SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka zawodowa V Pedagogika leczniczo-terapeutyczna |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PSSM-PRAC5 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyka | 60 | 4 | 60 | 4 | Zaliczenie |
Poznanie przez studenta zadań charakterystycznych dla przedszkola lub szkoły, w której z edukacji korzystają dzieci/uczniowie przewlekle chorzy oraz z niepełnosprawnością ruchową powyżej 12 roku życia a także z głębszą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną jak też środowiska, w jakim ona działa.
Poznanie przez studenta organizacji, statutu i planu pracy oraz programu wychowawczo-profilaktycznego przedszkola lub szkoły, w której z edukacji korzystają dzieci/uczniowie przewlekle chorzy oraz z niepełnosprawnością ruchową powyżej 12 roku życia a także z głębszą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
Poznanie przez studenta zasad zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w placówce i poza nią.
Opanowanie przez studenta umiejętności wyciągania wniosków z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z dziećmi i uczniami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.
Opanowanie przez studenta umiejętności wyciągania wniosków z obserwacji sposobu integracji przez nauczycieli działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych.
Opanowanie przez studenta umiejętności wyciągania wniosków z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich.
Opanowanie przez studenta umiejętności zaplanowania i przeprowadzenia zajęć z dziećmi/uczniami przewlekle chorymi oraz z niepełnosprawnością ruchową powyżej 12 roku życia a także z głębszą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych.
Opanowanie przez studenta umiejętności analizowania, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacji i zdarzeń pedagogicznych zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
Ukształtowanie u studenta kompetencji niezbędnych do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami i terapeutami w celu poszerzania swojej wiedzy.
Podstawowa wiedza z zakresu subdyscyplin pedagogiki specjalnej oraz metodyki rewalidacji uczniów przewlekle chorych, z niepełnosprawnością ruchową oraz z głębszą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
Student w pierwszym tygodniu praktyki powinien przejść szkolenie instruktażowe BHP na terenie placówki, w której realizuje praktykę pedagogiczną. W dalszej kolejności student zapoznaje się ze strukturą placówki oraz zadaniami dotyczącymi organizacji edukacji i terapii dzieci przewlekle chorych oraz z niepełnosprawnością ruchową powyżej 12 roku życia a także z głębszą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną i z zakresem czynności pracowników. Student powinien zapoznać się z obowiązującą w placówce dokumentacją (statut, regulamin Rady Rodziców, regulamin Rady Pedagogicznej, roczny plan pracy wychowawczo-dydaktyczno-terapeutycznej i opiekuńczej itp., system oceniania), a także z dokumentacją nauczyciela-wychowawcy (podstawa programowa, dziennik zajęć, plan pracy wychowawczo-dydaktyczno-terapeutycznej, IPET, klasowy program wychowawczy, plan terapii, plan współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym) oraz zasadami jej prowadzenia.
Student w toku hospitacji różnych zajęć gromadzi materiał obserwacyjny na temat: a) organizowania procesu kształcenia i terapii, w tym doboru metod i form pracy, szczególnie metod aktywizujących, aranżacji przestrzeni i jej wyposażenia, organizacji pracy grupowej, indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych, sposobów oceniania wychowanków, sposobów komunikowania społecznego i interpersonalnego z wychowankami; b) organizowania zajęć rewalidacyjnych i terapeutycznych, doboru metod i form pracy, wykorzystania środków dydaktycznych, w tym nowoczesnych technologii, indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych, sposobów komunikowania społecznego i interpersonalnego z wychowankami.
Student współdziała z opiekunem praktyk w planowaniu i prowadzeniu zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, podejmowaniu współpracy ze specjalistami zatrudnionymi w placówce oraz z rodzicami.
Student pełni roli nauczyciela (pedagoga) w zakresie: planowania i współorganizowania zajęć edukacyjnych w placówce, w tym zajęć rewalidacyjnych, z uwzględnieniem zasady indywidualizacji szczególnie pod kątem możliwości psychofizycznych dzieci z niepełnosprawnością i dysfunkcjami, wykorzystania różnych metod, w tym alternatywnych i wspomagających metod komunikacji, środków dydaktycznych i nowoczesnych technologii, organizacji pracy grupowej, diagnozowania wiedzy i umiejętności dzieci, współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami uczniów. Zajęcia prowadzone samodzielnie przez studenta z wychowankami zgodnie z podstawą programową, w tym zajęcia rewalidacyjne, powinny stanowić co najmniej 50% godzin praktyki.
Student analizuje i interpretuje sytuacje pedagogiczne poprzez prowadzenie dokumentacji, konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktyką, ocenia własne kompetencje, ocenia przebieg prowadzonych zajęć, konsultuje się z opiekunem praktyki, omawia zgromadzone doświadczenia w grupie studentów.
Student wykorzystuje różne metody pracy wychowawczej, dydaktycznej, terapeutycznej i rewalidacyjnej z którymi zapoznał się na zajęciach dydaktycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Odbycie praktyki w wymiarze godzin przewidzianej w programie studiów potwierdzonej opinią nauczyciela opiekuna praktyki. Podstawą zaliczenia jest terminowe rozliczenie dokumentacji praktyki u nauczyciela z ramienia UZ. Ocena z praktyki stanowi średnią ważoną: 80% oceny z praktyki wystawionej przez nauczyciela opiekuna praktyki i 20% oceny wystawionej przez nauczyciela z ramienia UZ za poziom merytoryczny dokumentacji praktyki.
1. Góralczyk E., Choroba dziecka w Twoim życiu, Warszawa 1996.
2. Jugowar B., Dziecko somatycznie odmienne w: Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, (red.) I. Obuchowska, Warszawa 1995.
3. Maciarz A., Dziecko długotrwale chore. Poradnik opiekuńczo - wychowawczy, Zielona Góra 1996.
4. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore w roli ucznia, Kraków 1998.
5. Maciarz A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 2001.
6. Piszczek M., Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część I, Warszawa 2001.
7. Podstawa Programowa dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
8. Brauner A.i F., Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, Warszawa 1995.
9. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, red. M. Buchnat, B. Tylewska-Nowak, Warszawa 2012.
1. Konieczna I, Praca z dzieckiem przewlekle chorym [ w:] Głodkowska J. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne,. Warszawa 2011.
2. Obuchowska I., Krawczyński M, Chore dziecko, Warszawa 1991.
3. Pilecka W., Choroba przewlekła w życiu i rozwoju dziecka, [w:] Pilecka W., Majewicz P., Zawadzki P. (red.). Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie, Kraków 1999.
4. Pilecka W., Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka. Problemy psychologiczne, Kraków 2002.
5. Pilecka W., Pilecki J., Rewalidacja dzieci przewlekle chorych i kalekich, Kraków 1989.
6. Niepełnosprawność intelektualna, red. T. Pietras, P. Gałecki, K. Bobińska, Wrocław 2012.
7. Olechnowicz H., Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo, Warszawa 1979.
8. Polkowska I., Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia, Warszawa 1999.
9. Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, red. M. Piszczek, Warszawa 2001.
10. Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, red. J. Pilecki, Kraków 1999.
11. Poradniki zawarte na stronie www.ORE.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 25-04-2020 13:42)