SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Instytucjonalne wsparcie dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Instytucjonalne wsparcie dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-IWA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Helena Ochonczenko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi wspomagania instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego (formami opieki i wsparcia) dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w różnych sferach ich funkcjonowania (rodzinnej, społecznej, zawodowej) . Uzyskanie wiedzy nt, zasad i norm prawnych i etycznych obowiązujących w ww.sferze.Poznanie praktycznych implikacji w zakresie wsparcia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zachęcenie do wdrażania działań innowacyjnych w obszarze wsparcia (instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego) dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej w szczególności - zagadnień dot. autyzmu.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  • Osoby z niepełnosprawnością w polityce społecznej państwa (zakres działań różnych podmiotów( na szczeblu centralnym, regionalnym, lokalnym), podstawowe zobowiązania, cele)
  • Ramy prawne powoływania i funkcjonowania instytucji wspierających osoby z niepełnosprawnością (w tym osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu) w różnych sferach życia (Karta Praw Dla Osób Autystycznych, Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Ustawa  o pomocy społecznej, Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego)
  • Specyficzne potrzeby dorosłych osób z autyzmem a system wsparcia osób z niepełnosprawnością (instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce i innych państwach: środowiskowe domy samopomocy, domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, nowe modele wsparcia dla osób z autyzmem).
  • Programy wsparcia (przykładowe) realizowane w Polsce i innych państwach (ukierunkowane na realizację potrzeb i społecznego uczestnictwa życia dorosłych osób z autyzmem (np. projekt "WIOSKA ŻYCIA", program kompleksowego wsparcia dla rodzin "Za życiem")
  • Wybrane problemy dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu dot. sfery wsparcia (instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego): problem ciągłości rehabilitacji, problem przemocy w kontekście formalnych i nieformalnych relacji opiekuńczych, problem marginalizacji i wykluczenia społecznego ww. grupy osób i ich rodzin)

Ćwiczenia:

  • Instytucje opieki zdrowotnej i rehabilitacji medycznej (NFZ, wydziały zdrowia urzędów administracji publicznej wszystkich szczebli, publiczne i niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej, zakłady opiekuńczo-lecznicze)
  • Instytucje zabezpieczenia społecznego w zakresie orzecznictwa (ZUS, KRUS, sektorowe zakłady ubezpieczeń społecznych MON i MSW, powiatowe centra pomocy rodzinie)
  • Instytucje opieki i pomocy społecznej (powiatowe centra pomocy rodzinie, miejskie i gminne ośrodki pomocy społecznej, domy pomocy społecznej, mieszkania chronione, organizacje trzeciego sektora)
  • Instytucje aktywizacji zawodowej (PFRON, powiatowe urzędy pracy, zakłady aktywizacji zawodowej, warsztaty terapii zajęciowej, ośrodki szkoleń zawodowych, szkoły zawodowe, szkoły wyższe, organizacje trzeciego sektora)
  • Instytucje rynku pracy (PFRON, powiatowe urzędy pracy, organizacje pracodawców, zakłady pracy chronionej, spółdzielnie inwalidów i przedsiębiorstwa społeczne - centra integracji społecznej, kluby integracji społecznej)
  • Dorośli ze spektrum autyzmu a instytucje oświaty  (szkoły publiczne i niepubliczne, szkoły specjalne, szkoły wyższe, ośrodki szkolno-wychowawcze, ośrodki poradnictwa psychologicznego i pedagogicznego).

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, problemowy z prezentacją multimedialną, dyskusja, praca w grupach, projekt - prezentacja wybranej formy i instytucji wsparcia

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin z całości materiału w formie testu składającego się z pytań zamkniętych i otwartych z progami punktowymi  (60% maksymalnej liczby punktów – ocena dost., 70% dst+; 80% db; 90% db+; 100% bdb) lub w formie ustnej – wybór studenta.

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (na każdych ćwiczeniach), ocena prezentacji  określonego zagadnienia programowego – praca grupowa, kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach (progi punktowe jw.). Podstawą zaliczenia ćwiczeń będzie średnia arytmetyczna wszystkich ocen.

Ocena końcowa

Ocena końcowa – średnia arytmetyczna ocen cząstkowych z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  • Autyzm w Europie. Systemy opieki nad osobami z autyzmem w krajach Unii Europejskiej, Fundacja SYNAPSIS, Warszawa 2002.
  • Buława-Hałasz J., Rehabilitacja społeczna i zawodowa dorosłych osób autystycznych, Kraków 2017.
  • Frith U. (red.), Autyzm i zespół Aspergera, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.
  • Gąciarz B., Kubicki P., Rudnicki S ., System instytucjonalnego wsparcia  osób niepełnosprawnych w Polsce – diagnoza, Kraków 2014.
  • Kawula S., Czynniki i sieć wsparcia społecznego w życiu człowiekaToruń 2001.
  • Kołaczek B., Męcina J., Podstawowe i specyficzne formy pomocy i rozwiązania instytucjonalne na rzecz osób niepełnosprawnych w wybranych krajach Unii Europejskiej (w:): Balcerzak-Paradowska B. (red.), Sytuacja osób niepełnosprawnych w Polsce, Raport, Warszawa 2002.
  • Kawczyńska-Butrym Z., Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Katowice 1998.
  • Randall P., Parker J., Autyzm. Jak pomóc rodzinie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.
  • Sytuacja dorosłych osób z autyzmem. Raport 2004, Fundacja SYNAPSIS, Warszawa 2004.
  • Victor G., Zagadka autyzmu, w: Kruk – Lasocka J. (red.), Z problematyki autyzmu, Prace Pedagogiczne CIV, Wrocław 1994.

Literatura uzupełniająca

  • Brągiel J., Badora S ., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005.
  • Caplan, G. , System oparcia. W: W. Widłak (red.). Pomoc nieprofesjonalna i grupy wzajemnej pomocy. Warszawa,1987.
  • Holecki T., Wsparcie osoby niepełnosprawnej przez ogniwa samorządu terytorialnego , „Polityka społeczna” nr 4, 2001.
  • Kromolicka B., "Z pomocą człowiekowi. Wsparcie i opieka w sytuacji nieuleczalnej choroby", Toruń 2012.
  • Pisula E., Pomoc rodzicom autystycznych dzieci, w: Gałkowski T., Kossewska J. (red.), Autyzm wyzwaniem naszych czasów, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2001.
  • Romen A., Autyzm, Wydawnictwo Granit, Gdańsk 1996
  • Ryksza A., Gmaj K., Autyzm w orzecznictwie o niepełnosprawności – wnioski z badań w województwie mazowieckim. Raport 2006, Fundacja Synapsie, Warszawa 2006. 
  • Rzedziecka K.D., Kobylańska A. (red.), Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczu pedagogiki specjalnej, Kraków 2003.
  • Żuraw, H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Warszawa 2008.

Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. ICD – 10, Warszawa 2008.

Uwagi

Pełniejszy wykaz literatury oraz wykaz obowiązujących aktualnie aktów prawnych dot. ww. zagadnień otrzymuje student na pierwszych zajęciach.


Zmodyfikowane przez dr Helena Ochonczenko (ostatnia modyfikacja: 20-04-2020 16:41)