SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy dydaktyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy dydaktyki
Kod przedmiotu 05.1-WA-EASPP-PodDy-S19
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z teoriami kształcenia i samokształcenia oraz przykładami ich weryfikacji w praktyce edukacyjnej. Przygotowanie studentów do projektowania zadań dydaktycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki.

Zakres tematyczny

Dydaktyka ogólna jako nauka (przedmiot i metody badań, zadania, funkcje, podstawowe pojęcia). Dydaktyka ogólna a inne subdyscypliny pedagogiki. Charakterystyka procesu kształcenia (zasady kształcenia, organizacyjne formy kształcenia). Wartości i cele kształcenia. Typy  i budowa lekcji. Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne. Treści i programy kształcenia. Podręczniki szkolne. Metody kształcenia (pojęcie, podział, funkcje, kryteria doboru). Środki dydaktyczne. Klasa szkolna i procesy w niej zachodzące (style kierowania klasą, integracja zespołu). Charakterystyka procesu samokształcenia. Uczenie się i jego uwarunkowania. Motywowanie uczniów do nauki. Indywidualizacja w procesie kształcenia. Wspierane uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Trudności w nauce. Praca z uczniem zdolnym i jej uwarunkowania. Diagnoza, kontrola i ocenianie w procesie kształcenia. Ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna. Jakość działalności szkoły. Skuteczny nauczyciel. Współpraca szkoły i rodziny. Nowoczesne tendencje w dydaktyce. Konspekt lekcji.

Metody kształcenia

Pokaz, dyskusja, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, metody praktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego (50% oceny) oraz aktywny udział studenta              w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej wybranego zagadnienia z zakresu dydaktyki; przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio/wykonanie pomocy dydaktycznej lub napisanie konspektu lekcji (50%).

Literatura podstawowa

Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, tłum. B. Jóźwiak, Wydawnictwo Moderski i S-ka, Poznań 2000.

Mietzel G., Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli, tłum. A. Ubertowska, GWP, Gdańsk 2002.

Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.

Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.

Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca

Arends R. J., Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa1994.

Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, tłum. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.

Konarzewski K., Kruszewski K., Sztuka nauczania, t. 1-2 , PWN, Warszawa 2004.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003. 

(Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, red. E. Pasterniak-Kobyłecka, Wydział PPiS UZ, Zielona Góra 2017.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-04-2020 23:41)