SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Prawne aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Prawne aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-PAONI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Helena Ochonczenko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

.Zapoznanie słuchaczy  z podstawowymi przepisami prawnymi dotyczącymi funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, w szczególności: niepełnosprawnością intelektualną (zasadami orzekania o niepełnosprawności, zagadnieniami ubezwłasnowolnienia, rolą ulg i udogodnień, regulacjami w zakresie organizacji edukacji i wsparcia społecznego tych osób); prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną do rehabilitacji oraz odpowiadającymi mu obowiązkami władz publicznych w tym zakresie, z uwzględnieniem standardów ponadnarodowych oraz wytycznych wynikających z ratyfikowanych konwencji międzynarodowych. Kształtowanie umiejętności korzystania z przepisów prawa.

 

Wymagania wstępne

Ogólna znajomość Konstytucji RP

Zakres tematyczny

  • Wprowadzenie do przedmiotu (rozumienie pojęć: zdrowie, choroba, istota niepełnosprawności, definicje niepełnosprawności, osoba pełnosprawna a osoba z niepełnosprawnością, podmiotowość prawna osoby z niepełnosprawnością intelektualną, ubezwłasnowolnienie)
  • Rehabilitacja jako proces kompleksowy - ujęcia prawne( pojęcie rehabilitacji,  istota, cele, zadania i zasady procesu rehabilitacji (rehabilitacja lecznicza, zawodowa, społeczna); wspólne i swoiste zagadnienia w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, specyfika rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną; ujęcia prawne: Konstytucja RP, Karta Praw Osób Niepełnosprawnych, Ustawa o rehabilitacji  zawodowej i społecznej  oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, gwarancje prawa osób z niepełnosprawnością  do rehabilitacji w aktach międzynarodowych oraz Unii Europejskiej)
  • Orzecznictwo dot. niepełnosprawności ( ogólne zasady orzekania o niepełnosprawności (rodzaje i stopnie niepełnosprawności; instytucje orzekające - procedury orzekania, tryb i zasady; rodzaje orzeczeń; ulgi i uprawnienia)
  • Prawne podstawy edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną (organizacja kształcenia, wychowania i opieki;  opiniodawcza i orzecznicza rola poradni psychologiczno-pedagogicznych; obowiązki gmin/powiatów w zakresie edukacji osób z niepełnosprawnością (w tym: intelektualną); regulacje dot. wsparcia instytucjonalnego i społecznego)
  • Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością, w tym z niepełnosprawnością  intelektualną  (aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych w kontekście prawodawstwa polskiego i Unii Europejskiej,  znaczenie pracy w życiu osoby z niepełnosprawnością, główne bariery aktywności zawodowej, formy aktywizacji w procesie rehabilitacji zawodowej, podstawy prawne zatrudniania i aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością, uprawnienia osób z niepełnosprawnością, obowiązki i uprawnienia pracodawców w związku z zatrudnianiem osób z niepełnosprawnością, doradztwo i informacja zawodowa dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, zakłady pracy chronionej, zakłady aktywności zawodowej).Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (cele, zadania).
  • Rehabilitacja społeczna, a możliwość zaistnienia w życiu społecznym osób z niepełnosprawnością intelektualną (wyrabianie zaradności osobistej i pobudzanie aktywności społecznej osoby z niepełnosprawnością intelektualną ; wyrabianie umiejętności samodzielnego wypełniania ról społecznych;  kształtowanie w społeczeństwie właściwych postaw i zachowań sprzyjających integracji z osobami z niepełnosprawnością intelektualną)
  • Podstawowe formy aktywności wspomagającej proces rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnością (warsztaty terapii zajęciowej, turnusy rehabilitacyjne)
  • Zadania i organizacja służb działających na rzecz osób z niepełnosprawnością (zadania samorządu województwa, zadania powiatu, rola i zadania wojewódzkich społecznych rad do spraw osób niepełnosprawnych i powiatowych społecznych rad do spraw osób z niepełnosprawnością).

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną, z elementami dyskusji, praca z wybranymi dokumentami prawnymi

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach,  praca kontrolna z wybranego zagadnienia z zakresu prawnych aspektów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną, zaliczenie testu z całości materiału. 

Literatura podstawowa

  • Podstawowe dokumenty prawa krajowego i międzynarodowego  dot, funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, w szczególności - niepełnosprawnoscią intelektualną (wykaz otrzyma student na pierwszych zajęciach)
  •  
  • Barnes C., Mercer G.: Niepełnosprawność, Warszawa 2008.
  • Firkowska-Mankiewicz A., Szumski G., Pedagogika specjalna i system kształcenia osób z niepełnosprawnościami w Polsce, (w:) Pedagogika specjalna – podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008.
  • Gajdzica Z., Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2007.
  • Kantyka S.: Rynek pracy dla osób niepełnosprawnych. Katowice 2010.
  • Kobus-Ostrowska D., Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością. Aspekty ekonomiczne i społeczne, Łódź 2018.
  • Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji, Warszawa 2007.
  • Maciarz A., Integracja społeczna dzieci niepełnosprawnych, WSiP, Warszawa, 1987.
  • Ochonczenko H., Czerwińska M., Garbat M.: Osoby z niepełnosprawnością w szkole wyższej. Wybrane zagadnienia. Zielona Góra 2011.
  • Ossowski R.: Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz 1999.
  • Polskie doświadczenia w rehabilitacji zawodowej i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Warszawa 2003.
  • Tomkiewicz-Będkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwiej, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2015.
  • Wyczesany J., Pedagogika osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, (w:) Pedagogika specjalna. Red. W. Dykcik. Poznań 1997

Literatura uzupełniająca

  • Bąbka J., Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia, Warszawa 2004.
  • Kościelska M, Aouil B., Człowiek niepełnosprawny, rodzina i praca, Bydgoszcz 2004.
  • Kukla D., Bednarczyk A., Poradnictwo zawodowe dla osób z grupy szczególnego ryzyka, Warszawa 2010.
  • Misztal M., Warsztaty Terapii Zajęciowej prawo i praktyka, Ostrołęka 2005.
  • Ochonczenko H., Liderzy środowiska lokalnego wobec osób niepełnosprawnych, Zielona Góra, 2000.
  • Sowa J., Proces rehabilitacji, Rzeszów 2004.
  • Strugała M., Talarska D., Rehabilitacja i pielęgnowanie osób niepełnosprawnych, Warszawa 2013.
  • Zabłocki K.J., Wprowadzenie do rewalidacji, Toruń 1996.

Uwagi

Aktualny- pełny wykaz dokumentów prawnych dot. funkcjonowania osób z niepełnosprawnością (w tym:  intelektualną) w wymienionych w programie przedmiotu zakresach -otrzymuje student na pierwszych zajęciach.


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)