Przekazanie studentom wiedzy na temat probacji w systemie resocjalizacji oraz przygotowanie do świadczenia pomocy postpenitencjarnej osobom zwalnianym z zakładów karnych i ich rodzinom. Uwrażliwienie na potrzeby osób zwalnianych z instytucji penitencjarnych
Wymagania wstępne
pedagogika penitencjarna, prawne podstawy resocjalizacji
Zakres tematyczny
Treści wykładów:
Filozofia probacji
Działalność probacyjna czyli resocjalizacja wspierająca z udziałem społeczeństwa
Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy pracy probacyjnej
Strategia casework w warunkach probacji
Przygotowanie skazanego do życia na wolności
Pedagogiczne wymiar pomocy postpenitencjarnej
Idea pomocy postpenitencjarnej
Udział społeczeństwa w wykonywaniu kary pozbawienia wolności
Treść ćwiczeń:
Instytucje i podmioty opieki i wsparcia
Praca środowiskowa i opieka rezydencjalna Studia drugiego stopnia Kierunek: pedagogika
Terapia grupowa w warunkach probacji
Resocjalizacyjne podejście systemowe w warunkach probacji
Metodyka pracy ze skazanym przygotowywanym do życia na wolności
Przygotowanie i realizacja programu wolnościowego
Zasada kontraktu w programie wolnościowym
Praca socjalna przy realizacji pomocy postpenitencjarnej
Metody kształcenia
Wykłady: wykład problemowy
Ćwiczenia: metoda przypadków, pogadanka
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składa się aktywność na zajęciach.
Wykład – wynik kolokwium pisemnego.
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z kolokwium z wykładu (50%). Warunkiem przystąpienia do zaliczenia z wykładu jest pozytywne zaliczenie ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Bałandynowicz A., Resocjalizacja wspierająca z udziałem społeczeństwa, oparta na paradygmacie tożsamości osobowej, społecznej i kulturowej [w:] M. Konopczyński, B.M. Nowak (red.) Resocjalizacja ciągłość i zmiana, Warszawa 2008
Bałandynowicz A., Profilaktyka i środki probacyjne w praktyce resocjalizacyjnej [w:] B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja tom 2, Warszawa 2007
Jedynak T., Stasiak K. (red.), Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa 2008 wyd. 1 i następne
Skafiriak B.(red.), Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych, Kraków 2007
Literatura uzupełniająca
Anossi – Sołtysiak M., Praca z indywidualnym przypadkiem jako model pracy kuratora sądowego [w:] I. Pospiszyl, M. Konopnicki (red.) Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Warszawa 2007
Bałandynowicz A., Filozofia probacji. Podstawy systemu sprawiedliwego karania [w:] T. Bulenda, R. Musidłowski (red.) System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Warszawa 2003
Bałandynowicz A., System probacji.Kary średniej mocy i środki wolności dozorowanej jako propozycja sprawiedliwego karania [w:] T. Bulenda, R. Musidłowski (red.) System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Warszawa 2003
Hołda J., Hołda Z., Prawo karne wykonawcze, Kraków 2004
Kiryluk M., Przygotowanie skazanego do życia na wolności, „Biuletyn RPO – Materiały” 2000, nr 42
Korecki J., Przygotowanie do wolności skazanych odbywających kary długoterminowe, „Przegląd Więziennictwa Polskiego” 1999, nr 22/23
Kuć M., Indywidualizacja wykonywania kary pozbawienia wolności, Lublin 2007
Musidłowski (red.) System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Warszawa 2003
Musidłowski R., Pomoc postpenitencjarna w systemie pomocy społecznej [w:] T. Bulenda, R.
Szymanowski T., Polityka karna i penitencjarna w Polsce w okresie przemian prawa karnego, Warszawa 2005
Obowiązujące akty prawne każdorazowo ustala prowadzący zajęcia
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2020 10:44)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.