SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka zawodowa I Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka zawodowa I Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne
Kod przedmiotu 05.1-WP-PSSM-PRA1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie przez studenta specyfiki przedszkola lub szkoły, w których odbywana jest praktyka, szczególnie w zakresie: znajomości realizowanych zadań opiekuńczo-wychowawczych, organizacji pracy placówki, zakresów zadań pracowników, znajomości uczestników procesów pedagogicznych tzn. dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz orientacji w prowadzonej przez placówkę dokumentacji zgodnej z wymaganiami prawa oświatowego i programów realizacji doradztwa zawodowego uwzględniających treści wynikające z przepisów dotyczących doradztwa zawodowego.

Poznanie przez studenta zasad zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu/uczniom w szkole i poza nimi

Opanowanie przez studenta umiejętności obserwowania funkcjonowania dziecka/ucznia i nauczyciela w życiu przedszkola lub szkoły

Opanowanie przez studenta umiejętności dokonywania analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych

Ukształtowanie u studenta kompetencji niezbędnych do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i innymi nauczycielami oraz terapeutami w celu poszerzania swojej wiedzy.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, edukacji elementarnej, subdyscyplin pedagogiki specjalnej.

Zakres tematyczny

Praktyka:

Poznanie zasad BHP. Sposób funkcjonowania szkoły lub przedszkola, struktura i organizacja pracy pracowników i uczestników procesów pedagogicznych. Realizowane zadania opiekuńczo-wychowawcze oraz dydaktyczne i terapeutyczne. Obowiązująca zgodnie z prawem oświatowym dokumentacja szkoły oraz nauczyciela-wychowawcy.

Obserwowanie zorganizowanej i spontanicznej aktywności wychowanków, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w różnych sytuacjach, interakcji nauczyciel (wychowawca) – wychowanek, uczeń – uczeń, procesów grupowych  w klasie, aranżacji przestrzeni i jej wyposażenia, prowadzonych przez opiekuna zajęć, integrowania czynności opiekuńczo-wychowawczych, dydaktycznych i terapeutycznych w różnych sytuacjach.

Współdziałanie z opiekunem praktyk w sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnieniu bezpieczeństwa, podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Pełnienie roli opiekuna-wychowawcy w zakresie: diagnozowania dynamiki grupy oraz pozycji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w grupie, poznania wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (sytuacja społeczna, potrzeby, zdolności, dysfunkcje, zaburzenia), prób prowadzenia zajęć opiekuńczowychowawczych wobec grupy i konkretnych wychowanków (zajęcia integracyjne, profilaktyczne), sprawowania opieki nad wychowankami poza terenem szkoły lub przedszkola.

Analiza i interpretacja sytuacji pedagogicznych poprzez prowadzenie dokumentacji, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenę własnych kompetencji, ocenę przebiegu prowadzonych zajęć, konsultacje z opiekunem praktyki, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.

Metody kształcenia

Praktyka.

Dyskusja, pogadanka, pokaz, demonstracja, praca z książką, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Praktyka:

Odbycie praktyki w wymiarze godzin przewidzianym programem studiów potwierdzonej opinią nauczyciela opiekuna praktyki. Podstawą zaliczenia jest terminowe rozliczenie dokumentacji praktyki u nauczyciela z ramienia UZ. Ocena z praktyki stanowi średnią ważoną: 80% oceny z praktyki wystawionej przez nauczyciela – opiekuna praktyki i 20% oceny wystawionej przez nauczyciela z ramienia UZ za poziom merytoryczny dokumentacji praktyki.

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z praktyki.

Literatura podstawowa

Najnowsza literatura przedmiotu, z którą student zapoznał się na zajęciach dydaktycznych.

Literatura uzupełniająca

Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży: prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, Warszawa 2010.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 25-04-2020 13:32)