SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-ARTEP-PRCŻ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Arteterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą zjawisk występujących w rozwoju człowieka od momentu poczęcia do okresu późnej starości. Internalizacja wiedzy teoretycznej, która prowadzi do praktycznego jej wykorzystania. Poznanie właściwości przebiegu rozwoju człowieka na różnych etapach życia poprzez odwołanie się do głównych teorii rozwojowych oraz do najnowszych danych empirycznych. Zrozumienie sekwencji rozwoju i czynników warunkujących uniwersalny oraz indywidualny charakter zmian rozwojowych, sprzyjających refleksji nad złożonością i wielowymiarowością jednostkowego życia, a także służącą tworzeniu naukowych podstaw do optymalnego doboru środków stymulacji rozwoju zasobów psychicznych i kształtowania się pełnej osobowości.
Wiedza z zakresu podstaw psychologii
Zakres tematyczny przedmiotu:
Treści wykładów:
Natura i przebieg rozwoju człowieka: zapoznanie się z pojęciami: kategoriami zmian rozwojowych, okresu sensytywnego i krytycznego, akceleracją, wyjaśnienie założeń psychologii biegu życia oraz funkcjonalnej teorii P.Baltesa.
Periodyzacja rozwoju od okresu prenatalnego do okresu późnej dorosłości. Rozwój fizyczny, społeczny, emocjonalny i poznawczy oraz rozwój osobowości w kolejnych etapach życia i podejścia teoretyczne najlepiej opisujące wybrane zjawiska rozwojowe.
Treści ćwiczeń:
Czynniki wpływające na rozwój jednostki, pojęcie zmiany rozwojowej, metody badawcze w psychologii rozwoju i zasady nawiązywania kontaktu z dzieckiem.
Przygotowanie do rodzicielstwa, rozwój prenatalny, poród, wcześniactwo, środowisko rodzinne małych dzieci, rozwój psychomotoryczny we wczesnym dzieciństwie, samodzielność dzieci, aktywność zabawowa i rysunkowa dzieci, relacje rówieśnicze, rozwój poznawczy dzieci i młodzieży, rozwój języka i komunikacji, gotowość szkolna i adaptacja do wymagań szkoły, rozwój osobowości, tożsamości i moralności, turbulencje w okresie dorastania, problemy wczesnej, średniej i późnej dorosłości, problematyka umierania i śmierci, rola żałoby.
Wykład: wykład konwencjonalny, wykład problemowy.
Ćwiczenia: praca w grupach, praca z książką, dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów praktycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).
Aktywność na zajęciach dokumentowana jest na karcie aktywności studenta
Wykład – warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%).
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu - minimum 60% uzyskanych punktów w teście egzaminacyjnym
1.Erikson E. H., Tożsamość a cykl życia. Poznań 2004.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 14-05-2020 08:43)