SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie specjalnym II |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MESAS2 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Dokonanie charakterystyki metod pracy indywidualnej i grupowej z uczniami ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej (w szczególności z niepełnosprawnością intelektualną) na II etapie edukacyjnym. Przedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej do indywidualnych potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów oraz warunków szkolnych na II etapie edukacyjnym. Ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych w stosunku do uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Znajomość zasad dydaktyki specjalnej.
Konwersatoria:
1) Podstawa Programowa dla uczniów ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną (cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualna na i i II etapie edukacji). 2) Zasady kształcenia i wychowania uczniów ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i możliwości wynikających z wkroczenia uczniów w wiek dojrzewania. 3) Dostosowanie procesu kształcenia i wychowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną wkraczających w wiek dojrzewania i przygotowujących się do funkcjonowania społecznego w wieku dorosłym. 4) Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla starszych uczniów ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną. 5) Planowanie procesu kształcenia i wychowania starszych uczniów ze spektrum autzymu oraz niepełnosprawnością intelektualną; etapy procesu kształcenia. 6) Typy, rodzaje i budowa zajęć edukacyjnych - strukturalizacja czasu i aktywności uczniów. 7) Metody i formy pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną; rola oceny w budowaniu prawidłowej motywacji do podjęcia zadań osoby dorosłej. 8) Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej. 9) Opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną, serii konspektów zajęć różnego typu z wykorzystaniem odpowiednich metod, form i środków dydaktycznych oraz serii miesiecznych planów pracy dla zespołu edukacyjno-terapeutycznego. 10) Opracowanie rocznego planu wychowawczo-profilaktycznego dla zespołu edukacyjno-terapeutycznego. 11) Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z osobami ze spektrum autyzmu oraz niepełmosprawnością intelektualną.
Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z ćwiczeń: kolokwium z treści ćwiczeń; przygotowanie pracy pisemnej tj. (1) opracowanie konspektu zajęć dla uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu, (2) opracowanie scenariusza spotkania/eventu w środowisku lokalnym z udziałem uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2020 16:30)