SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wybrane zagadnienia zespołów sprzężonych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-WZSA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Cel przedmiotu
Zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami zespołów sprzężonych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (etiologia, klasyfikacja, obraz kliniczny wybranych zespołów, edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną (zespoły sprzężone z zaburzeniami ze spektrum autyzmu) – medyczne, pedagogiczne, psychologiczne koncepcje interwencji).
Kształtowanie umiejętności analizowania aspektów edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością sprzężoną (zespoły sprzężone z zaburzeniami ze spektrum autyzmu), określania etiologii zespołów sprzężonych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, prezentowania obrazów klinicznych zespołów chorobowych, w tym genowych i chromosomowych, związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, analizowania i wykorzystywania współczesnych koncepcji interwencji i rehabilitacji (medycznej, pedagogicznej, psychologicznej).
3. Uwrażliwianie studentów na potrzeby osób z zespołami sprzężonymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Podstawowa wiedza z zakresu niepełnosprawności człowieka, w tym z zakresu niepełnosprawności intelektualnej, niepełnosprawności sprzężonej i z zakresu zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Wykłady:
Autyzm, zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD), niepełnosprawność intelektualna, niepełnosprawność sprzężona – zróżnicowanie terminologiczne, definicyjne (ujęcie: medyczne, pedagogiczne, psychologiczne/neuropsychologiczne, prawne).
Zaburzenia ze spektrum autyzmu, niepełnosprawność intelektualna, niepełnosprawność sprzężona w medycznych klasyfikacjach nozologicznych (ICD, DSM) i klasyfikacji funkcjonalnej (ICF).
Etiologia, klasyfikacja, diagnozowanie ASD i zespołów sprzężonych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Diagnoza różnicowa.
Kierunki, specyfika, metody oddziaływań terapeutycznych wobec dzieci z zespołami sprzężonymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Dzieci z zespołami sprzężonymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w systemie edukacji. Możliwości, ograniczenia, uwarunkowania.
Dzieci z zespołami sprzężonymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w rodzinie. Funkcje rodziny i specyfika ich wypełniania. Praca z rodzicami lub opiekunami. Wsparcie terapeutyczne i wychowawcze oraz pomoc psychospołeczna.
System wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego dzieci z zespołami sprzężonymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin w Polsce i na świecie.
Ćwiczenia:
Całościowe zaburzenia rozwoju - np.: autyzm wczesnodziecięcy, zespół Retta, dziecięce zaburzenie dezintegracyjne, zaburzenie hiperkinetyczne z towarzyszącym upośledzeniem umysłowym i ruchami stereotypowymi) – symptomatyka a zespoły sprzężone.
Specyfika zaburzeń warunkowanych genetycznie - np.: zespół Downa, zespół łamliwego chromosomu X, stwardnienie guzowate.
Zaburzenia neurologiczne - np.: epilepsja (zespół Westa, zespół Lenoxa), mózgowe porażenie dziecięce, afazja, ADHD.
Stany po infekcjach okresu prenatalnego - np.: embrionopatia poróżyczkowa, wrodzone zakażenie wirusem cytomegalii, objawowa toksoplazmoza wrodzona.
Choroby metaboliczne - np.: fenyloketonuria, galaktozemia, mukopolisacharydoza, zespół Taya-Sachsa.
Niepełnosprawność sensoryczna (wzroku, słuchu, głuchoślepota) a zaburzenia ze spektrum autyzmu.
Zasady i metody stymulacji rozwoju dzieci z zespołami sprzężonymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: komunikacja, terapia indywidualna, samodzielne jedzenie i kontrola potrzeb fizjologicznych, zajęcia w grupie; specyfika wybranych ćwiczeń: komunikacyjne, manipulacyjne, koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenia z wykorzystaniem wzroku, ćwiczenia z wykorzystaniem słuchu.
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, praca z książką, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunki zaliczenia:
Wykłady: egzamin.
Ćwiczenia: średnia ocen z projektów i kolokwium.
Ocena końcowa: średnia ocen z egzaminu i ćwiczeń.
1. Kielin J., Klimek-Markowicz K., Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Sopot 2018.
2. Pisula E.: Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.
3. Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową, red. K. Ćwirynkało, Cz. Kosakowski, Toruń 2012.
4. Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację, red. B. Woynarowska, Warszawa 2010.
5. Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń, red. W. Dykcik, A. Twardowski, Poznań 2004.
6. Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, red. E. Pisula, D. Danielewicz, Kraków 2005.
1. Autyzm - epidemiologia, diagnoza i terapia, red. T. Pietras, A. Witusik, P. Gałecki, Wrocław 2010.
2. Autyzm i rodzina, red. A. Prokopiak, Z. Palak, Lublin 2017.
3. Dziecko z porażeniem mózgowym. Przewodnik dla rodziców i opiekunów, red. M. Synder, Częstochowa 2002.
4. Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, Sopot 2010.
5. Zaorska M., Głuchoniewidomi w Polsce - specjalna pomoc, edukacja i rehabilitacja, Olsztyn 2002.
6. Zespół Downa - postępy w leczeniu, rehabilitacji i edukacji, red. J. Patkiewicz, Wrocław 2008.
Zmodyfikowane przez dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2020 09:42)