SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Techniki rysunkowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Techniki rysunkowe
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-TR-S20
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Czerniawska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Poszerzenie oraz ugruntowanie wiedzy o technikach rysunkowych na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.

2. Pobudzanie oraz rozwijanie wrażliwości na formę i światło w oparciu o studia z natury.

3. Rozwijanie umiejętności budowania kompozycji z wyobraźni, zintegrowanych z formą architektoniczną.

4. Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami rysunkowymi (syntetyczny szkic koncepcyjny/rysunek linearny/światłocieniowe studium z natury/rysunek lawowany) jako środkiem artystycznego wyrazu, w oparciu o znajomość budowy formy, przestrzeni oraz kompozycji i perspektywy.

5. Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności posługiwania się szybkimi, syntetycznymi rysunkami posiadającymi istotny i znaczący przekaz merytoryczny.

6. Rozwijanie umiejętności prezentowania własnych interpretacji kompozycji ustawionych w pracowni oraz plenerowych szkiców architektury, a także ugruntowanie potrzeby oraz umiejętności dyskusji i swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnej pracy twórczej, a także prac swoich kolegów.

Wymagania wstępne

Formalne:

Uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu: MALARSTWO

Nieformalne:

Umiejętność prawidłowej interpretacji zadania z uwzględnieniem kierunków, proporcji, perspektywy oraz wzajemnych relacji form w obserwowanym zjawisku.

Umiejętność zaobserwowania różnic w natężeniu światła oraz rodzajów materii na różnorodnych powierzchniach.

Znajomość szkiców i rysunków wybitnych malarzy i architektów.

Zakres tematyczny

Program laboratorium:

1. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form (pracownia) dokonać własnej interpretacji tej kompozycji w wybranej technice rysunkowej, akcentując elementy tego układu podkreślające charakter danego opracowania poprzez zastosowanie różnych środków plastycznej wypowiedzi. Następnie wpisać w ten układ postać - ze szczególnym zwróceniem uwagi na kompozycję, skalę oraz proporcje.

2. Znaleźć w plenerze obiekty architektury (współczesnej/zabytkowej) i sporządzić dokumentację fotograficzną pod kątem opracowywanego problemu, akcentując charakter tej architektury (pejzaż otwarty, otoczenie miejskie) oraz kontekst (kulturowy, przyrodniczy), w którym funkcjonują wybrane obiekty. Zobrazować badane zjawisko w serii szkiców (syntetycznych/analitycznych), a następnie dokonać interpretacji wybranego szkicu na dużym formacie (rysunek studyjny) - biorąc pod uwagę zmianę skali oraz środków wyrazu (rysunek linearny/rysunek walorowy, rysunek lawowany), z umiejętnym zaakcentowaniem zadanego problemu.

3. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form (pracownia) dokonać transformacji tej kompozycji przy pomocy wybranego programu graficznego - modyfikując przestrzeń, proporcje oraz perspektywę, a także kontrasty wynikające z różnic w natężeniu światła i cienia oraz różnorodności faktur i materii, a następnie wykonać pracę na dużym formacie (rysunek studyjny) w wybranej technice rysunkowej.

Metody kształcenia

Metody podające:

1. Zaprezentowanie rysunków wybitnych twórców - pracownia, e-learning

2. Tematyczne wystawy w uczelnianej Galerii Sztuki

Metody poszukujące:

1. Studium z natury

2. Szkice w plenerze

3. Rysunek z wyobraźni

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1. Poszerzył oraz ugruntował wiedzę o technikach rysunkowych na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.

2. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form (pracownia) dokonał własnej interpretacji tej kompozycji w wybranej technice rysunkowej, akcentując elementy tego układu podkreślające charakter danego opracowania poprzez zastosowanie różnych środków plastycznej wypowiedzi.

3. Na podstawie tego samego układu wykonał rysunek studyjny w wybranej technice rysunkowej, wpisując w tę kompozycję postać - ze szczególnym zwróceniem uwagi na modyfikację przestrzeni, proporcje oraz skalę.

4. Znalazł w plenerze obiekty architektury (współczesnej/zabytkowej), sporządził dokumentację fotograficzną pod kątem opracowywanego problemu, akcentując ich charakter (pejzaż otwarty, otoczenie miejskie) oraz kontekst (kulturowy i przyrodniczy), w którym funkcjonują wybrane obiekty, a następnie zobrazował badane zjawisko w serii szkiców (syntetycznych/analitycznych).

5. Dokonał interpretacji wybranego szkicu na dużym formacie (rysunek studyjny) - biorąc pod uwagę zmianę skali oraz środków wyrazu (rysunek linearny/rysunek walorowy, rysunek lawowany), z umiejętnym zaakcentowaniem zadanego problemu.

6. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form (pracownia) dokonał transformacji tej kompozycji przy pomocy wybranego programu graficznego - modyfikując przestrzeń, proporcje oraz perspektywę, a także kontrasty wynikające z różnic w natężeniu światła i cienia oraz różnorodności faktur i materii, a następnie wykonał pracę na dużym formacie (rysunek studyjny) w wybranej technice rysunkowej.

7. Potrafił zaprezentować i przekonać do własnej interpretacji kompozycji ustawionej w pracowni oraz architektury rysowanej w plenerze, a także pogłębił umiejętność zarówno dyskusji, jak i swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnej pracy twórczej oraz prac swoich kolegów.

Literatura podstawowa

1. P. Gajewski, Zapisy myśli o przestrzeni, Politechnika Krakowska, 2001

2. R. Gill, Zasady rysunku realistycznego, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź 1997

3. G. Peichl, Back to the Pen. Back to the Pencil, Anton Pustet, Salzburg 2003

4. M. Misiągiewicz, O prezentacji idei architektonicznej, Politechnika Krakowska, 1999

5. Le Corbusier, Selected Drawings, London, 0, Rizzoli; 1st UK edition

6. A. Białkiewicz, Rola rysunku w warsztacie architekta, Politechnika Krakowska, 2004

7. M. Hollingsworth, Sztuka w dziejach czlowieka, Arkady, Warszawa 2006

 

Literatura uzupełniająca

1. Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik

2. Artluk - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

3. Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

4. Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Kleszcz (ostatnia modyfikacja: 27-04-2020 23:17)