SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Malarstwo i rzeźba w architekturze (projekt uzupełniający) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Malarstwo i rzeźba w architekturze (projekt uzupełniający)
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-MiRZwA(PU)-S20
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Czerniawska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Zapoznanie z problematyką malarstwa oraz rzeźby w architekturze i urbanistyce na przestrzeni wybranych okresów historii sztuki.

2. Rozwinięcie i pogłębienie umiejętności przeprowadzania prezentacji multimedialnych dotyczących znaczenia malarstwa oraz rzeźby dla zrealizowanych obiektów architektonicznych i urbanistycznych danego okresu historii sztuki, na przykładzie wybranych przez siebie twórców, poprzez wykazanie analogii oraz różnic.

3.Rozwinięcie potrzeby oraz umiejętności podkreślania klimatu zaprojektowanego przez siebie wnętrza poprzez odpowiedni dobór obiektów malarstwa, grafiki czy rzeźby.

4. Rozwinięcie oraz pogłębienie umiejętności zaprezentowania własnej interpretacji opracowanego przez siebie zagadnienia, a także wyrobienie potrzeby zarówno dyskusji, jak i swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat znaczenia malarstwa i rzeźby w architekturze, a także własnej pracy twórczej oraz prac swoich kolegów.

Wymagania wstępne

Formalne:

Uzyskanie pozytywnej kwalifikacji na drugi stopień studiów

Nieformalne:

Podstawowa wiedza w zakresie historii sztuki.

Zakres tematyczny

Program laboratorium:

1. Ogólne wprowadzenie w problematykę malarstwa i rzeźby w architekturze.

2. Rola malarstwa i rzeźby w architekturze Gotyku.

3. Wprowadzenie w zagadnienia malarstwa i rzeźby w architekturze Renesansu.

4. Rola malarstwa i rzeźby w architekturze Baroku.

5. Rola malarstwa i rzeźby w architekturze okresu Secesji:

       a) Secesja polska,

       b) Secesja europejska.

6. Spośród obrazów z aktualnej ekspozycji, wybrać dwie kompozycje malarskie oraz zaaranżować w wybranym przez siebie wnętrzu, a także uzasadnić swoją decyzję w pracy  pisemnej.

Metody kształcenia

Metody podające:

1. Wprowadzenie w problematykę malarstwa i rzeźby w architekturze - pracownia, e-learning

2. Tematyczne wystawy w uczelnianej Galerii Sztuki

Metody poszukujące:

1. Praca samodzielna i w grupach - kształcenie interaktywne, kreatywne, dyskusja.

2. Przygotowanie wybranego zagadnienia w postaci prezentacji multimedialnej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1. Zapoznał się z problematyką malarstwa oraz rzeźby w architekturze i urbanistyce na przestrzeni wybranych okresów historii sztuki.

2. Potrafił przeprowadzić prezentację multimedialną dotyczącą znaczenia malarstwa oraz rzeźby dla zrealizowanych obiektów architektonicznych i urbanistycznych danego okresu historii sztuki, na przykładzie wybranych przez siebie twórców, poprzez wykazanie analogii oraz różnic.

3. Spośród obrazów wystawionych na ekspozycji, wybrał dwie kompozycje malarskie, które zaaranżował w wybranym przez siebie wnętrzu, uzasadniając swoją decyzję przy pomocy wizualizacji.

4. Pogłębił umiejętność prezentowania własnej interpretacji opracowanego przez siebie zagadnienia, a także wyrobił potrzebę zarówno dyskusji, jak i swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat znaczenia malarstwa i rzeźby w architekturze, a także własnej pracy twórczej oraz prac swoich kolegów.

Literatura podstawowa

1. M. Rzepińska, Historia koloru, Arkady, Warszawa 2009

2. M. Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław 1979

3. A. Radajewski, Żywa sztuka współczesności, Ossolineum, Wrocław 1982

4. U. Eco, Historia Piękna, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2005

5. J. Czapski, Patrząc, Wydawnictwo Znak, Kraków 2016

6. D. Hornung, Kolor, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2009

7. W. Kandyński, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, 1996 

 

Literatura uzupełniająca

1. Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik

2. Artluk - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

3. Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

4. Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Kleszcz (ostatnia modyfikacja: 27-04-2020 23:45)