecięca matematyka: metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych, Warszawa 2000;
5. Gruszczyk-Kolczyńska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000.
6. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1992.
7. Brzezińska A.(red.), Czytanie i pisanie- nowy język dziecka, WSiP, Warszawa 1987.
8. K. Kamińska, Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1999.
9. Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987.
10. Jedut, A..A.Pleskot, Nauczanie ortografii w klasach I-III.Poradnik dla nauczyciela,Warszawa 1991.
11 Więckowski,R. Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych, Warszawa 1985.
12. Jóźwicki T., Opowiadanie jako forma wypowiedzi w klasach początkowych, Warszawa 1984.
13. Grzybowski P., Spotkania z innymi, Kraków 2011.
14. Kruszko K., Optymalne metody w nauczaniu środowiska społeczno-przyrodniczego, „Życie Szkoły” 1997, 8
15. Nowak-Łojewska A., Od szkolnego przekazu do konstruowania znaczeń: wiedza społeczna młodszych uczniów z perspektywy nauczyciela, Zielona Góra 2011.
16. Rzeźnicka-Krupa J., Inny w edukacji..., [w:] Paradygmaty współczesnej dydaktyki, red. L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko, Kraków 2009.
1. Semadeni Z., red., Nauczanie początkowe matematyki, T. I-IV, Warszawa 1984.
2. Stucki E., Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych, Bydgoszcz 1994
3. T,Wróbel, Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym, Warszawa 1985
4. D.Klus-Stańska, M.Nowicka, Sensy i bezsensy w edukacji wczesnoszkolnej, PWN, Warszawa 2005
5. Gruszczyk-Kolczyńska E., Terapia dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki, Katowice 1997.
6. Wybrane problemy wczesnej edukacji, cz. 2, Klasy I-III, red. M. Suświłło, Olsztyn 1998.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)