SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy grafiki warsztatowej lub projektowej |
Kod przedmiotu | 03.5-WA-GrafP-GrafWP-S16 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Malarstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Poprzez wiedzę i wykształcone umiejętności student będzie realizował w kierunkowych pracowniach projektowania graficznego lub grafiki warsztatowej zadania związane z programem projektowania graficznego lub programem grafiki warsztatowej poszczególnych pracowni projektowych i graficznych.
Student powinien posiadać podstawowe sprawności manualne (rysunek, malarstwo), podstawową znajomość programów graficznych do grafiki wektorowej, edycji tekstu i pracy z mapami bitowymi. Powinien samodzielnie analizować temat i kreatywnie rozwiązywać problemy łącząc obraz z treścią znaczeniową w pracowniach grafiki projektowej bądź budować własną interpretację zadań w pracowniach grafiki warsztatowej.
Studenci, przygotowani w podstawowych pracowniach rysunkowych i malarskich, korzystając z komputera z urządzeniami peryferyjnymi, w jasny i klarowny sposób realizują zadania i ćwiczenia wymagane przez prowadzącego. W ramach zajęć studenci wykonują prace mające swoje źródła w liternictwie, typografii, ilustracji. Projektują proste znaki graficzne, opracowują podstawowe druki firmowe, ulotki, foldery. W pracowniach grafiki warsztatowej realizują tematy przypisane do poszczególnych pracowni graficznych, poznają różnorodne techniki i możliwe sposoby realizacji własnych projektów. Poznają różne pracownie projektowania graficznego oraz pracownie grafiki warsztatowej działające w ISW.
Pokaz multimedialny, omówienie ćwiczeń oraz technik graficznych.
Otwarta dyskusja w grupie na temat proponowanych projektów.
Rozmowa indywidualna w obecności grupy poszerzająca umiejętności argumentacji i obrony własnych decyzji.
W pracowni projektowej Forum Internetowe – wirtualna pracownia dla całej grupy studentów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Każdy ze studentów oceniany jest indywidualnie, szczególną uwagę zwracając na samodzielność, kreatywność, zaangażowanie i współpracę z prowadzącym. Umiejętność przekazu własnych przemyśleń, umiejętność argumentacji, przedstawienie swoich racji w formie graficznej i werbalnej są składową ogólnej oceny studenta. Każdy temat omawiany jest ze studentem w obecności grupy. Zaliczenie z oceną po przedstawieniu prac w formie wydruku komputerowego w formacie podanym w temacie ćwiczeń oraz w formie zapisu elektronicznego. W pracowniach grafiki warsztatowej zaliczenie po przedstawieniu własnoręcznych druków.
1. Gavin Ambrose, Paul Harris Layout. Zasady -- kompozycja – zastosowanie Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008
2. Umberto Eco Pejzaż semiotyczny ; PIW; Warszawa; 1972
3. James Felici Kompletny przewodnik po typografii; Wydawnictwo: słowo/obraz terytoria; Gdańsk 2006
4. Adrian Frutiger Człowiek i jego znaki Wydawnictwo: Do, Warszawa; 2003
5. Wasilij Kandinski Punkt i linia a płaszczyzna; PIW, Warszawa. 1986
6. Joanna Sarzyńska-Putowska Komunikacja wizualna; Fundacja ASP Kraków; 2002
7. Katalogi z konkursów i wystaw, min:
8. 5 Biennale grafiki studenckiej – Poznan 2007
9. 6 Biennale grafiki studenckiej – Poznan 2009
10. 7 Biennale grafiki studenckiej – Poznan 2011
11. 8 Biennale grafiki studenckiej – Poznan 2013
12. ARSGRAFIA – PrintArt 2009, Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach
13. 7 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2009, BWA Katowice
14. 8 Triennale Grafiki Polskiej, Katowice 2012, BWA, Katowice
15. Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej- Kraków 2006, 2009, 2012
16. Międzynarodowe Triennale Grafiki – Kraków 2006, 2009, 2012
17. Kolor w Grafice Toruń 2003, 2006, 2009,2012, Galeria Sztuki Wozownia
18. Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej – Gdynia 2008, 2010, 2012
19. Podręczniki do programów graficznych min:
20. Adobe Photoshop CS5/CSP PL , Helion, 2011
21. Po prostu Photoshop CS5/CSP PL, Helion 2011, Elaine Weinmann, Peter Lourekas
22. Sztuka w Polsce 1945- 2005, A. Rottenberg,Stentor, Warszawa 2005
23. ,,Digital art”, Christiane Paul, Thames& Hudson world of art ,2003
24. ,,Printmaking at the edge’’ Richard Noice, 2006
25. ,,Colour in art ‘’ John Gage ,Thames& Hudson world of art, 2006
26. „Grafika współczesna :Między unikatem a elektroniczną kopią: referaty z sesji naukowej zorganizowanej w ramach programu Międzynarodowego Triennale Grafiki Kraków, 1999
27. „Zastosowanie druku cyfrowego w praktyce grafiki artystycznej” Prof. A. Romaniuk ASP Katowice 2002
28. Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006
29. R.W.Kluszczyński, Sztuka Interaktywna-Od dzieła –instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010
30. Interaktywne Media Sztuki,red A. Porczak, ASP Kraków 2009
31. Estetyka cyfrowa, N.Bolz, przeł J.Ostaszewski, red.A. Gwóźdź
32. Sztuka i iluzja, B.Gombrich, PWN,Warszawa 1984
33. Punkt,linia,płaszczyzna, W.Kandinsky, Warszawa 1989
34. Sztuka w Polsce 1945- 2005, A. Rottenberg, ,Stemtor, Warszawa 2005
35. Sztuka i percepcja wzrokowa, R.Arnheim,Warszawa 1979
1. Robert Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, Design Plus; 2008
2. Jacek Mrowczyk Niewielki słownik typograficzny; Słowo / obraz terytoria; 2008
3. Michael Evamy Logo Przewodnik dla projektantów; Wydawnictwo PWN; 2008
4. Piotr Rypson Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949; Karakter; 2011
1a. Literatura uzupełniająca: Czasopisma:
2. ,,Arteon” „Format” ,,2+3D",,,Notes", ,,Autoportret’’ Exit’’ ‘’Grafia (2004-2008)
3. Strony www:
4. www:triennial.cracow.pl (Stowarzyszenie Miedzynarodowe Triennale Grafiki- Kraków)
5. www:icondata.trienial.cracow.pl (wirtualne muzeum współczesnej grafiki)
6. www:polishprintmaking.com
7. www:arteon.pl
8. www:obieg.pl
9. ,,Namietnosci i inne przypadki, /Izabella Gustowska: Passions and Other Cases,
10. Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 2001,
11. ,,Społeczeństwo informacyjne, Cyberkultura. Sztuka, Multimediów,
12. R.W.Kluszczyński , Rabid, Kraków 2001,
13. ,,Skanowanie cyfrowe dla profesjonalistów", Busch David D.
14. ,,Sztuka i percepcja wzrokowa” Rudolf Arnheim
15. ,,KOLOR kurs dla artystów i projektantów” David Hornung, Universitas, 2009
16. ,,Contemporary graphic art. in Poland”R. Noyce– Craftsman House - 1997
dodatkowo obowiązywać będą 2 godziny konsultacji tygodniowo
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Łukasik, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-05-2020 23:37)