SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy tanatopedagogiki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy tanatopedagogiki
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-PTP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Korlak-Łukasiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z tematyką tanatopedagogiki, ze specyfiką procesu umierania i śmierci. Uwrażliwienie studentów na problematykę cierpienia, choroby i śmierci oraz

wytworzenie w nich prawidłowych postaw wobec ludzi umierających. Zapoznanie z metodami wspierania rodziny w przypadku dziecka terminalnie chorego.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu pedagogiki i jej subdyscyplin oraz podstaw filozofii i psychologii.

Zakres tematyczny

Wykłady:

1) Czym jest tanatopedagogika czyli o wielowymiarowości śmierci.

2) Biologiczne i psychologiczne aspekty umierania i śmierci.

3) Próby oswojenia śmierci w filozofii i bioetyce.

4) Rozmowy z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci.

5) Żal po stracie, czyli o przeżywaniu żałoby.

6) Analiza tekstów źródłowych poświęconych śmierci.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład z prezentacją, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów. Zaliczenie w postaci kolkwium obejmującego treści wykładów. Ocena pozytywna w przypadku uzyskania

przynajmniej 60% pozytywnych odpowiedzi.

Oceną końcową jest ocena z kolokwium.

Literatura podstawowa

1. Adamkiewicz M., "Oblicza śmierci. Propedeutyka tanatologii", Toruń 2004.

2. Binnebesel J., "Tanatopedagogika w doświadczeniu wielowymiarowości człowieka i śmierci", Toruń 2013.

3. Fopka-Kowalczyk M., "Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci", Warszawa 2017.

4. Kleszcz-Szczyrba R., Gałuszka A., "Utrata i żałoba", Katowice 2016.

5. Słowińska E., "Książka o życiu ze śmiercią w tle", Warszawa 2013.

6. Zanotti C., "Gdzie są Ci, którzy odeszli na zawsze? ", Kraków 2010.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)