SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teorie i modele arteterapii |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-ARTEP-TiMA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Arteterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie :źródeł wiedzy o arteterapiii i kryteriówi oceny ich rzetelności, poznanie historii terapii przez sztukę i współczesnych znaczeń terminu arteterapia, powiązań arteterapii z innymi naukami takimi jak medycyna, nauki o zdrowiu, psychologia, filozofia, estetyka. Uświadomienie różnicy między nauczaniem sztuki i wychowaniem przez sztukę a arteterapią„. Opanowanie wiedzy o głównych nurtach i modelach światowej arteterapii i ich przedstawicielach. Poznanie koncepcji kulturo terapii jako podstawy arteterapii. Zrozumienie potrzeby poznania teorii przed przystąpieniem do działań praktycznych. Krytyczna analiza aktualnej sytuacji w której dynamicznemu rozwojowi oferty arteterapeutycznej dotyczącej zarówno kształcenia w dziedzinie arteterapii jak i niekontrolowanej praktyki nie towarzyszy troska o rozwój badań naukowych nad zasadnością i efektywnością stosowania arteterapii.
Podstawowa wiedza o kondycji człowieka na poszczególnych etapach jego rozwoju w kolejnych fazach życia
Przegląd bibliotecznych i internetowych zasobów wiedzy na temat arteterapii pod kątem Who is who czyli źródła pochodzenia. Informacji i jej wiarygodności. Nazewnictwo, historia, dziedziny, wiodące modele i kierunki współczesnej arteterapii. Arteterapia jako nauka. Teorie konstytuujące arteterapię: teoria potrzeb Maslowa, salutogenezy Antonowskiego, medycyny holistycznej Smuthsa.. Modele badań naukowych. Obszary zastosowań arteterapii, diagnostyka i ewaluacja. Pojęcia zdrowia i jakości życia w koncepcji kulturoterapii jako podstawie arteterapii. Arteterapia wobec problemów współczesnego świata. Edukacja w arteterapii. Standardy jakości kształcenia i praktyki arteterapeutycznej. Rola i działalność ECArTE (Europejskie Konsorcjum Edukacji w Arteterapiach)
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład multimedialny. Metoda sytuacyjna. Dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Testowanie. Ocena uwzględnia:
Skala ocen za odpowiedź ustną lub pisemną: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);
Aktywność studenta na zajęciach – zabieranie głosu -wyrażanie własnego stanowiska /opinii , gdy prowadzący o to poprosi, prezentacja samodzielnie wyszukanych materiałów wiążących się z tematem zajęć –aktualnych lub archiwalnych(metody kształcenia: praca z tekstem, dyskusja problemowa)
narzędzie weryfikacji: adekwatnie do danego tematu zajęć
Skala ocen za aktywność: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen: z testu oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa uwzględnia : 40% oceny za aktywności na zajęciach i 60% oceny z testu wiedzy
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2021 17:20)