SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Detal architektoniczny (projekt uzupełniający) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Detal architektoniczny (projekt uzupełniający)
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-DA(PU)-S20
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura / Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. arch. Justyna Kleszcz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Projekt 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta ze sposobem opracowania projektu wykonawczego w zakresie złożonego obiektu architektonicznego, która jest rozwinięciem rozwiązań projektowych zawartych w architektonicznym projekcie koncepcyjnym opracowywanym na przedmiotach „Projektowanie architektoniczne I - architektura sportowo-rekreacyjna i uzdrowiskowa (projekt główny)” oraz równolegle na przedmiocie „Projektowanie architektoniczne II - architektura użyteczności publicznej - kultura, handel, nauka (projekt główny)” obejmującym projekt zagospodarowania działki oraz obiekt budowlany, opartych na wymogach technicznych, ergonomicznych, sanitarnych, ochrony przeciwpożarowej, energetycznych i innych specjalistycznych wynikających ze specyfiki funkcji, wyposażenia i rozwiązań technicznych budynku. Wiedza ta obejmuje zasady i ramy spójnego architektonicznego opracowania projektowego ze wskazaniem na zastosowanie złożonych rozwiązań architektoniczno-budowlanych dostosowanych do poziomu skomplikowania i rangi projektowanego obiektu.

2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania projektu wykonawczego w branży architektonicznej, z elementami opracowania wielobranżowego.

3. Celem w zakresie kompetencji społecznych jest przygotowanie studenta do zaprezentowania i obrony w zespole wielobranżowym własnego rozwiązania projektowego.

Wymagania wstępne

FORMALNE - Zaliczenie przedmiotu: „Projektowanie architektoniczne I - architektura sportowo-rekreacyjna i uzdrowiskowa (projekt główny)”

NIEFORMALNE - Opanowana wiedza z zakresu przedmiotów Projektowanie Architektoniczno-Budowlane I, II, III prowadzonych na pierwszym stopniu studiów. Opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu metod sporządzania i sposobu opracowywania projektów budowlanych i wykonawczych oraz szeroko pojętego procesu budowlanego.

Zakres tematyczny

Projekt opracowywany jest w oparciu o projekt wykonywany wcześniej na przedmiotach „Projektowanie architektoniczne I - architektura sportowo-rekreacyjna i uzdrowiskowa (projekt główny)” lub równolegle na przedmiocie „Projektowanie architektoniczne II - architektura użyteczności publicznej - kultura, handel, nauka (projekt główny)”.

Szczegółowa analiza przestrzenna wybranego terenu i wykonanie projektu zagospodarowania terenu w skala 1:500 z uszczegółowieniem detali urbanistycznych, małej architektury (z opisem wszystkich elementów działki i wykonaniem rysunków detali). Wykreślenie rzutu głównego obiektu (rzut parteru), rzutów posadzek i sufitów, przekrojów, elewacji w skali 1:50 z oznaczeniem rodzaju elementów, szczegółów, detali i uwag wyjaśniających dla wykonawców projektu. Szczegółowa analiza wymogów ochrony przeciwpożarowej dla obiektu. Dobór istotnych pod względem przyszłego wykonawstwa oraz przyjętych charakterystycznych rozwiązań architektonicznych punktów węzłowych w obiekcie. Opracowanie wybranych detali rozwiązań.

Praktyczne zapoznanie studenta z etapami tworzenia wykonawczej dokumentacji projektowej, zasadami rysunku architektoniczno-budowlanego, oznaczeniami oraz opisem technologicznym dla rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych charakterystycznych dla obiektów architektonicznych o dużej złożoności.

Metody kształcenia

METODY PODAJĄCE: Wprowadzane w miarę potrzeb wykłady wprowadzające na zajęciach projektowych – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.

METODY POSZUKUJĄCE:Kształcenie interaktywne i kreatywne, praca w grupach realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Weryfikacja prac projektowych według przyjętych założeń co do zakresu i stopnia trudności poprzedzone uzyskaniem w semestrze zaliczeń opracowań cząstkowych warunkujących poprawne wykonanie projektu wykonawczego, w tym części architektonicznej, konstrukcyjnej i ogólnobudowlanej.

Złożenie do oceny kompletnego opracowania projektowego, sporządzonego zgodnie z przepisami Prawa i stosownymi normami.

Literatura podstawowa

  • PN-B-01025:2004 Rysunek budowlany – Oznaczenia graficzne na rysunkacharchitektoniczno-budowlanych;
  • PN-B-01027:2002 Rysunek budowlany – Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu;
  • PN-B-01029:2000 Rysunek budowlany – Zasady wymiarowania na rysunkacharchitektoniczno-budowlanych;
  • PN-ISO 9836: 1997 Właściwości użytkowe w budownictwie – Określanie i obliczanie wskaźników powierzchniowych i kubaturowych;
  • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U.2018.1202, j.t.- z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 września 2014r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie. (Dz.U.2014.1278);
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz.U.2012.462, - ze zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U.2015.1422 j.t. zpóźn.zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 grudnia 2015 r. w sprawie uzgadniania projektu budowlanego pod względem ochrony przeciwpożarowej (Dz.U.2015.2117);
  • Praca zbiorowa red. Dregen M., Bezpieczeństwo pożarowe. Znowelizowane warunki techniczne budynków – dział VI, Wyd. Polcen, 2018;
  • Malec T., Projektowanie architektoniczne. Wprowadzenie do zawodu architekta Wyd. Helion Gliwice,2018
  • Markiewicz P., Budownictwo ogólne dla architektów, Wydawnictwo Architektoniczne i Wydawnictwo Markiewicz, 2018;

Literatura uzupełniająca

  • Ast R. Aktualne problemy budownictwa. Architektura, projektowanie, technologia, Wydawnictwo PWSZ, 2014;
  • Biliński T., Kucharczyk E.: Prawo budowlane z omówieniem i komentarzem- stan prawny na 1 stycznia 2016r.;
  • Podręcznik dla studentów kierunków: budownictwo i architektura oraz uczestników procesu budowlanego. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2016.

Uwagi

Sala projektowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny (rzutnik multimedialny wraz z ekranem do prezentacji), tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych ) itp.


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Kleszcz (ostatnia modyfikacja: 22-04-2020 18:48)