SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-WWRP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie przez studentów symptomów zaburzeń rozwoju psychoruchowego u dzieci do 6 roku życia. Poznanie wybranych metod wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z opóźnieniem psychoruchowym. Kształtowanie u studentów umiejętności projektowania celów oraz sytuacji wychowawczych sprzyjających wczesnemu wspomaganiu rozwoju dzieci w wybranych sferach. Uwrażliwienie studentów na konieczność indywidualizacji oddziaływań skierowanych na dzieci oraz empatycznego i etycznego zachowania się w stosunku do ich rodziców.
Znajomość podstaw psychologii rozwoju dziecka do 6 roku życia, czynników zaburzających prawidłowy rozwój, diagnozy medycznej i psychopedagogicznej. Znajomość podstaw dotyczących wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (przepisy oświatowe, zespół WWRD, program WWRD, współpraca ze specjalistami i rodzicami dziecka).
Wykład:
1) Symptomy prawidłowego i zaburzonego rozwoju psychoruchowego u dzieci do 6 roku życia. 2) Cele i zasady wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi. 3) Rola i zadania zespołu terapeutów we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi. 4) Podstawy prawne i ramy organizacyjne wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi. 5) Włączanie rodziców w proces wspomagania rozwoju dziecka.
Konwersatorium:
1) Projektowanie celów i etapów terapii w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi. 2) Organizacja czasu i przestrzeni w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi. 3) Środki edukacyjne stosowane w diagnozowaniu i wspomaganiu rozwoju psychoruchowego dzieci w różnych zakresach. 4) Przygotowanie projektu działań diagnostyczno-terapeutycznych małego dziecka z ograniczeniami psychoruchowymi.
Wykład:
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.
Konwersatorium:
Ćwiczenia praktyczne, dyskusja, pokaz, uczenie się we współpracy, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład:
Ocena z kolokwium z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (61-70%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).
Konwersatorium:
Średnia ocen z: 1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu; 2) Kolokwium z treści konwersatorium. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%); dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).
Ocena z przedmiotu:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i konwersatorium. Oceną końcową jest średnia arytmetyczna ocen z treści wykładów i konwersatorium.
1. Brzezińska A., Ohme M., Droga do samodzielności: jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańsk 2009.
2. Hellbrugge T., Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Część I - II, Kraków 2013.
3. Lovaas O.I., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa 1993.
4. Olechnowicz H., Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną: programy i metody, Warszawa 2010.
5. Piszczek M., Terapia zabawą: terapia przez sztukę, Warszawa 2001.
6. Wiśniewska M., Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną: poradnik dla rodziców i terapeutów, Kraków 2010.
1. Kaczan T., Śmigiel R., Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Kraków 2012.
2. Kaczmarek B.B., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa, Kraków 2008.
3. Kohut D., Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii, Kraków 2013.
4. Pennock K., Ratowanie dzieci z uszkodzeniem mózgu, Toruń 1992.
5. Piszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka, Warszawa 2011.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 20-04-2020 17:31)