SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologiczne aspekty pedagogiki leczniczo-terapeutycznej |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSSM-PAPLT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z psychologicznymi podstawami zdrowia i choroby dzieci i młodzieży.
brak
Wykłady: Teoretyczne podstawy zdrowia i choroby dzieci i młodzieży. Teoria stresu dziecięcego. Problematyka dziecięcej odporności. Psychospołeczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych u dzieci i młodzieży. Związek ciała i psychiki w patogenezie, przebiegu i leczeniu chorób somatycznych. Zmaganie się dziecka z chorobą : percepcja i rozumienie bólu przez dzieci, dziecko wobec cierpienia, urazowość zabiegów medycznych i ich znaczenie dla psychiki dziecka. Dziecko w obliczu śmierci: rozumienie śmierci przez dzieci, dziecko w opiece paliatywnej.
Ćwiczenia: Wybrane zaburzenia rozwoju i zachowania: ADHD, zaburzenia lękowe i zaburzenia nastroju, zaburzenia odżywiania, uzależnienia, w tym uzależnienia behawioralne. Dziecko w chorobie onkologicznej: Etapy chorowania i leczenia; psychologiczne i medyczne problemy w trakcie diagnozy i leczenia. Problemy psychologiczne związane z konsekwencjami leczenia i chorowania. Powikłania leczenia. Umieranie i śmierć: problemy medyczne i psychologiczne. Rodzina chorego paliatywnie dziecka: problemy psychologiczne rodziców i rodzeństwa. Rola pedagoga w sytuacji diagnozy, leczenia i śmierci. Problematyka żałoby.
Wykład, dyskusja, praca w grupach, prezentacje multimedialne, praca z tekstem, praca z filmem.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Egzamin: zaliczenie pisemne. ćwiczenia: aktywność na zajęciach, kolokwium i/lub praca pisemna/projektowa. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z egzaminu i ćwiczeń.
Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L. (2018). Uzależnienia Behawioralne. Warszawa PWN.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2020 10:53)