SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Terapia zajęciowa z osobami z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Terapia zajęciowa z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MTZ3
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jolanta Lipińska-Lokś
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z istotą, celami, formami oraz praktyką terapii zajęciowej wspierającej osoby z ograniczeniami w funkcjonowaniu. Doskonalenie umiejętności poznania funkcjonowania uczestników terapii zajęciowej. Uwrażliwienie na potrzeby uczestników terapii zajęciowej oraz własne służące doskonaleniu osobistemu i zawodowemu. 

Wymagania wstępne

Ukończenie kursu z przedmiotów obejmujących treści - podstawy pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin oraz podstawy dydaktyki specjalnej i metodyk szczegółowych. 

Zakres tematyczny

1. Wprowadzenie do terapii zajęciowej: pojęcie terapii zajęciowej i jej miejsce w systemie usprawniania osób z niepełnosprawnością; cele stawiane przed terapią zajęciową; funkcje terapii zajęciowej; etapy procesu diagnozy funkcjonalnej i aktywizacji osób z niepełnosprawnością - uczestników terapii zajęciowej;  planowanie terapii zajęciowej z osobami dorosłymi z niepełnosprawnością; przegląd technik wykorzystywanych w terapii zajęciowej i  ich dobór do potrzeb i możliwości klienta; specyfika pracy terapeuty zajęciowego z grupą osób z niepełnosprawnością; metody rehabilitacji i aktywizacji osób z niepełnosprawnością, starszych i przewlekle chorych. 2. Trening samodzielności w czynnościach życia codziennego (samoobsługowych, w gospodarstwie domowym, trening ekonomiczny, trening umiejętności interpersonalnych, trening motywacyjny). 3. Trening samodzielności w czynnościach życia codziennego w gospodarstwie przydomowym i ogrodzie oraz warzywniku. Warsztaty kulinarne wykorzystujące efekty upraw. 4. Plan pracy indywidualnej (i grupowej) na zajęciach terapii zajęciowej w aspekcie ergoterapii. 5.Terapia zajęciowa - arteterapia i jej rola we wspieraniu funkcjonowania (poznawczego, emocjonalnego i społecznego) osób z ograniczeniami psychospołecznego rozwoju. Warsztaty ceramiczno-garncarskie, warsztaty sztuk użytkowych, warsztaty techniczno-plastyczne. 6. Pracownia komputerowa w WTZ. Warsztaty umiejętności pracy z podopiecznym w przestrzeni cyfrowej. 

Metody kształcenia

Metoda problemowa, metoda działań praktycznych - projektowa. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywna ocena aktywności w trakcie zajęć i przygotowanie projektu pracy z podopiecznym z wykorzystaniem metod i technik terapii zajęciowej.

Ocena z konwersatorium: średnia ocen z aktywności i projektu.

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium. 

Literatura podstawowa

  1. Janus E., Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2016. 
  2.  Kozaczuk L., Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej, Warszawa 1995. 
  3. Lewandowska M., Organizowanie pracy w pracowni terapii zajęciowej, Radom 2007.
  4.  Milanowska K., Techniki pracy w terapii zajęciowej, Warszawa 1982. 
  5.  Misztal M., Warsztaty terapii zajęciowej; prawo i praktyka, Ostrołęka, 2005.  

Literatura uzupełniająca

  1.  Konieczna E., J., Arteterapia w teorii i praktyce. Impuls, Kraków 2003.
  2.  Krawczyńska - Butryn Z., Aktywizacja jako istotny wymiar opieki, Chełm 1994.
  3.  Mrugalska K., Nie terapia, lecz zwyczajna szansa, "Pielęgniarka i Położna", nr 11,12, 1994. 
  4. "Terapia przez sztukę", czasopismo SAP Kajros.
  5. Siemieniecki B. (red.), Komputer w pedagogice specjalnej, Toruń 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2020 16:51)