SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Malarstwo i rzeźba w architekturze (projekt uzupełniający) |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-MiRZwA(PU)-S20 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1. Zapoznanie z problematyką malarstwa oraz rzeźby w architekturze i urbanistyce na przestrzeni wybranych okresów historii sztuki.
2. Rozwinięcie i pogłębienie umiejętności przeprowadzania prezentacji multimedialnych dotyczących znaczenia malarstwa oraz rzeźby dla zrealizowanych obiektów architektonicznych i urbanistycznych danego okresu historii sztuki, na przykładzie wybranych przez siebie twórców, poprzez wykazanie analogii oraz różnic.
3.Rozwinięcie potrzeby oraz umiejętności podkreślania klimatu zaprojektowanego przez siebie wnętrza poprzez odpowiedni dobór obiektów malarstwa, grafiki czy rzeźby.
4. Rozwinięcie oraz pogłębienie umiejętności zaprezentowania własnej interpretacji opracowanego przez siebie zagadnienia, a także wyrobienie potrzeby zarówno dyskusji, jak i swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat znaczenia malarstwa i rzeźby w architekturze, a także własnej pracy twórczej oraz prac swoich kolegów.
Formalne:
Uzyskanie pozytywnej kwalifikacji na drugi stopień studiów
Nieformalne:
Podstawowa wiedza w zakresie historii sztuki.
Program laboratorium:
1. Ogólne wprowadzenie w problematykę malarstwa i rzeźby w architekturze.
2. Rola malarstwa i rzeźby w architekturze Gotyku.
3. Wprowadzenie w zagadnienia malarstwa i rzeźby w architekturze Renesansu.
4. Rola malarstwa i rzeźby w architekturze Baroku.
5. Rola malarstwa i rzeźby w architekturze okresu Secesji:
a) Secesja polska,
b) Secesja europejska.
6. Spośród obrazów z aktualnej ekspozycji, wybrać dwie kompozycje malarskie oraz zaaranżować w wybranym przez siebie wnętrzu, a także uzasadnić swoją decyzję w pracy pisemnej.
Metody podające:
1. Wprowadzenie w problematykę malarstwa i rzeźby w architekturze - pracownia, e-learning
2. Tematyczne wystawy w uczelnianej Galerii Sztuki
Metody poszukujące:
1. Praca samodzielna i w grupach - kształcenie interaktywne, kreatywne, dyskusja.
2. Przygotowanie wybranego zagadnienia w postaci prezentacji multimedialnej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Zapoznał się z problematyką malarstwa oraz rzeźby w architekturze i urbanistyce na przestrzeni wybranych okresów historii sztuki.
2. Potrafił przeprowadzić prezentację multimedialną dotyczącą znaczenia malarstwa oraz rzeźby dla zrealizowanych obiektów architektonicznych i urbanistycznych danego okresu historii sztuki, na przykładzie wybranych przez siebie twórców, poprzez wykazanie analogii oraz różnic.
3. Spośród obrazów wystawionych na ekspozycji, wybrał dwie kompozycje malarskie, które zaaranżował w wybranym przez siebie wnętrzu, uzasadniając swoją decyzję przy pomocy wizualizacji.
4. Pogłębił umiejętność prezentowania własnej interpretacji opracowanego przez siebie zagadnienia, a także wyrobił potrzebę zarówno dyskusji, jak i swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat znaczenia malarstwa i rzeźby w architekturze, a także własnej pracy twórczej oraz prac swoich kolegów.
1. M. Rzepińska, Historia koloru, Arkady, Warszawa 2009
2. M. Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław 1979
3. A. Radajewski, Żywa sztuka współczesności, Ossolineum, Wrocław 1982
4. U. Eco, Historia Piękna, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2005
5. J. Czapski, Patrząc, Wydawnictwo Znak, Kraków 2016
6. D. Hornung, Kolor, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2009
7. W. Kandyński, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, 1996
1. Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik
2. Artluk - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
3. Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
4. Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Kleszcz (ostatnia modyfikacja: 27-04-2020 23:45)