Głównym celem zajęć jest poszerzenie wiedzy studentów w zakresie kognitywnych procesów przetwarzania informacji oraz ich znaczenia i zastosowania w pracy analitycznej. Poznając wskazany system oraz jego elementy składowe student będzie w stanie sprawniej przyswajać, pozyskiwać oraz przetwarzać wiedzę.
Celem pośrednim jest również poszerzenie umiejętności kreatywnego myślenia.
Prerequisites
brak
Scope
Zmiana punktu odniesienia. Postawa zewnętrznego obserwatora w pracy analitycznej.
Podstawowa terminologia kognitywna i znaczenie kognitywistyki w pracy analitycznej.
Znaczenie psychologii pamięci w procesie tworzenia baz danych, magazynowania, przetwarzania i udostępniania informacji.
Autonomiczne i subsymboliczne systemy przetwarzanie informacji.
Zadania reprezentacji neuronowych i map mentalnych w systemie przetwarzania informacji.
Znaczenie uniwersalnych kodów kognitywnych w procesie nabywania i przetwarzania informacji.
Algorytmy, uniwersalia i skróty kognitywne.
Rola memów mentalnych w odczytywaniu i konstruowaniu rzeczywistości.
Wprowadzenie do literaturoznawstwa kognitywnego i kreacji autorskiej.
Kognitywne przetwarzanie informacji w procesie kreowania światów gier (dla LPIKSG).
Granice między światem realnym a mentalnym oraz ich wpływ na akredytację informacji.
Rozpoznawanie siły informacyjnej i kierunku przekazu medialnego na podstawie kształtów, kolorów oraz miejsca w systemie komunikacyjnym.
Konstruowanie celowe informacji z wykorzystaniem narzędzi kognitywnych (torowanie, blending i de-blending, mapy mentalne, percepcja zmysłowa - kształt, kolor, dźwięk).
Teaching methods
Pogadanka heurystyczna, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, analiza projektu, burza mózgów, mapy myśli.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
obecność i aktywny udział w zajęciach, napisanie projektu lub pracy pisemnej, kolokwium.
Recommended reading
Brożek B., Hohol M., Umysł matematyczny, Kraków 2014.
Chalmers D., Świadomy umysł, przeł. M. Miłkowski, Warszawa 2010.
Jagodzińska M., Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Gliwice 2008.
Kognitywizm w poetyce i stylistyce, pod red. G. Habrajska, J. Ślósarska, Kraków 2006.
Kufel S., Wprowadzenie do literaturoznawstwa kognitywnego, Zielona Góra 2011.
M. Spitzer, Jak uczy się mózg?, przeł. M. Guzowska-Dąbrowska, Warszawa 2007.
Metodologiczne i teoretyczne problemy kognitywistyki, pod red. J. Woleński, A. Dąbrowski, Kraków 2014.
Saja K., Obserwator wobec barier poznawczych, „In gremium. Studia nad Historią, Kulturą i Polityką” , nr 9, 2015, s. 177-197.
Saja K., Wampir w świecie antropii. Kognitywizm subsymboliczny w literaturoznawstwie, Kraków 2017.
Searle J. R., Umysł. Krótkie wprowadzenie, przeł. J. Karłowski, Poznań 2010.
Further reading
Deutsch D., Struktura rzeczywistości, przeł. J. Kowalski-Gliman, Warszawa 2007.
Harel D., Rzecz o istocie informatyki. Algorytmika, przeł. Z. Weiss, P. Carlson Warszawa 1992.
La Metrrie J. O., Człowiek - maszyna, przeł. S. Rudniański, Warszawa 1984.
Tegmark M., Nasz matematyczny Wszechświat. W poszukiwaniu prawdziwej natury rzeczywistości, przeł. B. Bieniuk, E. L. Łokas, Warszawa 2015.
Wilson E. O., Konsiliencja. Jedność wiedzy, przeł. J. Mikos, Poznań 2002.
Teksty medialne do wyboru przez prowadzącego i słuchaczy.
Notes
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji broker informacji.
Modified by dr Krystian Saja (last modification: 04-12-2020 16:34)