SylabUZ

Generate PDF for this page

Elective Course: A fairy tale in Anglo-Saxon literature - course description

General information
Course name Elective Course: A fairy tale in Anglo-Saxon literature
Course ID 08.9-WH-FiPlD-BwLA-N16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study English Philology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language english
Author of syllabus
  • dr Joanna Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Głównym celem jest ukazanie – na przykładach z literatury anglosaskiej – roli baśni jako ważnego kodu kulturowego, przekazywanego przez pokolenia i jednocześnie ulegającego modyfikacjom w procesie historycznoliterackim oraz wskazanie na funkcjonowanie baśniowości we współczesnych tekstach kultury.

Prerequisites

brak

Scope

1) ustalenia metodologiczno-terminologiczne: przegląd współcześnie stosowanych koncepcji metodologicznych badania baśni; definicje baśni ludowej i baśni literackiej; 2) baśń jako gatunek i baśń jako konwencja; 3) baśniowy kanon i przeobrażenia baśni jako gatunku (J. Jacobs, Baśnie angielskie); 4) angielska baśń literacka epoki wiktoriańskiej (np. W.M. Thackeray, Pierścień i róża, czyli historia Lulejki i Bulby); 5) wykorzystanie bajkosfery (wątki, postacie, motywy itd.) w literaturze (np. C. Lewis, Przygody Alicji w Krainie Czarów); 6) baśń postmodernistyczna; współczesne metamorfozy baśni i intertekstualna gra z tradycją literacką (np. proza A. Carter, J. Connolly’ego, N. Gaimana, Ph. Pullmana); 7) walory aksjologiczne, poznawcze i estetyczne baśni.

Teaching methods

wykład konwersacyjny, praca z tekstem, dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział oraz przygotowanie pracy pisemnej dotyczącej realizacji paradygmatu baśni w wybranym utworze.

Recommended reading

Jakuboze A., Pobieżyńska M.E., Zaczek M., Baśń – oralność – zagadka. Studia, red. nauk. J.Z. Lichański, Warszawa 2007.

Konieczna E., Baśń w literaturze i w filmie, Kraków 2005.

Kostecka W., Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku, Warszawa 2014.

Krajka W., Angielska baśń literacka epoki wiktoriańskiej, Warszawa – Łódź 1981.

Kulturowe konteksty baśni, red. G. Leszczyński, t. 1: Rozigrana córa mitu, Poznań 2005; t. 2: W poszukiwaniu straconego królestwa, Poznań 2006.

Ługowska J., Ludowa bajka magiczna jako tworzywo literatury, Wrocław 1981.

Nikliborc A., Od baśni do prawdy. Szkice z dziejów literatury zachodniej dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1981.

Waksmund R., Bajkosfera, czyli o użyciu semiotycznych fabuł baśniowych. Rekonesans badawczy, „Litteraria” 1978, t. 9.

Waksmund R., Wstęp, [w:] Ostatni smok. Baśnie pisarzy angielskich, wyb. R. Waksmund, Wrocław 2005.

Further reading

Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. D. Danek, Warszawa 1985.

Estés C.P., Biegnąca z wilkami. Archetyp Dzikiej Kobiety w mitach i legendach, przeł. A. Cioch, Poznań 2001.

Ługowska J., Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1988.

Propp W., Historyczne korzenie bajki magicznej, przeł. J. Chmielewski, Warszawa 2003.

Notes

Tematyka zajęć realizowana jest w oparciu o wybrane teksty z literatury anglosaskiej spełniające kryteria gatunkowe baśni, należące do baśniowego kanonu, jak i utwory literackie wykorzystujące elementy konwencji baśniowej.


Modified by dr Mirosława Kubasiewicz (last modification: 28-11-2020 19:11)