SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka zawodowa II Kształcenie kierunkowe |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PSSM-PRA2 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 8 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyka | 60 | 4 | 60 | 4 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie przez studenta specyfiki funkcjonowania przedszkola lub szkoły w których jest odbywana praktyka, w szczególności w zakresie: znajomości zadań opiekuńczo-wychowawczych placówki, organizacji pracy, zakresów zadań pracowników, znajomości uczestników procesów pedagogicznych tzn. dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz rodzaju prowadzonej dokumentacji, zgodnej z wymaganiami prawa oświatowego.
Poznanie przez studenta zasad zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole jak i poza nimi.
Opanowanie przez studenta umiejętności obserwowania funkcjonowania dziecka/ucznia i nauczyciela w życiu przedszkola lub szkoły.
Opanowanie przez studenta umiejętności dokonywania analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.
Ukształtowanie u studenta kompetencji niezbędnych do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i innymi nauczycielami oraz terapeutami w celu poszerzania swojej wiedzy.
Podstawowa wiedza z zakresu subdyscyplin pedagogiki specjalnej oraz metodyki rewalidacji dzieci z niepełnosprawnością.
Student w pierwszym tygodniu praktyki powinien przejść szkolenie instruktażowe BHP na terenie placówki, w której realizuje praktykę pedagogiczną. W dalszej kolejności student zapoznaje się ze strukturą placówki oraz zadaniami dotyczącymi organizacji edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i z zakresem czynności pracowników. Student powinien zapoznać się z obowiązującą w placówce dokumentacją (statut, regulamin Rady Rodziców, regulamin Rady Pedagogicznej, roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej itp., system oceniania), a także z dokumentacją nauczyciela-wychowawcy (podstawa programowa, dziennik zajęć, plan pracy wychowawczo-dydaktycznej, IPET, klasowy program wychowawczy, plan współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym) oraz zasadami jej prowadzenia.
Student w toku hospitacji różnych zajęć gromadzi materiał obserwacyjny na temat: a) organizowania procesu kształcenia, w tym doboru metod i form pracy, szczególnie metod aktywizujących, aranżacji przestrzeni i jej wyposażenia, organizacji pracy grupowej, indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych, sposobów oceniania wychowanków, sposobów komunikowania społecznego i interpersonalnego z wychowankami; b) organizowania zajęć rewalidacyjnych, doboru metod i form pracy, wykorzystania środków dydaktycznych, w tym nowoczesnych technologii, indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych, sposobów komunikowania społecznego i interpersonalnego z wychowankami.
Student współdziała z opiekunem praktyk w planowaniu i prowadzeniu zajęć edukacyjnych, udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i podejmowaniu współpracy ze specjalistami zatrudnionymi w placówce oraz z rodzicami.
Student asystuje (aktywnie, choć nie w pełni samodzielnie) opiekunowi praktyk i innym nauczycielom w zakresie: planowania i współorganizowania zajęć edukacyjnych w placówce z uwzględnieniem zasady indywidualizacji szczególnie pod kątem możliwości psychofizycznych dzieci z niepełnosprawnością i dysfunkcjami rozwojowymi, wykorzystania różnych metod, w tym alternatywnych i wspomagających metod komunikacji, środków dydaktycznych i nowoczesnych technologii, organizacji pracy grupowej, diagnozowania wiedzy i umiejętności dzieci, współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami dzieci. Zajęcia edukacyjne prowadzone przez studenta w roli nauczyciela asystującego z wychowankami zgodnie z podstawą programową, powinny stanowić co najmniej 50% godzin praktyki.
Student analizuje i interpretuje sytuacje oraz zdarzenia pedagogiczne poprzez prowadzenie dokumentacji, konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktyką, ocenia własne kompetencje, ocenia przebieg prowadzonych zajęć, konsultuje się z opiekunem praktyki, omawia zgromadzone doświadczenia w grupie studentów.
Praktyka:
Student wykorzystuje różne metody pracy wychowawczej, dydaktycznej, terapeutycznej i rewalidacyjnej z którymi zapoznał się na zajęciach dydaktycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Praktyki:
Odbycie praktyki w wymiarze godzin przewidzianej w programie studiów potwierdzonej opinią nauczyciela opiekuna praktyki. Podstawą zaliczenia jest terminowe rozliczenie dokumentacji praktyki u nauczyciela z ramienia UZ. Ocena z praktyki stanowi średnią ważoną: 80% oceny z praktyki wystawionej przez nauczyciela opiekuna praktyki i 20% oceny wystawionej przez nauczyciela z ramienia UZ za poziom merytoryczny dokumentacji praktyki.
Ocena końcowa:
Ocena końcowa jest ocena z praktyki.
Wybrana przez studentów literatura metodyczna.
Dostępne artykuły z czasopism: „Szkoła Specjalna”, „Wychowanie w Przedszkolu”, „Życie Szkoły” oraz wybrane przez studenta przewodniki metodyczne, scenariusze zajęć.
Lista organizatorów praktyk na poszczególnych specjalnościach, dokumenty oraz harmonogram praktyk, podawane są na stronie internetowej Wydziału. Szczegółowe instrukcje praktyk są dostępne u organizatorów praktyk. Zasady zaliczania praktyki bez obowiązku jej odbywania reguluje Regulamin studiów UZ.
Praktyka ma charakter ciągły.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2020 17:14)