SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy socjologii |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-ARTEP-PSOC |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Arteterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z podstawowymi strukturami i procesami (współ)kształtującymi życie społeczne oraz z charakterem i problematyką zmian zachodzących w funkcjonowaniu współczesnych społeczeństw. Przedstawienie podstawowych pojęć i kategorii socjologicznych, przydatnych do opisu zmieniającej się rzeczywistości społecznej. Dostarczenie wiedzy nt. struktury społecznej i zróżnicowania społecznego, mechanizmów kontroli społecznej, wybranych typów zbiorowości i grup społecznych, ruchów społecznych i ich roli w kształtowaniu zmian społecznych. Analiza wybranych zjawisk i procesów społecznych.
Zakres tematyczny wykładów:
1. Socjologia jako nauka. Wiedza potoczna a wiedza naukowa. Perspektywa i wyobraźnia socjologiczna. Klasycy socjologii. Funkcje socjologii. Główne paradygmaty interpretacji zjawisk społecznych.
2. Człowiek – istota społeczna. Wybrane aspekty procesu socjalizacji.
3. Struktura społeczna. Ruchliwość społeczna. Zróżnicowane społeczne. Nierówności społeczne.
4. Zmiana społeczna jako kategoria socjologiczna. Procesy społeczne – ujęcia definicyjne, przykłady.
5. Geneza, natura i skutki globalizacji. Społeczno-kulturowy wymiar globalizacji.
Zakres tematyczny ćwiczeń:
1. Formy aktywności jednostki. Interakcja społeczna. Procesy i funkcje komunikacji społecznej.
2. Typy zbiorowości społecznych. Grupy społeczne i ich zróżnicowanie.
3. Ruchy społeczne jako podmioty zmian społecznych.
4. Kontrola społeczna i jej mechanizmy. Normy społeczne. Dewiacja.
5. Analiza wybranych problemów społecznych (np. wykluczenie społeczne, ubóstwo, starość jako problem społeczny).
6. Socjologiczne ujęcia kultury. Kultura materialna i niematerialna. Etnocentryzm. Relatywizm kulturowy. Kultura masowa.
Wykład – wykład konwencjonalny z elementami prezentacji multimedialnej.
Ćwiczenia – praca z tekstem, praca indywidualna i w grupach, dyskusja problemowa, prezentacja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady – indywidualna praca pisemna na wybrany przez studenta temat obejmujący problematykę wykładów (proponowane zagadnienia 3-5). W ocenie pracy uwzględnione zostaną następujące elementy: zgodność pracy z tematem, struktura pracy, dobór i zakres wykorzystanej literatury, rzetelność i samodzielność wykonania pracy, względy formalne (poprawność językowa, przygotowanie przypisów, spisu bibliografii, terminowe oddanie pracy). Ocenę z wykładów stanowić będzie ocena uzyskana z pracy pisemnej.
Ćwiczenia:
1) prezentacja ustna (także multimedialna) (przygotowywana indywidualnie lub w parach) na wybrany przez studenta (studentów) temat obejmujący problematykę ćwiczeń. W ocenie prezentacji uwzględnione zostaną następujące elementy: zgodność prezentacji z wybranym tematem, struktura prezentacji, dobór i zakres wykorzystanych źródeł, samodzielność w wygłaszaniu przygotowanej prezentacji, względy formalne (poprawność językowa, zachowanie ram czasowych prezentacji, udział w wygłoszeniu prezentacji – w przypadku gdy jest ona realizowana w parach).
2) aktywność podczas zajęć – merytoryczne przygotowanie do zajęć, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów w dyskusji, udział w dyskusji i w pracach w małych grupach.
Ocenę z ćwiczeń stanowić będzie średnia ważona ocen z prezentacji ustnej (80%) i aktywności podczas zajęć (20%).
Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładu i ćwiczeń.
1. Giddens A. (2004), Socjologia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Grotowska-Leder, Rokicka E. (red.) (2013), Nowy ład? Dynamika struktur społecznych we współczesnych społeczeństwach, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
3. Jarosz M. (red.) (2005), Wygrani i przegrani polskiej transformacji, Warszawa: Oficyna Naukowa.
4. Szacka B. (2003), Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa.
5. Szczepański J. (1970), Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
6. Sztompka P. (2002), Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Znak.
7. Turowski J (1994), Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL
8. Turowski J (1994), Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
9. Wasilewski J. (red.) (2006), Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Warszawa: Wydawnictwo naukowe Scholar.
1. Bauman Z. (1996), Socjologia, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
2. Berger P. (2001), Zaproszenie do socjologii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Kaźmierczak-Kałużna I., Ubóstwo jako problem społeczny. Kwestie terminologiczne i ustalenia empiryczne, "Kultura i społeczeństwo", nr 1.
4. Klebaniuk J. (red.) (2007), Fenomen nierówności społecznych. Nierówności społeczne w refleksji humanistycznej, Warszawa: Wydawnictwo Eneteia.
5. Marody M., Giza-Poleszczuk A. Przemiany więzi społecznych, 2004, Warszawa.
6. Norbert Elias (2010), Czym jest socjologia?, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia
7. Sztompka P. (2005), Socjologia zmian społecznych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Znak.
8. Sztompka P., Kucia M. (red.) (2006), Socjologia. Lektury, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Znak.
9. Turner J. (1998), Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Zmodyfikowane przez dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna (ostatnia modyfikacja: 27-04-2020 15:50)