SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy rehabilitacji medycznej |
Kod przedmiotu | 12.6-WP-ARTEP-PRM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Arteterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z celami i zadaniami rehabilitacji medycznej, społecznej i zawodowej oraz metodami pracy zakresu rehabilitacji medycznej. Poznanie zaleceń i rekomendacji dot. aktywności fizycznej, zasad prowadzenia treningu zdrowotnego. Udział w warsztatach treningu zdrowotnego.
brak
1. Cele i zadania rehabilitacji medycznej, społecznej i zawodowej.
2. Kinezyterapia, wpływ ruchu na organizm człowieka
3. Zasady stosowania fizykoterapii.
4. Terapia zajęciowa i ergoterapia.
5. Wprowadzenie do oceny klinicznej - badanie ogólne i czynnościowe.
6. Postępowanie rehabilitacyjne i terapia ruchem w ważniejszych chorobach z uwzględnieniem wieku i stanu zdrowia.
7. Rehabilitacja w wieku rozwojowym (rozwój psychoruchowy, typowe choroby wieku dziecięcego)
8. Rehabilitacja osób starszych. Aktywność fizyczna a długowieczność, zasady stosowania terapii ruchowej u seniorów.
9. Aktywność fizyczna osób w różnym stanie funkcjonalnym i klinicznym - zalecenia i rekomendacje, zasady prowadzenia treningu zdrowotnego, dobór metod i form; aktywność na receptę.
10. Ergonomia w pracy w zawodach medycznych – praktyczne wykorzystanie.
Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metoda poglądowa, dyskusja problemowa, praca projektowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w warsztatach ruchowych prowadzonych na sali do zajęć rehabilitacyjnych, uzyskanie pozytywnych ocen z: projekt-scenariusz zajęć/zalecenia dla pacjenta dotyczące profilaktyki chorób wynikających z hipokinezji, kolokwium pisemne z progami punktowymi. Do zaliczenia kolokwium w formie pisemnej na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. .
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1. Antoszewska B. Wójcik M. (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2015.
2. Bauer A. Wiecheć A. Śliwiński Z. (red) Przewodnik metodyczny po wybranych zabiegach fizykalnych. Ostrowiec Świętokrzyski, Markmed Rehabilitacja, 2012.
3. Bredesen D. E. Wygraj z alzheimerem: pierwszy skuteczny program w profilaktyce i leczeniu zaburzeń funkcji poznawczych. Galaktyka, 2018.
4. Comerford M. Mottram S. Kinetic Control: ocena i reedukacja niekontrolowanego ruchu. Wyd. pol. (red.) Michał Hadała, Edra Urban & Partner, Wrocław. 2017.
5. Kuleczka-Raszewska M. Uczę się poprzez ruch: program terapii dla dzieci autystycznych i z niepełnosprawnością sprzężoną. Harmonia Universalis, 2012.
6. Kwolek A. (red.) Rehabilitacja medyczna. T. 1, Podstawowa wiedza o rehabilitacji, podstawy anatomiczne i fizjologiczne fizjoterapii i rehabilitacji medycznej, ocena kliniczna i funkcjonalna poszczególnych układów, metody terapeutyczne w rehabilitacji. Elsevier Urban & Partner, 2015.
7. Wójcik M. Antoszewska B. (red.) Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2015.
1. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
Grupa do 15 osób, część zajęć w formie warsztatów praktycznych na sali do zajęć rehabilitacyjnych
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 27-04-2020 12:00)