SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Społeczne problemy architektury (przedmiot o treściach społecznych) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Społeczne problemy architektury (przedmiot o treściach społecznych)
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-SPA(PoTH)-S20
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. arch. Justyna Kleszcz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1.Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z wybranymi współczesnymi społecznymi problemami architektury w kontekście występujących w danej sytuacji czynników społecznych, geopolitycznych, ekonomicznych, ekologicznych itd.

2.Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta stosowania w praktyce zasad kształtowania przestrzeni w skali architektonicznej i urbanistycznej w celu ograniczenia występowania problemów społecznych wynikających z kultury projektowania przestrzeni, jak również umiejętności właściwej diagnozy problemów już istniejących i wypracowywania rozwiązań mających na celu ograniczenie ich występowania w przestrzeni zastanej.Jednocześnie celem jest uświadomienie studentom negatywnych skutków społecznych podejmowania niewłaściwych decyzji projektowych, niepopartych dogłębną analizą problemów występujących w danej przestrzeni, związanych z rzeczywistą działalnością użytkowników przestrzeni. 

3.Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do pracy w zespole i analizy wybranych aspektów funkcjonowania społeczności lokalnych, identyfikacji i wskazania obszarów wymagających interwencji. Przygotowanie i przeprowadzenie analiz, pozwalających na pogłębienie wiedzy na temat wybranego aspektu funkcjonowania społeczności lokalnych. Dodatkowym celem jest przygotowanie studenta do planowania działań mających poprawić sytuacje w oparciu o zebrane dane zastane i wywołane (przygotowanie rekomendacji).

Wymagania wstępne

Formalne: brak.

Nieformalne: brak.

Zakres tematyczny

Nowe problemy, nowi użytkownicy przestrzeni - człowiek i jego nie-pełnosprawności, zwierzęta w mieście, natura jako tworzywo architektoniczne i cel architektury. Przestrzeń dostępna dla wszystkich (niepełnosprawność, wykluczenie społeczne lub kulturowe różnorodność etniczna i religijna, gettoizacja, gendryfikacja, przestrzeń dla dzieci). Projektowanie uniwersalne w kształtowaniu przestrzeni publicznych, przestrzeni zamieszkania, terenów rekreacyjnych dostosowanych do potrzeb jak najszerszych grup społecznych. Rola partycypacji społecznej w przekształcaniu struktur miejskich, budowanie relacji społecznych poprzez działania architektoniczne. Nowe miasto (nowe idee, funkcje, struktura) - realizacja zasad Nowej Urbanistyki i jej wpływ na wygląd współczesnych miast, idea Cittaslow, Smart City, eco-village, agro-urbanistyka, Miasto Przyjazne Starzeniu Się itd. Architektura społeczeństwa informacyjnego - zombie urbanizm, hipster urbanizm, architektura pokolenia i-generation, radykalizm miejski, rola mobilności / elastyczności w architekturze. Architektura w ujęciu antropologicznym - podstawowe zagadnienia. Przestrzenne aspekty bezpieczeństwa / przestępczości, idea przestrzeni bezpiecznej.

Metody kształcenia

Metody podające: wykłady – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prelekcja.

Metody poszukujące: brak

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Student poddaje się weryfikacji wiedzy dotyczącej problematyki społecznych problemów architektury i urbanistyki, której podstawą jest pozytywny wynik kolokwium zaliczeniowego (wg skali ocen min. 3,0 – maks. 5,0) oraz obecność na wykładach. Zasady ustalania oceny: ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności i kompetencje jest wynikiem zaliczenia przedmiotu na podstawie kolokwium z progami punktowymi oraz uzyskanie oceny w przygotowanego referatu na zadany temat.

Zasada ustalania oceny z wykładu:

Ocena z kolokwium zależna jest od progów procentowych uzyskanych na podstawie pozytywnych odpowiedzi:

    50% - 60%    Dostateczny

    61%- 70%     Dostateczny plus

    71% -80%     Dobry

    81% - 90%    Dobry plus

    91% - 100%   Bardzo dobry

Literatura podstawowa

  • Alexander, C., Język wzorów, GWP 2008.
  • Aronson E., Wilson T., Akert R. M., Psychologia społeczna. Serce i umysł Zysk i Ska 1997.
  • Botton de A., Architektura szczęścia, Czuły Barbarzyńca Press 2010.
  • Czarnecki Bartosz, Siemiński Waldemar, Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin 2004.
  • Czarnecki Bartosz, Przestrzenne aspekty przestępczości, Politechniki Białostockiej 2011.
  • Czyński, M., Architektura w przestrzeni ludzkich zachowań, Wyd. PS 2006.
  • Gehl J., Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych, RAM 2009.
  • Krenz Jacek, Architektura znaczeń, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej 1997.
  • Lynch K., Obraz miasta, Archiwolta 2011.
  • Magazyn MIASTA kultura - ludzie - przestrzeń, vol. 01-15.

Literatura uzupełniająca

  • Gehl J., Miasta dla ludzi, RAM 2014.
  • Hall E., Ukryty wymiar, PIW 1976 , Muza 1997.
  • Jałowiecki, B., Łukowski, W., Gettoizacja, Wydawnictwo Scholar 2007.
  • Jędrzejczak D., Geografia humanistyczna miasta, Dialog 2004.
  • Jędrzejczak D., (red.) Humanistyczne oblicze miasta , UW 2004
  • Newman, O., Defensible Space (-) NY. 1972.
  • Springer F., 13 Pięter, Wydawnictwo Czarne 2015.
  • Springer F., Miasto Archipelag, Karakter 2016.
  • Springer F.,Zaczyn. O Zofii i Oskarze Hansenach, Karakter 2013.

Uwagi

Sala wykładowa i seminaryjna z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w rzutnik multimedialny oraz ekran projekcyjny.


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Kleszcz (ostatnia modyfikacja: 22-04-2020 19:08)