SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie architektoniczne I - architektura sportowo-rekreacyjna i uzdrowiskowa (projekt główny) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie architektoniczne I - architektura sportowo-rekreacyjna i uzdrowiskowa (projekt główny)
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-PAI-APRU(PG)-S20
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr inż. arch. Zbigniew Bać
  • mgr inż. arch. Rafał Dudzik
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Projekt 60 4 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z zasadami projektowania obiektów sportowo- rekreacyjnych, uwzględniającymi: współczesne normatywy, wytyczne technologiczne i ergonomiczne kształtowanie form i estetyki budynków, rozwiązania funkcjonalno- przestrzenne, wyposażenie wnętrz i stref ogólnodostępnych, otoczenie budynku z aranżacją miejsc rekreacyjnych, komunikację pieszo - rowerową, dostęp do szybkiej komunikacji publicznej, miejsc parkingowych i innych obiektów towarzyszących.

2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania projektów architektonicznych na podstawie założeń technologicznych podporządkowanych określonemu rodzajowi funkcji sportowo-rekreacyjnej lub uzdrowiskowej. Szczególną uwagę zwraca się na zasady zrównoważonego rozwoju w projektowaniu układów funkcjonalnych, kształtowania budynków sportowo-rekreacyjnych i rozwiązań energooszczędnych i ekologicznych.

3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do zaprezentowania i obrony w zespole własnego rozwiązania projektowego.

Wymagania wstępne

Wymagania formalne - brak

Wymagania nieformalne - opanowana wiedza dotycząca projektowania architektury usługowej.

Zakres tematyczny

Program wykładów.

Tematyka wykładów obejmuje ogólną metodologię projektowania architektury obiektów sportowych, rekreacyjnych i uzdrowiskowych, a w szczególności takie zagadnienia jak: pojęcie przestrzeni architektonicznej, przestrzeń architektoniczna a człowiek, tworzenie nowej wartości przestrzeni rekreacyjno-sportowej, projektowanie złożonych programów funkcjonalno-przestrzennych obiektów sportowych, wymiarowanie przestrzeni i elementów wyposażenia, fizyczne ograniczenia przestrzeni, elementy kompozycji architektonicznej, forma projektu architektonicznego, treść projektu architektonicznego, ergonomiczne aspekty przestrzeni dla widza, sportowca, kadry trenerskiej, administracji, mediów, zasady komponowania przestrzeni architektonicznej przy zastosowaniu zależności form, zestawień materiałów, związki konstrukcji z formą, oświetlenie, barwa, mikroklimat wnętrz, integracja elementów dopełniających kształtowaną przestrzeń, czynnik dostępności przestrzeni dla wszystkich użytkowników, uwzględnienie potrzeb osób niepełnosprawnych i innych użytkowników niestandardowych.

Program projektu.

Analizowanie zasad projektowania budynków sportowo-rekreacyjnych i uzdrowiskowych na podstawie założeń przestrzennych oraz techniczno-ekonomicznych i funkcjonalnych mających wpływ na rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe. Zgodnie z przyjętymi założeniami planistycznymi i techno-logicznymi wykonane zostaną koncepcje projektowe kompleksu sportowego lub uzdrowiskowego oraz szczegółowo głównych obiektów architektonicznych.

Metody kształcenia

Metody podające: wykłady – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prelekcja.

Metody poszukujące: projekt - kształcenie interaktywne i kreatywne, praca w grupach realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład.

Student poddaje się weryfikacji wiedzy z zakresu projektowania sportowo – rekreacyjnych i uzdrowiskowych, wraz z zagospodarowaniem ich otoczenia.

Projekt.

Student wykonuje architektoniczny projekt zgodnie z zadaną specyfikacją, obejmującą obiekt sportowo- rekreacyjny lub uzdrowiskowy. Student potwierdza swoje kompetencje do samodzielnej działalności twórczej i gospodarczej, do podjęcia pracy badawczej i do roli społecznej, jaką pełni architekt.

Literatura podstawowa

1. Bartkowicz B., Wpływ funkcji wypoczynku na kształtowanie struktury przestrzennej miast. Politechnika Krakowska, monografia 33, Kraków 1985.

2. Kappler H.P., Baseny kąpielowe. Arkady, Warszawa 1977.

3. Kosiński W., Organizacja przestrzenna wypoczynku weekendowego. PWN. Warszawa-Łódź 1981.

4. Majsterkiewicz T., Założenia dla projektantów stadionów, Polski Związek Lekkiej Atletyki, Komisja Obiektów i Urządzeń, Warszawa 2010,

5. Mokrzyński J., .Architektura wolnego czasu. Arkady, Warszawa 1973.

6. Mokrzyński J., Urządzenia Turystyczne. Arkady, Warszawa 1973.

7. Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa 1996.

8. Nowakowska Z., red., Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne wstępne, Politechnika Krakowska, Kraków 1994.

9. Zabłocki W., Wojciech Zabłocki Architektura, Architecture Wyd. Bosz,2007.

10. Pawlikowska – Piechotka A., Piechotka M, Dzieje obiektów sportowych w Europie. Historia architektury sportowej od czasów starożytnych do współczesnoœci. AWF Warszawa, 2017

Literatura uzupełniająca

1. Błądek Z., Hotele. Palladium, Wągrowiec 2001.

2. Szparkowski Z., Zasady kształtowania przestrzeni i formy architektonicznej. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1993.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Kleszcz (ostatnia modyfikacja: 27-04-2020 22:52)