Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi przepisami prawnymi dotyczącymi funkcjonowania osób z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnością, w szczególności -niepełnosprawnością narządu ruchu (zasadami orzekania o niepełnosprawności, regulacjami w zakresie organizacji edukacji (w tym:roli nauczyciela/wychowawcy w szkole i zakładzie leczniczym), wsparcia rodziny osoby chorej (dziecka); regulacjami w zakresie opieki paliatywnej i hospicyjnej); prawa osób z niepełnosprawnością ruchową i osób z chorobą przewlekłą do rehabilitacji ( w tym: poradnictwa rehabilitacyjnego) oraz odpowiadającymi mu obowiązkami władz publicznych, z uwzględnieniem standardów ponadnarodowych oraz wytycznych wynikających z ratyfikowanych konwencji międzynarodowych. Kształtowanie umiejętności korzystania z przepisów prawa.
Wymagania wstępne
Ogólna znajomość Konstytucji RP
Zakres tematyczny
Wprowadzenie do przedmiotu (rozumienie pojęć: zdrowie, choroba (w tym: choroba przewlekła, terminalna); istota niepełnosprawności, definicje niepełnosprawności; osoba pełnosprawna a osoba chora, z niepełnosprawnością; podmiotowość prawna osoby z niepełnosprawnością)
Rehabilitacja jako proces kompleksowy - ujęcia prawne( pojęcie rehabilitacji, istota, cele, zadania i zasady procesu rehabilitacji (rehabilitacja lecznicza, zawodowa, społeczna); wspólne i swoiste zagadnienia w rehabilitacji osób z chorobą przewlekłą i z niepełnosprawnością, specyfika rehabilitacji osób z niepełnosprawnością ruchową; ujęcia prawne: Konstytucja RP, Karta Praw Osób Niepełnosprawnych, Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, gwarancje prawa osób z niepełnosprawnością do rehabilitacji w aktach międzynarodowych oraz Unii Europejskiej)
Prawne podstawy edukacji osób z niepełnosprawnością narządu ruchu i przewlekle chorych (organizacja kształcenia, wychowania i opieki; rola nauczyciela-wychowawcy szkole, w zakładzie leczniczym; utrudnienia w pracy nauczycieli; opiniodawcza i orzecznicza rola poradni psychologiczno-pedagogicznych; obowiązki gmin/powiatów w zakresie edukacji osób z niepełnosprawnością (w tym: ruchową), osób przewlekle chorych( w tym: uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi); regulacje dot. wsparcia instytucjonalnego i społecznego)
Aktywizacja zawodowa jako forma rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, w tym osób przewlekle chorych oraz z niepełnosprawnością ruchową (aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych w kontekście prawodawstwa polskiego i Unii Europejskiej, znaczenie pracy w życiu osoby z niepełnosprawnością/osoby przewlekle chorej, główne bariery aktywności zawodowej, formy aktywizacji w procesie rehabilitacji zawodowej; podstawy prawne zatrudniania i aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością, uprawnienia osób z niepełnosprawnością, obowiązki i uprawnienia pracodawców w związku z zatrudnianiem osób z niepełnosprawnością; doradztwo i informacja zawodowa dla osób przewlekle chorych oraz z niepełnosprawnością ruchową). Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (cele, zadania).
Rehabilitacja społeczna, a możliwość zaistnienia w życiu społecznym osób przewlekle chorych oraz z niepełnosprawnością ruchową (wyrabianie zaradności osobistej i pobudzanie aktywności społecznej osoby z niepełnosprawnością ruchową i przewlekle chorej ; wyrabianie umiejętności samodzielnego wypełniania ról społecznych; kształtowanie w społeczeństwie właściwych postaw i zachowań sprzyjających integracji z osobami z niepełnosprawnością, rola poradnictwa rehabilitacyjnego w procesie kreowania kariery osoby z chorobą somatyczną, psychiczną albo niepełnosprawnością ruchową.
Opieka paliatywna i hospicyjna (idea i początki opieki paliatywno-hospicyjnej, Ruch Hospicyjny w Polsce, formy realizowanej opieki, jednostki organizacyjne,świadczenia gwarantowane i warunki ich udzielania w świetle najnowszych przepisów rodzimego prawa, rola i wsparcie rodziny w opiece nad chorym).
Zadania i organizacja służb działających na rzecz osób z niepełnosprawnością (w tym: ruchową) i przewlekle chorych (w tym: dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) (zadania samorządu województwa, zadania powiatu/ gminy, rola i zadania wojewódzkich społecznych rad do spraw osób niepełnosprawnych i powiatowych społecznych rad do spraw osób z niepełnosprawnością, rola poradni paliatywnych i hospicjum).
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną, z elementami dyskusji, praca z wybranymi dokumentami prawnymi
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach, praca kontrolna z wybranego zagadnienia z zakresu prawnych aspektów funkcjonowania osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową, zaliczenie testu z całości materiału.
Literatura podstawowa
Podstawowe dokumenty prawa krajowego i międzynarodowego dot, funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, w szczególności - niepełnosprawnością ruchową i osób przewlekle chorych (w tym: dot. opieki paliatywnej i hospicyjnej) (wykaz otrzyma student na pierwszych zajęciach)
Barnes C., Mercer G.: Niepełnosprawność, Warszawa 2008.
Buss T., Lichodziejewska-Niemierko M., Opieka paliatywna w Polsce - od idei do praktyki (również lekarza rodzinnego) Forum Medycyny Rodzinnej 2008; Tom 2, Nr 4, ss. 277-285
Kacperczyk A., Wsparcie społeczne w instytucjach opieki paliatywnej, Łódź 2006.
Kobus-Ostrowska D., Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością. Aspekty ekonomiczne i społeczne, Łódź 2018.
Milanowska K., Dega W. (red.), Rehabilitacja medyczna, Warszawa 1998.
Ochonczenko H., Czerwińska M., Garbat M.: Osoby z niepełnosprawnością w szkole wyższej. Wybrane zagadnienia. Zielona Góra 2011.
Pilecka W., Psychologiczne następstwa chorób przewlekłych (w:) Wyszyńska A. (red.), Psychologia defektologiczna, Warszawa1987.
Polskie doświadczenia w rehabilitacji zawodowej i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Warszawa 2003.
Szychowiak B, Pedagogika osób z niepełnosprawnością ruchową (w:) Dykcik W., Pedagogika specjalna, Poznań 2001.
Literatura uzupełniająca
Bąbka J., Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia, Warszawa 2004.
Kościelska M, Aouil B., Człowiek niepełnosprawny, rodzina i praca, Bydgoszcz 2004.
Kukla D., Bednarczyk A., Poradnictwo zawodowe dla osób z grupy szczególnego ryzyka, Warszawa 2010.
Ochonczenko H., Liderzy środowiska lokalnego wobec osób niepełnosprawnych, Zielona Góra, 2000.
Schwartz D.J., Pozytywne myślenie drogą do sukcesu, Warszawa 1997.
Sowa J., Proces rehabilitacji, Rzeszów 2004.
Strugała M., Talarska D., Rehabilitacja i pielęgnowanie osób niepełnosprawnych, Warszawa 2013.
Zabłocki K.J., Wprowadzenie do rewalidacji, Toruń 1996.
Sierpowska I., Kogut A., Status osoby niepełnosprawnej w polskim systemie prawa, Wrocław 2010.
Uwagi
Aktualny- pełny wykaz dokumentów prawnych dot. funkcjonowania osób z przewlekłymi chorobami i z niepełnosprawnością (w tym: ruchową) w wymienionych (w programie przedmiotu) zakresach -otrzymuje student na pierwszych zajęciach.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.