SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MPOWA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu.
Treści obejmują tematykę związaną z podstawami prawnymi pracy opiekuńczo-wychowawczej dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu oraz charakterystykę sposobów organizacji zajęć. Główny nacisk położony jest na poznawanie sposobów (form, metod, zasad) pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu.
Podstawowa wiedza z zakresu pracy z osobami ze spektrum autyzmu.
Indywidualizacja w pracy wychowawczo-opiekuńczej. Model pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniem ze spektrum autyzmu. Praca opiekuńczo-wychowawcza w oparciu o profilaktykę pozytywną. Metody pracy opiekuńczo-wychowawczej. Trudności wychowawcze w pracy. Organizacja zajęć opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu.
Praca w grupach, dyskusja problemowa, burza mózgów, zajęcia warsztatowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział na zajęciach, przygotowanie konspektu oraz przeprowadzenie przykładowych zajęć. Ocena całościowa: średnia arytmetyczna z poszczególnych składowych: aktywności studenta, pracy na zajęciach i oceny z kolokwium.
Pilecka W. (red.) Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie, Kielce 2005
Kartaszyńska R., Bejger H., Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, Chełm 2017
Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, Jelenia Góra 2013
Łobocki M. (red.), Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, Lublin 1998
Olechnowicz H., Wiktorowicz R., Dziecko z autyzmem. Wspieranie potencjału rozwojowego, Warszawa 2012
Śliwa S., Profilaktyka pedagogiczna, Opole 2015
Ostaszewski K., Profilaktyka pozytywna, „Świat problemów” 2006, nr 3
Zmodyfikowane przez dr Regina Korzeniowska (ostatnia modyfikacja: 23-04-2020 00:18)