SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Problemy niepełnosprawności i rehabilitacji w edukacji |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-ARTEP-PNRwE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Arteterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu teorii i praktyki edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami z uwzględnieniem dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Uzyskane zaliczenie z przedmiotów: teoretyczne podstawy wychowania, psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia.
Wielowymiarowość procesu rehabilitacji osób z niepełnosprawnością oraz współczesne systemy ich kształcenia; istota, zadania, cele rehabilitacji; rola osoby z niepełnosprawnością w procesie rehabilitacji;
Modele niepełnosprawności, ich konsekwencje dla polityki społecznej, kształcenia i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością;
Proces normalizacji i społecznej integracji osób z niepełnosprawnościami; założenia, koncepcje, zasady, uwarunkowania, możliwości i formy realizacji;
Segregacyjne i niesegregacyjne kształcenie osób z niepełnosprawnościami; Koncepcje edukacji włączającej. Problemy włączania uczniów o specjalnych potrzebach w przestrzeń ogólnodostępnej edukacji;
Mapa problemów w dyskursie na temat społecznej i edukacyjnej integracji, inkluzji osób z niepełnosprawnością w Polsce;
Zasady systemowego, proekologicznego ujmowania procesu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością oraz możliwości ich wielozakresowego wspierania w tym procesie;
Współczesne cywilizacyjne zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi, jako swoiste wyzwanie dla procesu rehabilitacji i edukacji.
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, praca w grupach, dyskusja panelowa.
Ćwiczenia: praca w grupach, dyskusja wielokrotna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia (zaliczenie na ocenę) – aktywność studenta na zajęciach: opracowanie i prezentacja w czasie ćwiczeń zagadnień, problemów przewidzianych w programie przedmiotu (metody kształcenia: praca w grupach, z tekstem i dyskusja problemowa),
Narzędzie weryfikacji: przygotowane, adekwatnie do danego tematu zajęć zagadnienia problemowe;
przykładowe problemy dyskutowane na zajęciach podejmujących kwestie niepełnosprawności:
Wykłady - egzamin ustny z zagadnień programowych wykładów opracowanych w formie pytań (student losuje 3 pytania); warunkiem zaliczenia jest 60% poprawnych odpowiedzi na pytania (punktowane: 1-5 pkt.). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena ćwiczeń.
Ocena końcowa - na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 26-04-2020 11:05)