SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Muzykoterapia w edukacji i terapii osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Muzykoterapia w edukacji i terapii osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MwETPCNR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z możliwością wykorzystania muzyki w terapii osób z niepełnosprawnością ruchową. 

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych 

Zakres tematyczny

Cele i zadania muzykoterapii w pracy z osobami z niepełnosprawnością i ruchową i innymi zaburzeniami. Prezentacje wybranych metod, technik muzykoterapeutycznych. Wykorzystanie technik muzykoterapii w stymulacji sfery psychomotorycznej. Podstawy metodyczne kinezyterapii z wykorzystaniem instrumentów muzycznych (w tym konwencjonalnych i niekonwencjonalnych) Opowieści ruchowe, ćwiczenia  muzykoterapeutyczne, zabawy muzyczno-ruchowe. Zastosowanie instrumentów muzycznych w diagnozie muzykoterapeutycznej i terapii manualnej. Projektowanie warsztatów muzykoterapeutycznych. 

Metody kształcenia

Metody aktywizujące, pokaz.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie projektu muzycznego 

Literatura podstawowa

Cesarz H., Wartości muzykoterapii stosowanej u osób z niepełnosprawnością [w:] Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej, red. L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra-Skarbona 2017

Cesarz H., Refleksje nad możliwościami wykorzystania muzykoterapii w pedagogice specjalnej [w:] Wybrane problemy pedagogiki specjalnej. Teoria-Diagnoza-Terapia, red. M. Sekułowicz, Wrocław 2006.

Cylulko P., Rola muzykoterapii w procesie usprawniania niepełnosprawnych pacjentów "Muzykoterapia Polska" 2003, nr 1(5).

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2020 08:10)