SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Instytucjonalne wsparcie dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-IWNI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi wspomagania instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego (formami opieki i wsparcia) dorosłych osób z niepełnsprawnością intelektualną w różnych sferach ich funkcjonowania (rodzinnej, społecznej, zawodowej) . Uzyskanie wiedzy nt, zasad i norm prawnych i etycznych obowiązujących w ww.sferze.Poznanie praktycznych implikacji w zakresie wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną, w szczególności w świetle koncepcji vulnerability. Zachęcenie do wdrażania działań innowacyjnych w obszarze wsparcia (instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego) dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej w szczególności - zagadnień dot. niepełnosprawności intelektualnej człowieka.
Wykłady:
Ćwiczenia:
Wykład konwencjonalny, problemowy z prezentacją multimedialną, dyskusja, praca w grupach, projekt - prezentacja wybranej formy i instytucji wsparcia
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Egzamin z całości materiału w formie testu składającego się z pytań zamkniętych i otwartych z progami punktowymi (60% maksymalnej liczby punktów – ocena dost., 70% dst+; 80% db; 90% db+; 100% bdb) lub w formie ustnej – wybór studenta.
Ćwiczenia
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (na każdych ćwiczeniach), ocena prezentacji określonego zagadnienia programowego – praca grupowa, kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach (progi punktowe jw.). Podstawą zaliczenia ćwiczeń będzie średnia arytmetyczna wszystkich ocen.
Ocena końcowa
Ocena końcowa – średnia arytmetyczna ocen cząstkowych z ćwiczeń i wykładów.
1. Bobińska K., Pietras T., Gałecki P., (red.), Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, Wrocław 2012.
2. Cytowska B., Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Toruń 2011.
3. Gąciarz B., Kubicki P., Rudnicki S ., System instytucjonalnego wsparcia osób niepełnosprawnych w Polsce – diagnoza, Kraków 2014.
4. Głodkowska J., Giryński, A. (red)., Osobowość, Samorealizacja, Odpowiedzialność, Autonomia - teoria, empiria i praktyka rehabilitacji osób z niepełnosprawnością
intelektualną, Warszawa 2004.
5. Janiszewska-Nieścioruk Z.,(red.), Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, Wybrane problemy społecznego funkcjonowania oraz rehabilitacji osób z
niepełnosprawnością intelektualną. Tom 2, Kraków 2004.
6. Kołaczek B., Męcina J., Podstawowe i specyficzne formy pomocy i rozwiązania instytucjonalne na rzecz osób niepełnosprawnych w wybranych krajach Unii
Europejskiej (w:): Balcerzak-Paradowska B. (red.), Sytuacja osób niepełnosprawnych w Polsce, Raport, Warszawa 2002.
7. Kawczyńska-Butrym Z., Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Katowice 1998.
8. Mrugalska K., Orientacja zawodowa oraz poradnictwo i szkolenie zawodowe dla osób z upośledzeniem umysłowym. „Problemy Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej nr
4, 1998.
9. Otrębski W.,Osoby z niepełnosprawnością umysłową w sytuacji pracy. Lublin 2001.
10. Sowa J., Znaczenie instytucji wspomagających proces rewalidacji w okresie transformacji ustrojowej państwa. „Nasze Forum”, nr 1, 2000.
1. Brągiel J., Badora S ., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005.
2. Firkowska-Mankiewicz A., Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną, [w:] Z Warsztatów Terapii Zajęciowej do pracy. Rozwiązania
systemowe, Warszawa 2006.
3. Holecki T., Wsparcie osoby niepełnosprawnej przez ogniwa samorządu terytorialnego , „Polityka społeczna” nr 4, 2001
4. Rzedziecka K.D., Kobylańska A. (red.), Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczu pedagogiki specjalnej, Kraków 2003.
5. Speck O., Niepełnosprawni w społeczeństwie, Gdańsk 2006.
6. Żuraw, H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Warszawa 2008.
Pełniejszy wykaz literatury oraz wykaz obowiązujących aktualnie aktów prawnych dot. ww. zagadnień otrzymuje student na pierwszych zajęciach.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)