Pozyskanie wiedzy na temat wieloaspektowej, zintegrowanej analizy tekstu; rozpoznawanie intencjonalności zachowań
językowych oraz rozwijanie umiejętności dostosowania stylu, struktury i wzoru gatunkowego do pragmatycznych
uwarunkowań tekstu.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Wieloaspektowa, zintegrowana analiza tekstu, aspekt pragamatyczny, strukturalny, kognitywny i poznawczy.
Teorie aktów mowy (J.A. Austin, J. R. Searle), genry mowy (M. Bachtin, A. Wierzbicka).
Strategie grzeczności językowej (pozytywnej i negatywnej).
Styl, struktura i wzór gatunkowy a pragmatyczne uwarunkowania tekstu.
Metody kształcenia
polimetody (m.in. wykład, heureza, referat, analiza tekstu, tworzenie tekstu, praca w grupach, prezentacja multimedialna)
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Pragmatyczna analiza tekstu z prezentacją (projekt), zaliczenie sprawdzianu, aktywność na zajęciach.
Literatura podstawowa
Borawski S., Furdal A., Wybór tekstów do historii języka polskiego, Warszawa 1980.
Borawski S., Podstawy idei poznawczej studiów nad dziejami używania języka. Esej o diachronii, [w:] Rozprawy o historii języka polskiego, pod red. S. Borawskiego, Zielona Góra 2005, s. 13-62.
Kalisz R., Pragmatyka językowa, Gdańsk 1993.
Mayenowa M.R., Struktura tekstu, [w:] eadem, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, Wrocław-Warszawa-Kraków 2000, s. 246-305.
Wilkoń A., Spójność i struktura tekstu, Kraków 2002.
Witosz B., Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki, Katowice 2005, s. 49-57.
Blum-Kulka S., Pragmatyka dyskursu, [w:] Dyskurs jako struktura i proces, red. T. A. van Dijk, Warszawa 2001, s. 214-241.
Lalewicz J., Komunikacja językowa i literatura, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1975.
Pałucka-Czerniak I., Zmagania z dystansem. O języku przedmów do polskich publikacji naukowych, Zielona Góra 2008.
Uździcka M., Studium kształtowania się kompetencji językowej agronoma. Analiza genologiczna, pragmatyczna i leksykalna Wykładów Władysława Majewskiego z lat 1848-1850, Zielona Góra 2010.
Zgółka T., Społeczny status kompetencji lingwistycznej, [w:] Zagadnienia socjo- i psycholingwistyki, red. A. Schaff, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1980, s. 111-138.
Żydek-Bednarczuk U., Typy, odmiany, klasy... tekstów. W poszukiwaniu kryteriów, [w:] Stylistyka a pragmatyka, red. B. Witosz, Katowice 2001, s. 114-123.
Uwagi
brak
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 20-05-2020 12:10)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.