SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia kultury i sztuki (przedmiot humanistyczny) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia kultury i sztuki (przedmiot humanistyczny)
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-HKiSz(PH)-S20
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Głuchowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Celem merytorycznym zajęć jest przybliżenie Studentom kanonicznych obiektów w obrębie poszczególnych epok stylowych i technik artystycznych od prehistorii do współczesności, ze szczególnym zaakcentowaniem dzieł malarskich, rzeźbiarskich i.graficznych, a także związków sztuk wizualnych z innymi dyscyplinami sztuki, takimi jak muzyka, teatr, literatura i film.

2. W sensie dydaktycznym Uczestnicy zajęć powinni zdobyć umiejętność rozpoznawania i przybliżonego datowania obiektów prezentowanych na zajęciach i podobnych, na podstawie asocjacji dotyczących cech formalnych, konstrukcji, kompozycji i ornamentu, a także prawidłowego posługiwania się terminologią fachową. Wykład ma także służyć kształtowaniu zdolności do porównywania obiektów, wyciągania wniosków i formułowania własnych opinii oraz wykorzystania wiedzy o sztuce i kulturze (w tym źródeł publikowanych, multimedialnych i konserwatorskich) jako inspiracji twórczej,

3. W zakresie kompetencji personalnych i społecznych zajęcia mają na celu uświadomienie Studentowi społecznej roli artysty, a także potrzeby ustawicznego pogłębiania wiedzy o sztuce i kulturze, w tym na podstawie bezpośredniego kontaktu z obiektami i śledzenia procesów ich konserwacji.

Wymagania wstępne

FORMALNE - brak

NIEFORMALNE - ogólna znajomość historii powszechnej w zakresie kursu przedmiotów humanistycznych w szkołach średnich

Zakres tematyczny

  • prezentacja wybranych obiektów z kanonu dzieł sztuki i kultury powszechnej od prehistorii do współczesności
  • układ chronologiczno-problemowy
  • kompozycja i stylistyka w poszczególnych epokach stylowych, podstawowe typy ikonograficzne
  • podstawowe pojęcia historii sztuki i kultury (np. kanon, styl, mimesis, imitacja i kreacja/ abstrakcja, konceptualizm, styl i geniusz jako pojęcia historyczne, perspektywa intuicyjna, geometryczna i powietrzna, iluzjonizm, trompe l’oeil, ekphrasis, spolia, pastisz, karykatura)
  • kompozycja i stylistyka w poszczególnych epokach stylowych
  • związki sztuk wizualnych z muzyką, teatrem, filmem, literaturą i filozofią (m.in. koncepcja Horacjańska i Lessingowska)
  • narodziny instytucji sztuki i kultury (akademie/ Florencja i Francuska, salony, akademicka historia sztuki, kolekcje, geneza muzeów)
  • funkcje dzieł sztuki i zmienny historyczny status dzieła
  • sztuka a kontekst społeczny
  • style kanoniczne i neostyle/ historyzmy

Metody kształcenia

METODY PODAJĄCE: Forma wykładu – zmienna: konwersacyjny połączony z prezentacją power point i pokazem filmów, panoramicznych fotografii, animacji i innych źródeł    multimedialnych oraz dokumentacji konserwatorskiej

METODY POSZUKUJĄCE: elementy burzy mózgów i dyskusji na podstawie oraz analizy archiwaliów/ materiałów konserwatorskich

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

zaliczenie z oceną

  • warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest regularna obecność Studenta na wykładach
  • dopuszczalna ilość (usprawiedliwionych i odpracowanych) nieobecności – 2
  • ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategoriach: wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne jest wynikiem pozytywnego zaliczenia dotyczące materiału prezentowanego na wykładzie

z progami punktowymi:
50%–60% pozytywnych odpowiedzi         dst 

61%–70%.................................................... dst+

71%–80%.....................................................db

81%–90%                                                     db+

91%–100% ................................................  bdb.

Literatura podstawowa

Wybrana literatura przedmiotowa:

  1. Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, wydania od 2005 r.
  2. Chrzanowski T., Polska sztuka sakralna, wyd. Kluszczyński, 2002.
  3. Fuga, A.:Techniki i materiały, Arkady, Warszawa 2008.
  4. Gombrich E., O malarstwie, Arkady
  5. Słownik terminologiczny sztuk pięknych PWN, red. zbiorowa, wyd. V, Warszawa 2005.
  6. Sztuka świata, red. zbiorowa, Arkady, Warszawa, t. 1-9.
  7. 100 lat polskiej sztuki plakatu. BWA. Kraków 1993.

Ostateczna lista przekazania będzie na 1. zajęciach.

Literatura uzupełniająca

Lista przekazania będzie na 1. zajęciach.

Uwagi

Sala z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny i dostęp do internetu oraz tablice do pisania i prezentowania posterów.


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Kleszcz (ostatnia modyfikacja: 28-04-2020 22:19)