SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia architektury współczesnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia architektury współczesnej
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-HAW02-S20
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Głuchowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Celem merytorycznym zajęć jest przybliżenie Studentom kanonicznych i charakterystycznych obiektów, konstrukcji, technologii oraz planów architektonicznych i urbanistycznych w obrębie poszczególnych epok stylowych od przełomu XIX/ XX w. do początków XXI wieku, z uwzględnieniem najważniejszych nurtów i kierunków w sztukach plastycznych oraz ich wpływu na przemiany zachodzące w architekturze i nowoczesnym designie.

2. W sensie dydaktycznym Uczestnicy zajęć powinni zdobyć umiejętność rozpoznawania i przybliżonego datowania obiektów prezentowanych na zajęciach i podobnych, na podstawie asocjacji dotyczących cech formalnych, np. konstrukcji, kompozycji i detalu architektonicznego oraz dekoracji wystroju wnętrz, a także prawidłowego posługiwania się terminologią fachową związaną z historią architektury współczesnej. Wykład służyć także kształtowaniu umiejętności wykorzystania wiedzy o formach architektury i designu jako inspiracji twórczej oraz pozyskiwania informacji z literatury polskiej i zagranicznej,  źródeł multimedialnych i konserwatorskich, a także zdolności porównywania obiektów wyciągania wniosków, formułowania własnych opinii oraz prezentacji własnych opracowań.

3. W zakresie kompetencji personalnych i społecznych zajęcia mają na celu uświadomienie Studentowi społecznej roli architekta/ projektanta i jego misji jako „organizatora społecznej wyobraźni”,a także potrzeby ustawicznego pogłębiania wiedzy o architekturze, w tym na podstawie bezpośredniego kontaktu z obiektami i śledzenia procesów ich konserwacji, rewitalizacji i adaptacji do nowych funkcji.

Wymagania wstępne

Formalne: zaliczenie przedmiotów: Historia architektury powszechnej, Historia architektury polskiej.

Nieformalne: znajomość najważniejszych zagadnień z zakresu historii XX wieku.

Zakres tematyczny

Układ chronologiczno-problemowy

Ramowy układ problemowy wykładu kursowego:

  • prezentacja kanonu dzieł architektury od czasów historyzmów do pocz. XXI wieku, z uwględnieniem wystroju wnętrz
  • podstawowe pojęcia z zakresu terminologii architektonicznej (np. konstrukcja stalowa i żelbetowa, standaryzacja, funkcjonalizm, ergonomia, ekologizm, architektura wernakularna, style narodowe/ narodowy .....romantyzm, brutalizm, architektura postindustrialna, rewitalizacja,rekonstrukcja, adaptacja) oraz np. mural, mozaika, witraż, relief, sgraffito
  • typy budowli świeckich i sakralnych (np. muzeum, dworzec, szpital, PKiN,  lotnisko, architektura efemeryczna)
  • typy założeń architektoniczno-urbanistycznych (np. osiedle modernistyczne, miasto-ogród, architektura szeregowa,  l’Unité d’ Habitation)

Ramowy program chronologiczny cyklu wykładów

  • neostyle/ powtórzenie i uzupełnienie
  • nurt inżynieryjny przełomu XIX i XX wieku, szkoła chicagowska
  • secesyjna organiczna i geometryczna (w tym Warsztaty Wiedeńskie)
  • ekspresjonizm w architekturze i designie (Deutsches Werkbund, Gläserne Kette)
  • czeski kubizm, futuryzm i art déco w architekturze i designie
  • wczesny modernizm (Deutscher Werkbund, Bauhaus)
  • styl międzynarodowy (neoplastycyzm, puryzm, konstruktywizm radziecki, Finlandia, Praesens, CIAM)
  •  monumentalizm/ architektura totalitarna we Włoszech, Niemczech, ZSRR i krajach tzw. Bloku Wschodniego
  • kontynuacje i upadek funkcjonalizmu (Ameryka Łacińska i Europa)
  • postmodernizm i jego odmiany
  • high-tech
  • dekonstruktywizm
  • neomodernizm
  • architektura wirtualna, biomorficzna/ ekologizm i efemeryczna
  • architektura wernakularna i rozwój zrównoważony

Metody kształcenia

METODY PODAJĄCE:

Forma wykładu – zmienna: konwersacyjny połączony z prezentacją power point i pokazem filmów, panoramicznych fotografii, animacji i innych  źródeł multimedialnych oraz, wybiórczo, dokumentacji konserwatorskiej.

..METODY POSZUKUJĄCE:

Praktyczne zadanie uzupełniające rozdane na wstępnych zajęciach wraz z instrukcją do przygotowania i wzorem bibliograficznym oraz wzorem opisu reprodukcji, respektującym prawa autorskie.Studenci indywidualnie w odniesieniu do wstępnej, skondensowanej, wersji wykładu w formie prezentacji power point, otrzymanej od Wykładowcy wraz  z podstawową literaturą przedmiotową, przez cały semestr sporządzają prace rysunkowe/graficzne/ plany/ szkice porównawcze/ ew. własne projekty i włączają je do prezentacji multimedialnych z własnym komentarzem oraz podpisanymi reprodukcjami oraz najważniejszymi pojęciami ....przedstawiającymi szerszy kontekst
    (opatrzononymi określeniem źródeł  ilustracji i bibliografią) jest ono składową oceny finalnej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zasady ustalania oceny: zaliczenie na ocenę (ZO)
Ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności
i kompetencje społeczne jest wynikiem uzyskania pozytywnej odpowiedzi na krótkie ustrukturyzowane pytania sprawdzające z progami punktowymi:
50% - 60% pozytywnych odpowiedzi – dst 

61% - 70%                                                   dst+

71% - 80%                                                   db

81% - 90%                                                   db+

91% - 100%                                             bdb.

Obecność studenta na wykładach jest obowiązkowa.

Ocena uwzględnia także frekwencję i czynny udział w zajęciach, w tym przygotowanie prezentacji/referatu/opracowań graficznych itd.)

Sposób i tryb uzupełniania zaległości powstałych wskutek nieobecności studenta na zajęciach - konieczność nadrobienia zakresu opuszczonych zajęć poprzez udział w konsultacjach w trakcie danego semestru (dopuszczalna ilość nieobecności – 2).

Literatura podstawowa

  • Ballenstedt J., Architektura. Historia i teoria, Warszawa 2000.
  • Banham R.: Rewolucja w architekturze, Warszawa 1972
  • Gossel P. Leuthauser G., Architektura XX wieku, Warszawa 2006.
  • Koch W., Style w architekturze, Warszawa 1996.
  • Kotula A., Krakowski P., Architektura współczesna, Kraków 1967.
  • Le Corbusier (Jeanneret Charles-Édouard) W stronę architektury, Seria Wyd. Fundamenty, Warszawa 2015.
  • Loos A., Ornament i zbrodnia. Eseje wybrane, Seria Wyd. Fundamenty, Warszawa 2013.
  • Miłobędzki A., Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1988.
  • Norberg-Schultz Ch., Znaczenie w architekturze Zachodu, Warszawa 1990.
  • Nuttgens P.: Dzieje architektury, Warszawa 2001.
  • Pevsner N., Historia architektury europejskiej, t. 2, Warszawa 1980.
  • Pevsner N.: Pionierzy współczesności, Warszawa 1978.
  • Tietz J., Historia architektury XX wieku, Warszawa 2001.
  • Watkin D., Historia architektury zachodniej, Warszawa 2006.
  • Rasmussen S.E., Odczuwanie architektury (Om at opleve arkitektur), Warszawa 1999.
  • Rybczyński W., Jak działa architektura. Przybornik humanisty, Kraków 2014.
  • Zumthor P., Myślenie architekturą (Thinking Architecture), Warszawa 2012.
  • Żórawski J., Wybór pism estetycznych, Kraków 2008.

Materialy archiwalne i konserwatorskie po indywidualnej konsultacji będą zaproponowane w ramach zajęć

Literatura uzupełniająca

  • Baumgarth C., Futuryzm, Warszawa 1978
  • Biegański P., U źródeł architektury współczesnej, Warszawa 1972.
  • Błaszczyk D., Juliusz Żórawski Przerwane dzieło modernizmu, Warszawa 2010.
  • Ghirardo D., Architektura po modernizmie, Toruń -Wrocław 1999.
  • Hansen O., Zobaczyć świat, Warszawa 2005.
  • Jencks C.,Le Corbusier - tragizm współczesnej architektury, Warszawa 1982
  • Le Corbusier (Jeanneret Charles-Édouard), Kiedy katedry były białe: podróż do kraju ludzi nieśmiałych, Seria Wyd. Fundamenty, Warszawa 2012.
  • Lorentz S., Rottermund A., Klasycyzm w Polsce, Warszawa 1984.
  • Naylor G., Bauhaus, Warszawa 1978
  • Olszewski A., Dzieje sztuki polskiej 1890 - 1980, Warszawa 1988.
  • Olszewski A., Nowa forma w architekturze polskiej 1900 - 1925, Wrocław 1967.
  • Overy P., De Stijl, Warszawa 1979
  • Stefański K., Architektura XIX wieku na ziemiach polskich, Warszawa 2005.
  • Szafer T., Współczesna architektura polska, Warszawa 1988.
  • Wisłocka I., Awangardowa architektura polska 1918 - 1939, Warszawa 1968.
  • Włodarczyk M., Architektura lat 60 - tych w Krakowie, Kraków 2006.
  • Włodarczyk A. M., Prawdy i kłamstwa architektury, Białystok 2009.
  • Winskowski P.: Modernizm przebudowany. Inspiracje techniką w architekturze u progu XXI wieku, Kraków 2000
  • Wujek J., Mity i utopie architektury XX wieku, Warszawa 1986
  • Zachwatowicz J. (red.), Budownictwo i architektura w Polsce 1945 - 1966, Warszawa 1968.
  • Periodyki tematyczne: Architektura-Murator, Kwartalnik Architektury i Urbanistyki, Architektura i Biznes, Archivolta

Materiały archiwalne i konserwatorskie po indywidualnej konsultacji będą zaproponowane w ramach zajęć.

Uwagi

  • sala z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny i internet oraz tablice do pisania i prezentowania posterów;
  • najlepsze referaty/ prezentacje, zawierające m.in. autorskie rysunki Studentów, przekazane zostaną Komisji planującej wystawę zbiorową w Galerii Architektury i Sztuki Uniwersytetu Zielonogórskiego;
  • mogą one stać się przedmiotem konkursu ogólnowydziałowego (dyplomy za I, II, III miejsce oraz wyróżnienia, zaświadczenia).


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Kleszcz (ostatnia modyfikacja: 30-04-2020 15:05)