SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Muzykoterapia w edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Muzykoterapia w edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSM-META
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie Słuchaczy ze znaczeniem muzykoterapii w pracy z uczniami ze spektrum Autyzmu 

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych 

Zakres tematyczny

1. Teoretyczne założenia muzykoterapii.

2.Modele, metody i podejścia w muzykoterapii osób ze spektrum autyzmu

3. Podstawy metodyczne zajęć muzykoterapeutycznych (struktura, formy aktywności muzycznej, wybrane ćwiczenia muzykoterapeutyczne)

4. Elementarne narzędzia w diagnozie muzykoterapeutycznej

5. Zasady doboru materiału muzycznego do terapii dzieci z ASD.

6. Muzyczny MAKATON

7..Konstruowanie scenariuszy muzykoterapeutycznych do pracy indywidualnej i grupowej. 

Metody kształcenia

Metody aktywizujące,

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z przygotowanego projektu. 

Literatura podstawowa

Cesarz H., Wartości muzykoterapii stosowanej u osób z niepełnosprawnością [w:] Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej, red. L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra-Skarbona 2017

Cesarz H., Refleksje nad możliwościami wykorzystania muzykoterapii w pedagogice specjalnej [w:] Wybrane problemy pedagogiki specjalnej. Teoria-Diagnoza-Terapia, red. M. Sekułowicz, Wrocław 2006.

Cylulko P., Rola muzykoterapii w procesie usprawniania niepełnosprawnych pacjentów "Muzykoterapia Polska" 2003, nr 1(5).

Konieczna-Nowak L., Wprowadzenie do muzykoterapii, Kraków 2013

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2020 10:12)