SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy opiekuńczo-terapeutycznej z osobami starszymi w placówkach dziennego i stałego pobytu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy opiekuńczo-terapeutycznej z osobami starszymi w placówkach dziennego i stałego pobytu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MPOT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest specjalistyczne przygotowanie studentów do pracy opiekuńczo-terapeutycznej w placówkach dla dorosłych i starszych osób z róznymi typami niepełnosprawności. Student powinien być przygotowany do prawidłowego organizowania oddziaływań opiekuńczo-terapeutycznych z wykorzystaniem form i metod pracy odpowiednich dla specyfiki funkcjonowania dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności, przy poszanowaniu ich godności oraz autonomii.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, psychologii rozwojowej i społecznej oraz andragogiki i geragogiki.

Zakres tematyczny

Konwersatorium:

1) Przedmiot i podstawowe zadania metodyki pracy opiekuńczo-terapeutycznej ze szczególnym uwzględnieniem dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności. 2) Problemy pełnoletnich i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności w odgrywaniu ról społecznych typowych dla osoby dorosłej. 3) Praca opiekuńczo-terapeutyczna w instytucjach wsparcia dziennego: środowiskowe domy samopomocy, warsztaty terapii zajęciowej, zakłady aktywizacji zawodowej, świetlice środowiskowe, domy dziennego wsparcia, kluby seniora. 4) Praca opiekuńczo-wychowawcza w ośrodkach opieki całodobowej: dom pomocy społecznej, mieszkanie chronione, miejsca całodobowego pobytu w środowiskowym domu samopomocy. 5) Rola placówek opiekuńczo-terapeutycznych w realizacji dorosłości, autonomii oraz zapewnieniu wysokego standardu życia dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności. 6) Socjalizacja w środowisku placówki a rozwój tożsamości podopiecznych. 7) Etyczne aspekty instytucjonalnej działalności opiekuńczo-wychowawczej. 8) Współpraca z rodzinami i opiekunami wychowanków placówek opiekuńczoterapeutycznych. 9) Kompetencje merytoryczne i osobowościowe terapeuty i opiekuna. 10) Opracowanie i przedstawienie projektu zajęć opiekuńczo-terapeutycznych dla dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności.

Metody kształcenia

Konwersatorium:

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych, opracowanie projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z konwersatorium:

Średnia ocen z: 1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu; 2) Kolokwium z treści konwersatorium. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie konwersatorium. Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.

Literatura podstawowa

1. Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, red. J. Brągiel, S. Badora, Opole 2005.

2. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka: stan i perspektywy rozwoju: (wybrane zagadnienia teorii i praktyki pracy opiekuńczo-wychowawczej), Zielona Góra 1999.

3. Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Podręcznik dla lekarzy i studentów, red. T. Grodzicki, J. Kocemba, A. Skalska, Gdańsk 2007.

4. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ze zmianami; tekst jednolity Dz.U. z 2018 r. poz. 1508.

5. Ustawa z dnia 27lipca 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ze zmianami; tekst jednolity Dz.U. z 2018 r. poz. 511.

6. Wprowadzenie do pomocy społecznej: wybrane zagadnienia, red.  T. Kaźmierczak, M. Łuczyńska, Katowice 1998.

Literatura uzupełniająca

1. Brągiel J., Metodyka pracy opiekuńczo - wychowawczej: wybrane zagadnienia do ćwiczeń: skrypt dla studentów III i IV roku pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej studiów stacjonarnych i zaocznych, Opole 1984.

2. Opieka i wychowanie w rodzinie, szkole i środowisku, red. B. Matyjas, R. Stojecka-Zuber, Kielce 2007.

3. O sytuacji ludzi w starszym wieku, red. J. Hrynkiewicz, Warszawa 2012.

4. Wojciechowska-Charlak B., Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003.

5. Wojciechowska-Charlak B., Środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Kielce 2002.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 20-04-2020 17:28)