SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wybrane zagadnienia zespołów sprzężonych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wybrane zagadnienia zespołów sprzężonych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-WZSA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami zespołów sprzężonych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (etiologia, klasyfikacja, obraz kliniczny wybranych zespołów, edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną (zespoły sprzężone z zaburzeniami ze spektrum autyzmu) – medyczne, pedagogiczne, psychologiczne koncepcje interwencji).

  2. Kształtowanie umiejętności analizowania aspektów edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością sprzężoną (zespoły sprzężone z zaburzeniami ze spektrum autyzmu), określania etiologii zespołów sprzężonych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, prezentowania obrazów klinicznych zespołów chorobowych, w tym genowych i chromosomowych, związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, analizowania i wykorzystywania współczesnych koncepcji interwencji i rehabilitacji (medycznej, pedagogicznej, psychologicznej).

3. Uwrażliwianie studentów na potrzeby osób z zespołami sprzężonymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu niepełnosprawności człowieka, w tym z zakresu niepełnosprawności intelektualnej, niepełnosprawności sprzężonej i z zakresu zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Autyzm, zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD), niepełnosprawność intelektualna, niepełnosprawność sprzężona – zróżnicowanie terminologiczne, definicyjne (ujęcie: medyczne, pedagogiczne, psychologiczne/neuropsychologiczne, prawne).

  2. Zaburzenia ze spektrum autyzmu, niepełnosprawność intelektualna, niepełnosprawność sprzężona w medycznych klasyfikacjach nozologicznych (ICD, DSM) i klasyfikacji funkcjonalnej (ICF).

  3. Etiologia, klasyfikacja, diagnozowanie ASD i zespołów sprzężonych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Diagnoza różnicowa.

  4.  Kierunki, specyfika, metody oddziaływań terapeutycznych wobec dzieci z zespołami sprzężonymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

  5.  Dzieci z zespołami sprzężonymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w systemie edukacji. Możliwości, ograniczenia, uwarunkowania.

  6.  Dzieci z zespołami sprzężonymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w rodzinie. Funkcje rodziny i specyfika ich wypełniania. Praca z rodzicami lub opiekunami. Wsparcie terapeutyczne i wychowawcze oraz pomoc psychospołeczna.

  7.  System wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego dzieci z zespołami sprzężonymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin w Polsce i na świecie.

 

Ćwiczenia:

  1. Całościowe zaburzenia rozwoju - np.: autyzm wczesnodziecięcy, zespół Retta, dziecięce zaburzenie dezintegracyjne, zaburzenie hiperkinetyczne z towarzyszącym upośledzeniem umysłowym i ruchami stereotypowymi) – symptomatyka a zespoły sprzężone.

  2. Specyfika zaburzeń warunkowanych genetycznie - np.: zespół Downa, zespół łamliwego chromosomu X, stwardnienie guzowate.

  3. Zaburzenia neurologiczne - np.: epilepsja (zespół Westa, zespół Lenoxa), mózgowe porażenie dziecięce, afazja, ADHD.

  4. Stany po infekcjach okresu prenatalnego - np.: embrionopatia poróżyczkowa, wrodzone zakażenie wirusem cytomegalii, objawowa toksoplazmoza wrodzona.

  5.  Choroby metaboliczne - np.: fenyloketonuria, galaktozemia, mukopolisacharydoza, zespół Taya-Sachsa.

  6.  Niepełnosprawność sensoryczna (wzroku, słuchu, głuchoślepota) a zaburzenia ze spektrum autyzmu.

  7.  Zasady i metody stymulacji rozwoju dzieci z zespołami sprzężonymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: komunikacja, terapia indywidualna, samodzielne jedzenie i kontrola potrzeb fizjologicznych, zajęcia w grupie; specyfika wybranych ćwiczeń: komunikacyjne, manipulacyjne, koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenia z wykorzystaniem wzroku, ćwiczenia z wykorzystaniem słuchu.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, praca z książką, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunki zaliczenia:

Wykłady: egzamin.

Ćwiczenia: średnia ocen z projektów i kolokwium.

Ocena końcowa: średnia ocen z egzaminu i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1. Kielin J., Klimek-Markowicz K., Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Sopot 2018.

2. Pisula E.: Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.

3. Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową, red. K. Ćwirynkało, Cz. Kosakowski, Toruń 2012.

4. Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację, red. B. Woynarowska, Warszawa 2010.

5. Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, red. W. Dykcik, A. Twardowski, Poznań 2004.

6. Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, red. E. Pisula, D. Danielewicz, Kraków 2005.

Literatura uzupełniająca

1. Autyzm - epidemiologia, diagnoza i terapia, red. T. Pietras, A. Witusik, P. Gałecki, Wrocław 2010.

2. Autyzm i rodzina, red. A. Prokopiak, Z. Palak, Lublin 2017.

3. Dziecko z porażeniem mózgowym. Przewodnik dla rodziców i opiekunów, red. M. Synder, Częstochowa 2002.

4. Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, Sopot 2010.

5. Zaorska M., Głuchoniewidomi w Polsce - specjalna pomoc, edukacja i rehabilitacja, Olsztyn 2002.

6. Zespół Downa - postępy w leczeniu, rehabilitacji i edukacji, red. J. Patkiewicz, Wrocław 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2020 09:42)