SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wspieranie dzieci i młodzieży w wybranych chorobach |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-WPSC |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie wybranych aspektów problematyki choroby przewlekłej i niepełnosprawności ruchowej oraz wspierania dzieci i młodzieży w wybranych chorobach.
Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, pedagogiczne i socjologiczne aspekty pedagogiki leczniczej, wybrane zagadnienia z pediatrii.
Wykłady
Pedagogiczne aspekty wspierania dzieci i młodzieży w chorobie
Ćwiczenia
Specyfika wybranych chorób przewlekłych:
Charakterystyka wybranych chorób przewlekłych i dysfunkcji ruchowych oraz ich wpływ na psychospołeczne i edukacyjne funkcjonowanie dziecka: choroby układu sercowo-naczyniowego, choroby układu oddechowego, choroby układu pokarmowego, niedobór wysokości ciała, zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia), otyłość.
Wykłady
Wykład tradycyjny, prezentacja multimedialna.
Ćwiczenia
Praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja, praca z książką.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Ocena z egzaminu.
Ćwiczenia
Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń.
Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładów
1. Dziecko przewlekle chore – problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne, red. B. Antoszewska, To ruń 2011.
2. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
3. Maciarz A., Pedagogika lecznicza i jej przemiany, Warszawa 2001.
4. Pecyna M. B., Dziecko i jego choroba, Warszawa 2000.
5. Pilecka W., Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków 2002.
6. Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Wydawnictwo UJ, Kraków 2000
7. B. Woynarowska (red.), Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację , PWN, Warszawa 2010
1. Banach I., A. Soroka_Fedorczuk (red.), Dziecko w zdrowiu i chorobie. Wybrane problemy, Wydawnictwo internetowe e-bookowo, Wydanie I 2017
2. Choroba dziecka w twoim życiu: o dzieciach ciężko i przewlekle chorych i ich rodzicach, red. E. Góralczyk, Warszawa 1996.
3. Doświadczanie choroby i niepełnosprawności, red. E. Zasępa, Warszawa 2013.
4. Jablow M. M., Na bakier z jedzeniem. Anoreksja. Bulimia. Otyłość, GWP, Gdańsk 1993.
5. Janion E., Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Zielona Góra 2007.
6. Lock J., Le Grange D., Twoje dziecko i zaburzenia odżywiania. Jak mu pomóc?, Kraków 2006
7. Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, W. Pilecka, Kraków 2011.
8. Ziółkowska B., Dziecko chore w domu, szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych, GWP, Gdańsk 2010
Zmodyfikowane przez dr Iwona Banach (ostatnia modyfikacja: 11-05-2020 08:44)