SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Techniki plastyczne w edukacji specjalnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Techniki plastyczne w edukacji specjalnej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-TPES
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
  • mgr Małgorzata Gattner
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z etapami rozwoju aktywności  plastycznej, podstawowymi technikami plastycznymi oraz możliwościami ich wykorzystania w pracy z osobami z różnymi ograniczeniami sprawności. 

 

Wymagania wstępne

Znajomość psychologii rozwoju człowieka oraz ograniczeń wynikających z różnych niepełnosprawności. 

Zakres tematyczny

  1. ​​​​​​Etapy rozwoju twórczości plastycznej. 
  2. Aktywność twórcza studentów w zakresie wybranych technik plastycznych. 
  3.  Zasady planowania i organizacji zajęć plastycznych z dziećmi z różnymi ograniczeniami sprawności. 
  4. Zasady oceniania aktywności plastycznej dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności. 

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny, pokaz, praca w grupie, aktywność twórcza studentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykonanie przez studentów prac z wykorzystaniem omawianych technik plastycznych oraz konspektu zajęć plastycznych dla osób z ograniczeniami sprawności. 

Literatura podstawowa

  1. Gutowska M., Bartłomiej Gutowski B., Historia sztuki. Rzeźba, Warszawa 2016.
  2. Krejca A., Techniki sztuk graficznych, Warszawa 1984.
  3. Szuman S., Sztuka dziecka: psychologia twórczości rysunkowej dziecka, Warszawa 1990.
  4. Ślesicki W., Techniki malarskie, spoiwa organiczne, Warszawa1984.
  5. Trojanowska A., Dziecko i plastyka, Warszawa 1983.

 

Literatura uzupełniająca

 

  1. Lewicka J., 100 technik plastycznych, Warszawa 1973. 
  2. Nęcka E., Trening twórczości, Kraków 1998.
  3. Warsztaty edukacji twórczej,  red. E. Olinkiewicz, E. Repsch, Wrocław 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2020 16:07)