SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie ogólnodostęnym II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie ogólnodostęnym II
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MESAO2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej zawartej w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego do indywidualnych i rozwojowych potrzeb edukacyjnych dzieci oraz warunków środowiska szkolnego i klasowego. Ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych w stosunku do uczniów ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej. Zorganizowanie pracy i wspomagania nauczyciela wspomagającego i wiodącego do procesu edukacji i terapii dziecka ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej. 

Wymagania wstępne

Znajomość zasad dydaktyki specjalnej

Zakres tematyczny

ĆWICZENIA:

1). Rozporządzenia dotyczące organizacji pracy nauczyciela wspomagającego. 2). Rola nauczyciela wiodącego w procesie edukacji ucznia ze spektrum w klasie. 3). Rola nauczyciela wspomagającego w pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu. 4). Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych oraz ich rodzin 5). Integracja / inkluzja uczniów z ASD 6). Przygotowanie uczniów rówieśników do współpracy z dzieckiem z ASD w szkole 7). Dostosowanie klasy i szkoły do potrzeb osoby z ASD.

Metody kształcenia

Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne  

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z ćwiczeń: kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: 3.0 (70%); 4.0 (80%); 5.0 (90%)

Prace pisemne.

Literatura podstawowa

  1. Atwood T., Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Gdańsk 2013.
  2. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
  3. Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Karków 2016.
  4.  Frtith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2008.
  5. Jasielska G., Dziecko autystyczne z Zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

  1. Atwood T., Zespł Aspergera, Gdańsk 2010.
  2. Gray C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Warszawa 2005.
  3. Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J., Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu, Kraków 2012
  4. Pisula E., Autyzm: przyczyny symptomy, terapia, Gdańsk 2016.
  5. Schopler E., Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańsk 1994.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Natalia Gumińska (ostatnia modyfikacja: 22-04-2020 20:22)