Przekazanie studentom pogłębionej i rozszerzonej wiedzy na temat uzależnień, ich uwarunkowań, rodzajów, faz rozwoju i funkcjonowania osób uzależnionych. Pogłębienie wiedzy na temat szeroko pojętej resocjalizacji osób uzależnionych oraz nabywanie umiejętności wykorzystania wiedzy na temat różnych metod terapii osób uzależnionych do stworzenia własnych prób diagnozy i propozycji działań terapeutycznych wobec osób uzależnionych. Zapoznanie studentów z metodami ewaluacji podejmowanych działań terapeutycznych i resocjalizacyjnych. Uwrażliwienie na istotę oraz specyfikę pracy terapeutycznej i resocjalizacyjnej ukierunkowanej na osoby uzależnione.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu Metodyki terapii uzależnień
Zakres tematyczny
Treści wykładów:
Legalizacja narkotyków – społeczne i kulturowe uwarunkowania uzależnień od substancji psychoaktywnych
Zdrowie seksualne i reprodukcyjne osób uzależnionych
Programy Redukcji Szkód. Leczenie substytucyjne – poglądy zwolenników i przeciwników
Programy substytucyjne w jednostkach penitencjarnych
Uzależnienia a nowoczesne technologie
Oczekiwania pacjentów wobec programów terapeutycznych
Nawroty w uzależnieniach – metody przeciwdziałania
Polityka narkotykowa w Polsce i na świecie
Prawne uwarunkowania terapii i resocjalizacji osób uzależnionych
Metody ewaluacji programów terapeutycznych i resocjalizacyjnych
Treści ćwiczeń:
Wywiad diagnostyczny w terapii uzależnień – praktyczne ćwiczenia w przeprowadzaniu wywiadu motywującego.
Różne rodzaje uzależnień i możliwości terapii osób uzależnionych – omówienie na podstawie indywidualnych projektów diagnostycznych zawierających wskazania i propozycje różnorodnych oddziaływań terapeutyczno resocjalizacyjnych:
uzależnienie od alkoholu
uzależnienie od innych substancji odurzających
hazard
anoreksja/bulimia
uzależnienie od seksu
uzależnienie od Internetu
uzależnienie od telewizji
uzależnienie od portali społecznościowych
uzależnienie od zakupów
Ewaluacja przykładowych projektów indywidualnych i grupowych działań terapeutycznych w odniesieniu do osób uzależnionych
Praca nad opracowaniem własnych pomysłów pracy terapeutycznej w odniesieniu do diagnozowanych przypadków osób uzależnionych
Ćwiczenia: dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin pisemny w formie testu z określonymi progami punktowymi (zależne od ilości pytań - każdorazowo ustalane ze studentami). Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca indywidualna; ocena projektu dotyczącego diagnozy osoby uzależnionej i prezentacji proponowanych działań terapeutycznych – praca grupowa (grupy 2-3 osobowe); ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć – ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć.
Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów (egzaminu).
Literatura podstawowa
Baran-Furga H., Steinbarth-Chmielewska K., Uzależnienia. Obraz kliniczny i leczenie, PZWL, Warszawa 1999
Corey M. S., Corey G., Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej, IPZiT, Warszawa 2002
Czabała J. Cz., Czynniki leczące w psychoterapii, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2002
Erickson C.K., Nauka o uzależnieniach. Od neurobiologii do skutecznych metod leczenia, Wydawnictwo UW 2010
De Leon G., Społeczność terapeutyczna. Teoria, Model, Metoda., Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2003
Kaczmarczyk I., Wspólnota Anonimowych Alkoholików w Polsce. Alkoholowe dno i co to znaczy trzeźwieć, Wydawnictwo Eneteia, Warszawa 2008
Miller W.,R., Wzmacnianie motywacji do zmiany w terapii nadużywania substancji, PARPA Media 2009
Obłękowska - Rogala J., w: Narkoman w rodzinie. Wskazania do terapii, rozdz. pt: Skuteczność programów terapii uzależnień, UW ISNS, Warszawa, 2002
Tatarsky A., Redukcja szkód w psychoterapii. Nowe podejście w leczeniu uzależnień od narkotyków i alkoholu, Krajowe Biuro do spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2007
Woronowicz B. T.: Na zdrowie. Jak poradzić sobie z uzależnieniem od alkoholu. Media Rodzina, Poznań 2008”
Woydyłło Ewa: Wyzdrowieć z uzależnienia. IPiN, Warszawa 2004
Literatura uzupełniająca
AAWS: Dwanaście kroków i dwanaście tradycji. Apostolicum 1996
Gaś Z., B., Redukcja szkód a profilaktyka uzależnień, Warszawa 2012.
Gossop M., Nawroty w uzależnieniach, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa 1997
Hornowska E., Temperament – czynnik ryzyka w uzależnieniach? Cz. I i II, Remedium Nr 8, sierpień 2005 i Nr 9, wrzesień 2005
Izdebski Z., Zygadło A., Capiga M., Sexual and reproductive health of injective drug users, Open Society Institute, Uniwersytet Zielonogórski New York, Zielona Góra 2009.
Jarczyńska J., Zaangażowanie w hazard młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej. Diagnoz zjawiska i jego wybranych uwarunkowań, Bydgoszcz 2016.
Verster A., Bunnig E., Skuteczność leczenia substytucyjnego uzależnienia od opiatów, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2004, tekst dostępny na stronie Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii www.kbpn.gov.pl w dziale Publikacje
Woititz Janet G.: Dorosłe Dzieci Alkoholików. IPiN, Warszawa 1992
Woronowicz B. T.: Alkoholowe vademecum dla każdego. OAT, Zakroczym 1993
Kwartalnik „Problemy Narkomanii”
Czasopismo „Remedium
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 26-04-2020 23:13)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.