SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 05.9-WP-PSSM-ESNI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy na temat seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną, zdrowia seksualnego i prokreacyjnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, aktywności seksualnej i jej biologicznych, psychicznych, społecznych i etycznych uwarunkowań a także wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień pedagogiki seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

Wykłady

Seksualność człowieka. Biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania aktywności seksualnej. Zdrowie seksualne i prokreacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną. 

Socjalizacja seksualna, podstawowe agendy socjalizacji seksualnej i ich rola w przypadku osób niepełnosprawnych.

Obyczajowość seksualna.

Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej. Wychowanie seksualne, socjalizacja seksualna, uświadamianie seksualne.

Edukacja seksualna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją.

Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych. Program profilaktyki wczesnego rodzicielstwa oraz racjonalizowania decyzji prokreacyjnych jako przykład efektywnych rozwiązań w tym zakresie.

Ćwiczenia

Rola seksualności w społecznym funkcjonowaniu człowieka. Mity i stereotypy związane z seksualnością osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wpływ niepełnosprawności intelektualnej na rozwój psychoseksualny oraz aktywność seksualną.

Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym. Wychowanie a role płciowe

Rozwój psychoseksualny człowieka. Seksualność człowieka w cyklu życia. Rozwój psychoseksualny dzieci. Dojrzewanie dziewcząt i chłopców, różnice w dojrzewaniu.

Problemy emocjonalne, opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne rodziców oraz opiekunów dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną wynikające z zaburzenia rozwoju psychoseksualnego oraz socjalizacji seksualnej.

Pojęcie normy w seksuologii; zaburzenia seksualne.

Zagadnienia przemocy seksualnej wobec osób dorosłych i dzieci, zwłaszcza osób z niepełnosprawnością intelektualną – typy przemocy, objawy wykorzystywania, prawo a przemoc seksualna.

Zagadnienia masturbacji, przemocy seksualnej oraz antykoncepcji jako tematy edukacji seksualnej osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Metody kształcenia

Wykłady

wykład konwersatoryjny

Ćwiczenia

dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa; ocena wykonania zadania indywidualnego – „Rola pedagoga we wspieraniu rozwoju psychoseksualnego dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną”; ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.

Ocena z przedmiotu

Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Bancroft J. (2011), Seksualność człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław
  2. Beisert M. (2006), Rozwojowa norma seksuologiczna jako kryterium oceny zachowań seksualnych  dzieci i młodzieży, Dziecko Krzywdzone, nr 16
  3. Beisert M. (red.), (2006), Seksualność człowieka w cyklu życia, (2006), WN PWN, Warszawa
  4. Bieńko M., Izdebski Z., Wąż K. (2016), Edukacja seksualne w polskiej szkole. Perspektywa uczniów i dyrektorów, Warszawa
  5. Fornalik I. (2013), Jak edukować seksualnie osoby z niepełnosprawnością intelektualną? Poradnik dla specjalistów, Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa Bardziej Kochani, Warszawa
  6. Grzelak J., (2006), Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań i na świecie i w Polsce, Wyd. Scholar, Warszawa
  7. Izdebski Z., Niemiec T., Wąż K. (2011), (Zbyt)młodzi rodzice, Wydawnictwo TRIO, Warszawa
  8. Izdebski Z. (2010), Rozwój seksualny, w: B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska, Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa
  9. Kijak R.J. (2009), Seks i niepełnosprawność. Doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Impuls, Kraków
  10. Kijak R.J. (2016), Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
  11. Kościelska M. (2004), Niechciana seksualność: o ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie, Jacek Santorski, Warszawa
  12. Lew-Starowicz Z., Długołęcka A.(2006), Edukacja seksualna, Świat Książki, Warszawa
  13. Pankowska D. (2005), Wychowanie a role płciowe, GWP, Gdańsk
  14. Ostrowska A. (2007), O seksualności osób niepełnosprawnych, GRAMOND, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa
  15. Żyta A. (2013) Małżeństwa i rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością intelektualną – wyzwania współczesności, Edukacja Dorosłych, nr 2

Literatura uzupełniająca

  1. Beisert M. (2007), Psychologia zaburzeń seksualnych, w: Psychologia kliniczna, tom 2, red. H. Sęk, PWN, Warszawa
  2. Fornalik I. (2013), Dojrzewanie. Miłość. Seks. Poradnik dla rodziców osób z niepełnosprawnością intelektualną, Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa Bardziej Kochani, Warszawa
  3. Izdebski Z. (2005), Postawy Polaków wobec seksualności osób niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie, w: Głodkowska J., Giryński A. (red.), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń, APS, Warszawa
  4. Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków 
  5. Pospiszyl K. (2008), Przestępstwa seksualne, PWN, Warszawa
  6. Izdebski Z. (red.), (2008), Zagrożenia okresu dorastania (2008), Wyd. UZ, Zielona Góra
  7. Wąż K. (red.), (2008), Bądź odpowiedzialny. Wychowanie do odpowiedzialności i partnerstwa w rodzinie. Opis programu edukacyjnego i jego realizacji, Wyd. UZ, Zielona Góra
  8. Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem, (2010), WHO, Wydawnictwo Czelej, Lublin.
  9. Wojtasiński Z. (2012), 101 mitów o seksie, Wyd. z/w, Warszawa
  10. Wojtasik Ł. (2014), Seksting wśród dzieci i młodzieży, Dziecko krzywdzone. Teoria, badania,  praktyka, 13(2): 79–98.
  11. Zielona-Jenek M., Chodecka A. (2010), Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka, GWP, Gdańsk

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)