Zapoznanie studentów z medycznymi i pozamedycznymi aspektami wybranych chorób dzieci i młodzieży. Przekazanie aktualnej wiedzy w zakresie procesów starzenia się ustroju, ostrych i przewlekłych chorób wieku starczego.
.
Wymagania wstępne
Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej.
Zakres tematyczny
Wykład:
Zagadnienia medycyny społecznej w pediatrii.
Choroby wieku rozwojowego.
Choroby zakaźne u dzieci – organizacja opieki.
Uzależnienia behawioralne dzieci i młodzieży.
Geriatria wobec wzrostu liczby seniorów, wzrostu długości życia ludzkiego. Problem starzenia się ludności Polski, Europy i świata. Organizacja opieki geriatrycznej w Polsce.
Proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym i socjoekonomicznym.
Ćwiczenia:
Pielęgnacja dziecka zdrowego oraz chorego w wybranych jednostkach klinicznych ( w zakresie poszczególnych układów, chorobie zakaźnej, przewlekłej i ostrej, nowotworowej).
Edukacja dzieci w zakresie umacniania zdrowia.
Działania profilaktyczne w zapobieganiu uzależnień dzieci i młodzieży.
Wielkie problemy geriatryczne.
Etiopatogeneza, przebieg, leczenie, i profilaktyka chorób wieku, starszego z uwzględnieniem chorób otępiennych oraz wynikających ze starzenia się organizmu. Rozpoznawanie powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego.
Kompleksowa Ocena Geriatryczna wykorzystanie skal i testów służących wdrażaniu interwencji.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, ćwiczenia.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład – zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia.
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: odpowiedzi ustnewykonanie zadania indywidualnego. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Literatura podstawowa
Wieczorowska-Tobis K., Talarska D. (red.): Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.
Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J. A., Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i Rehabilitacja, PWN, Warszawa 2013
Hager K., Krause O. Geriatria, Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław 2018
Rosenthal T. (red.): Geriatria. Czelej, Lublin 2009.
Stopfkuchen H.,(tłum.Jakubaszko J).,Nagłe zagrożenia zdrowotne u dzieci, MedPharm,Wrocław 2010
Kawalec W.,Ziółkowska H., Pediatria Tom 1-2, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2015
Literatura uzupełniająca
Grodzicki T. (red.): Geriatria z elementami gerontologii. Via Medica, Gdańsk 2007.
Brocklehurst J. , C., Allen S. C.: Zarys medycyny geriatrycznej. PZWL, Warszawa2005.
Grenda R.,Noczyńska A., Endokrynologia i diabetologia wieku rozwojowego,Medpharm, Wrocław, 2013
Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2020 10:44)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.