SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDD-EZPZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Resocjalizacja z terapią specjalistyczną |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie przez studentów wiedzy dotyczącej zdrowia człowieka i jego biologicznych oraz psychospołecznych uwarunkowań, a także zasad profilaktyki wybranych zaburzeń i chorób. Znajomość procedur i działań dotyczących identyfikacji własnych problemów zdrowotnych, ich rozwiązywania, doskonalenia własnego zdrowia i rozwoju, ochrony zdrowia innych ludzi oraz tworzenia zdrowego środowiska fizycznego i społecznego. Umiejętność konstruowania programów profilaktyki i promocji zdrowia.
Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania oraz psychologii ogólnej.
Współczesne koncepcje zdrowia. Holistyczna koncepcja zdrowia i jej znaczenie dla współczesnej edukacji zdrowotnej. Czynniki ryzyka zagrażające zdrowiu. Czynniki chroniące zdrowie (fizyczne, psychiczne społeczne duchowe).
Zachowania prozdrowotne i antyzdrowotne. Zdrowy styl życia. Zasady zdrowego stylu życia. Najczęstsze problemy zdrowotne dzieci, młodzieży i osób dorosłych.
Promocja zdrowia, koncepcje, założenia. Obszary działań w promocji zdrowia, modele promocji zdrowia (podejścia). Promocja zdrowia a prewencja choroby (profilaktyka), pojęcie i poziomy profilaktyki.
Edukacja zdrowotna - pojęcie i cele edukacji zdrowotnej. Wzajemne związki między promocją zdrowia, edukacją zdrowotną, profilaktyką i terapią. Edukacja ukierunkowana na kształtowanie umiejętności życiowych, jako sposób wzmacniania zasobów zdrowotnych człowieka i budowania zdrowego stylu życia. Szkoły promujące zdrowie.
Zdrowe odżywianie (definicja WHO, rodzaje diet i ich racjonalne stosowanie, żywność GMO, oznaczenia i skróty na produktach). Zaburzenia odżywiania (otyłość, anoreksja, bulimia, ortoreksja). Diety i ich racjonalne.
Aktywność fizyczna jako składowa zdrowego stylu życia.
Bezpieczeństwo i zapobieganie wypadkom, urazom i zatruciom.
Higiena osobista i higiena otoczenia. Dbałość o ciało. Ozdabianie ciała – pircing, tatoo, skaryfikacja. Tanoreksja i bigoreksja.
Zdrowie seksualne i reprodukcyjne.
Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych. Przeciwdziałanie przemocy i agresji
Choroby cywilizacyjne, szczepienia, epidemie.
Medycyna niekonwencjonalna i alternatywne formy leczenia.
Zdrowie psychiczne – wybrane aspekty (emocje i stres, optymizm – pesymizm, poczucie własnej wartości). Podstawowe umiejętności osobiste i społeczne niezbędne dla poprawy, utrzymania i ochrony zdrowia psychicznego oraz ich kształtowanie w dzieciństwie i w młodości. Techniki i metody relaksacyjne. Sanus per aquam (SPA).
Prawa pacjenta, prawa pacjenta niepełnoletniego, prawa pacjenta w leczeniu psychiatrycznym.
Prezentacja projektów programów promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej.
Praca w grupach, dyskusja, metoda projektów, prezentacje multimedialne, praca z książką.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Weryfikacja efektów kształcenia będzie polegała na ocenie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranych zagadnień programowych, ocena opracowanego zespołowo programu profilaktyki bądź promocji zdrowia oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń.
1. Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Warszawa 2007
2. Głowacka M. Promocja zdrowia. Konteksty społeczno-kulturowe, Poznań 2000
3. Gromadzka-Ostrowska J., Włodarek D., Toeplitz Z., Edukacja prozdrowotna, Warszawa 2003
4. Karski J., Praktyka i teoria promocji zdrowia, Warszawa 2011
5. Lewicki Cz., Edukacja zdrowotna – systemowa analiza zagadnień, Rzeszów 2006
6. Ostrowska A., Styl życia a zdrowie, Warszawa 2000
7. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2008
8. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010
9. Wrona-Polańska H., Mastalski J., Promocja zdrowia w teorii i praktyce psychologicznej, Kraków 2009
1. Bishop G., Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało, Wrocław 2000
2. Gaweł A., Pedagodzy wobec wartości zdrowia, Kraków 2003
3. Kowalski M., Gaweł A., Zdrowie. Wartość. Edukacja, Impuls, Kraków 2006
4. Kuchcińska M., Kościńska E. (red.) Konteksty zdrowia i edukacji zdrowotnej, Bydgoszcz 2010
5. Ostrowska A., Profilaktyka zdrowotna: interpretacje, definicje sytuacji, racjonalności (przypadek profilaktyki ginekologicznej kobiet), Studia Socjologiczne, 2011, 3, 73-94
6. Syrek E., Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej, Katowice 2000
7. Sokołowska M., Skoczek G. (red.), Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole, Warszawa 2000
8. Woynarowska B. (red.), Zdrowie i szkoła, Warszawa 2000
9. Woynarowska B., Kapica M. (red.) Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej. Stan i oczekiwania, Warszawa 2001
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2020 16:05)