SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy multimediów i technik przetwarzania obrazu |
Kod przedmiotu | 03.4-WA-EASPP-MTPO-S19 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Grafika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Cel przedmiotu
Celem kształcenia jest rozwijanie umiejętności w posługiwaniu się cyfrowymi technikami wizualizacji 2D za pomocą technologii komputerowych. Pobudzanie i rozwijanie kreatywności i umiejętności studenta do wyrażania złożonych idei artystycznych przy właściwym doborze środków plastycznych i technologicznych z obszaru grafiki artystycznej z wykorzystaniem specyfiki programów bitmapowych i/ lub wektorowych - Photoshop, Illustrator.
Łączenie różnych typów obrazowania w obrębie konkretnej realizacji/ cyfrowy kolaż/
Twórcze i świadome posługiwanie się warsztatem cyfrowym.
Zaliczenie podstaw grafiki warsztatowej z zakresu grafiki cyfrowej. Podstawowa znajomość programów graficznych do edycji i obróbki obrazu cyfrowego :programy rastrowe i wektorowe 2D (Photoshop i/ub Illustrator)
Tematy ćwiczeń pozwalają na szeroką interpretację i poszukiwanie odpowiedzi zgodnej z potrzebami twórczymi autora pracy( 2- 3 tematy zadane przez prowadzącego lub zaproponowane przez studenta po akceptacji wykładowcy).
Zakres tematyczny uwzględnia:
- warsztat cyfrowy jako inspiracja,
- kreatywne eksperymentowanie z obrazem,
- szerokie myślenie o obrazie - konstruowanie obrazu graficznego w przestrzeni wirtualnej komputera jak i również poza nim. na różnych etapach realizacji, (np. skanowanie, fotografowanie jako eksperymentalny proces kreacji artystycznej),
- doskonalenie warsztatu graficznego ( ćwiczenia i zadania pozwalające poznać w zaawansowany sposób możliwości graficznych programów komputerowych oraz poszukiwanie, analiza i świadome wykorzystanie charakterystycznych cech cyfrowego warsztatu graficznego.)
- łączenie mediów: fotografii, grafiki, rysunku itd. (cyfrowy kolaż),
- możliwość łączenia druku cyfrowego z tradycyjnymi technikami graficznymi,
Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje . Korekty maja przede wszystkim charakter dyskusji a ich uzupełnieniem są tematyczne wykłady i prezentacje.
Student realizuje konkretne zadania i na bieżąco omawia je z prowadzącym (w wyjątkowych sytuacjach również możliwość konsultacji mailowej). Weryfikacją poszczególnych etapów i stopnia zaawansowania realizacji są obowiązkowe przeglądy śródsemestralne.
Ostatecznym etapem jest fizyczna realizacja idei projektu zadanych lub indywidualnie zaproponowanych przez studenta tematów w formie:
- wydruku cyfrowego,
- innych form graficznych wizualizacji: graficzny obiekt, lub instalacja , projekcja lub inne prezentacje wykorzystujące łączenie różnych typów działań w obrębie realizacji jak np. druk cyfrowy z tradycyjnym drukiem warsztatowym czy autorską matrycą itp.uwzględniające czynnik cyfrowy.
Najlepsze prace biorą udział w wystawie końcoworocznej, wystawach, konkursach i projektach graficznych krajowych i zagranicznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ostateczna ocena pracy studenta (zaliczenie z oceną) odbywa się na podstawie finalnej realizacji obowiązujących w danym semestrze 2-3 tematów jako spójnego cyklu prac uwzględniających działania cyfrowe.
Na finalną ocenę składają się:
- obecność i aktywność na zajęciach oraz na obowiązkowych przeglądach śródsemestralnych
- stopień zaangażowania w przebieg procesu dydaktycznego ,
- osiągnięte wyniki: oryginalność założeń i rozwiązań artystycznych i formalnych, twórcze podejście do realizowanych tematów, samodzielność podejmowania decyzji, opanowanie warsztatu i technik realizacyjnych
Skala ocen: 2 do 5
Warunkiem zaliczenia jest także dostarczenie plików zrealizowanych prac do obowiązującej archiwizacji.
Podręczniki do nauki programów graficznych min:
- Adobe Photoshop CC/CC, Andrew Faulkner, Conrad Chavez, Wydawnictwo Helion, 2016 – OFICJALNY PODRĘCZNIK
- Adobe Illustrator CC/CC PL, Oficjalny podręcznik, Brian Wood, Helion 2015
Katalogi z konkursów i wystaw min:
1. VI Międzynarodowe Triennale Grafiki Cyfrowej Gdynia 2019, Stowarzyszenie Promocji Artystów Wybrzeża ERA ART i Centrum Designu, Gdynia 2019,
2. Wielość w jedności. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i działania intermedialne w grafice polskiej, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, 2018
3. Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2008, 2010, 2012, 2014, 2016, 2018
4. 7, 8, 9, 10 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2009, 2012, 2015, 2018 Katowice
5. 5 -11 Biennale Grafiki Studenckiej – Poznań, 2007, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017, 2019
6. Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2006, 2009, 2012, 2015, 2018
7. Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012, 2015, 2018
8 Kolor w Grafice Toruń 2003, 2006, 2009, 2012, 2015, 2018 Galeria Sztuki Wozownia
9. ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach
Strony www:
http://www.triennial.cracow.pl
http://www.format-net.pl/pl/
https://pl.mocak.pl
http://www.2plus3d.pl
http://arteon.pl
http://obieg.u-jazdowski.pl
http://autoportret.pl
http://notesna6tygodni.pl
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 03-05-2020 23:00)