SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologiczne aspekty pedagogiki leczniczo-terapeutycznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologiczne aspekty pedagogiki leczniczo-terapeutycznej
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSSM-PAPLT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z psychologicznymi podstawami zdrowia i choroby dzieci i młodzieży.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Wykłady: Teoretyczne podstawy zdrowia i choroby dzieci i młodzieży. Teoria stresu dziecięcego. Problematyka dziecięcej odporności.  Psychospołeczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych u dzieci i młodzieży. Związek ciała i psychiki w patogenezie, przebiegu i leczeniu  chorób somatycznych. Zmaganie się dziecka z chorobą : percepcja i rozumienie bólu przez dzieci, dziecko wobec cierpienia, urazowość zabiegów medycznych i  ich znaczenie dla psychiki dziecka. Dziecko w obliczu śmierci: rozumienie śmierci przez dzieci, dziecko  w opiece paliatywnej. 

Ćwiczenia: Wybrane zaburzenia rozwoju i zachowania: ADHD, zaburzenia lękowe i zaburzenia nastroju, zaburzenia odżywiania, uzależnienia, w tym uzależnienia behawioralne. Dziecko w chorobie onkologicznej: Etapy chorowania i leczenia; psychologiczne i medyczne problemy w trakcie diagnozy i leczenia. Problemy psychologiczne związane z konsekwencjami leczenia i chorowania. Powikłania leczenia. Umieranie i  śmierć: problemy medyczne i psychologiczne. Rodzina chorego paliatywnie dziecka: problemy psychologiczne rodziców i rodzeństwa. Rola pedagoga w sytuacji diagnozy, leczenia i śmierci. Problematyka żałoby. 

Metody kształcenia

Wykład, dyskusja, praca w grupach, prezentacje multimedialne, praca z tekstem, praca z filmem.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin: zaliczenie pisemne. ćwiczenia: aktywność na zajęciach, kolokwium i/lub praca pisemna/projektowa. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny  z egzaminu i ćwiczeń. 

Literatura podstawowa

  1. Grzegorzewska I.,  Cierpiałkowska L.,  Borkowska. A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa PWN.
  2. Rogiewicz M. (red). Praktyczny podręcznik psychonkologii dzieci i nastolatków. Kraków MP. 
  3. Pilecka W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna. Kraków  WUJ.

Literatura uzupełniająca

Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L. (2018). Uzależnienia Behawioralne. Warszawa PWN.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2020 10:53)