SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie specjalnym II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie specjalnym II
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MESAS2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Małgorzata Grygiel
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dokonanie charakterystyki metod pracy indywidualnej i grupowej z uczniami ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej (w szczególności z niepełnosprawnością intelektualną) na II etapie edukacyjnym. Przedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej do indywidualnych potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów oraz warunków szkolnych na II etapie edukacyjnym. Ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych w stosunku do uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Wymagania wstępne

Znajomość zasad dydaktyki specjalnej.

Zakres tematyczny

Konwersatoria:

1) Podstawa Programowa dla uczniów ze spektrum autyzmu oraz  niepełnosprawnością intelektualną (cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualna na i i II etapie edukacji). 2) Zasady kształcenia i wychowania uczniów ze spektrum autyzmu oraz  niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i możliwości wynikających z wkroczenia uczniów w wiek dojrzewania. 3) Dostosowanie procesu kształcenia i wychowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów ze spektrum autyzmu oraz  niepełnosprawnością intelektualną wkraczających w wiek dojrzewania i przygotowujących się do funkcjonowania społecznego w wieku dorosłym. 4) Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla starszych uczniów ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną. 5) Planowanie procesu kształcenia i wychowania starszych uczniów ze spektrum autzymu oraz niepełnosprawnością intelektualną; etapy procesu kształcenia. 6) Typy, rodzaje i budowa zajęć edukacyjnych - strukturalizacja czasu i aktywności uczniów. 7) Metody i formy pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami   ze spektrum autyzmu oraz  niepełnosprawnością intelektualną; rola oceny w budowaniu prawidłowej motywacji do podjęcia zadań osoby dorosłej. 8) Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej. 9) Opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia ze spektrum autyzmu oraz  niepełnosprawnością intelektualną, serii konspektów zajęć różnego typu z wykorzystaniem odpowiednich metod, form i środków dydaktycznych oraz serii miesiecznych planów pracy dla zespołu edukacyjno-terapeutycznego. 10) Opracowanie rocznego planu wychowawczo-profilaktycznego dla zespołu edukacyjno-terapeutycznego. 11) Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z osobami ze spektrum autyzmu oraz niepełmosprawnością intelektualną. 

Metody kształcenia

Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z ćwiczeń: kolokwium z treści ćwiczeń; przygotowanie pracy pisemnej tj. (1) opracowanie konspektu zajęć dla uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu, (2) opracowanie scenariusza spotkania/eventu w środowisku lokalnym z udziałem uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin.

Literatura podstawowa

  1. Atwood T., Zespł Aspergera, Gdańsk 2010.
  2. Gray C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Warszawa 2005.
  3. Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J., Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu, Kraków 2012
  4. Pisula E., Autyzm: przyczyny symptomy, terapia, Gdańsk 2016.
  5. Schopler E., Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańsk 1994
  6. Piszczek M., Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część I, Warszawa 2001.
  7.  Podstawa Programowa dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
  8. Tanajewska A., Naprawa R., Diagnoza rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym; indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, Gdańsk 2014.

Literatura uzupełniająca

  1. Dydaktyka specjalna, red. J. Głodkowska, Warszawa 2012.
  2. Gray C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Warszawa 2005.
  3. Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Kraków 2016.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2020 16:30)