SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do dramaterapii z elementami dramy kreatywnej |
Kod przedmiotu | 03.9-WP-ARTEP-WDEDK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Arteterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 60 | 4 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie istoty dramaterapii oraz jej powiązań z innymi systemami terapeutycznymi zwłaszcza z psychoterapią. Opanowanie systemu podstawowych struktur sesji dramaterapeutycznych oraz zrozumienie źródeł wiodących konwencji oddziaływań stosowanych w dramaterapeutycznych projektach. Wskazanie użyteczności oddziaływań dramaterapeutycznych w terapii zorientowanej psychoedukacyjnie i klinicznie. Zapoznanie z zastosowaniem kluczowych kompetencji dramaterapeutycznych w pracy z różnymi, wybranymi grupami uczestników/ klientów. Wdrażanie w przygotowanie i zaprezentowanie programu (projektu) dramaterapeutycznego dla określonej grupy klientów, zgodnie z przyjętą w modelu kreatywno – ekspresyjnym konwencją .
Wiedza z zakresu wprowadzenia do psychologii rozwojowej i wychowawczej
Podstawy teoretyczne dramaterapii: drama kreatywna. Spontaniczna zabawa jako istota terapii. Terapia dramatyczna a procesy dramatyczne (gry, improwizacje, opowiadanie historii, odgrywanie ról ). Dramaterapia a psychoterapia. Klienci dramaterapii. Cele i ich specyfika w różnych podejściach w dramaterapii. Modele dramaterapii, model oparty na psychologii rozwojowej dziecka, model kreatywny / ekspresyjny, model zadaniowy. Kluczowe kompetencje dramaterapeutyczne. Dramaterapia a rytuał i archetypy. Orientacja na kierunki psychoterapeutyczne. Taksonomia dramaterapeutycznych ról- metoda roli, granie a odgrywanie roli, modelowanie społeczne. Typy ról poznawcze, afektywne, duchowe, estetyczne, społeczno-kulturowe Kreatywność grupowa jako metoda pracy. Struktura procesu dramaterapeutycznego i jej znaczenie dla przepracowania rożnego rodzaju uczuć klienta. Etapy procesu terapeutycznego. Rodzaje preferencji w dramaterapii:. praca fikcyjna praca (drama, improwizacja, odgrywanie ról, socjodrama, rozwojowe transformacje, rytuały, maski, lalki i niektóre rodzaje przedstawień oraz praca nie- fikcyjna (Psychodrama, Playback Theatre, Theatre of the Oppressed, Ethnodrama i performance autobiograficzny). Techniki drama terapii: wprowadzające, kontynuujące, zamykania sesji i kończące proces terapeutyczny. Tematy projektów terapeutycznych. Konwencje używane w dramaterapeutycznych projektach. Strukturowane projekty terapeutyczne.
metoda projektowa, metoda warsztatowa, praca z tekstem, dyskusja problemowa
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywność studenta na zajęciach –wypowiedzi ustne studenta z zakresu zagadnień, i problemów przewidzianych w programie przedmiotu (metody kształcenia: praca w grupach, z tekstem i dyskusja problemowa)
narzędzie weryfikacji: przygotowane, adekwatnie do danego tematu zajęć zagadnienia problemowe; przykładowe problemy dyskutowane na zajęciach podejmujących kwestie celu oddziaływań i rodzaju rozwiązań użytych w dramaterapii w odniesieniu do konkretnej grupy klientów:
· walory metod teatralnych użytych w modelu kreatywno ekspresyjnym-
· znaczenie podstawowych procesów terapeutycznych w klinicznym aspekcie pracy terapeutycznej
· możliwe pola/zakresy współpracy dramaterapeuty w systemie wspomagania rozwoju i profilaktyki szeroko pojętego zdrowia
· przykłady dobrych praktyk oraz działań i metod dramaterapeutycznych z kultury amerykańskiej i angielskiej
Skala ocen za prezentację ustną: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);
Prezentacja autorskiego programu dramaterapii – opracowanie i prezentacja w czasie ćwiczeń zagadnień, problemów przewidzianych w programie przedmiotu w formie opisu autorskiego programu dramaterapii (metody projektowe, warsztatowe, dyskusja problemowa). Ocenie podlega:
narzędzie weryfikacji: ocena merytorycznego i metodycznego opracowania projektu dramaterapeutycznego dla konkretnej grupy odbiorców(cy) .
Skala ocen : ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen uwzględniająca ocenę za aktywność na zajęciach oraz ocenę za opracowanie i prezentację programu dramaterapii dla wybranego problemu klienta.
Nowe, aktualne publikacje wskazane przez prowadzącą oraz wyszukane samodzielnie przez studentów
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 26-04-2020 11:05)