SylabUZ

Generate PDF for this page

Cognitive Information Processing - course description

General information
Course name Cognitive Information Processing
Course ID 15.9-WH-FiPlP-WH-BP-KPI-S19
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Polish philology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Krystian Saja
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Głównym celem zajęć jest poszerzenie wiedzy studentów w zakresie kognitywnych procesów przetwarzania informacji oraz ich znaczenia i zastosowania w pracy analitycznej. Poznając wskazany system oraz jego elementy składowe student będzie w stanie sprawniej przyswajać, pozyskiwać oraz przetwarzać wiedzę. 

Celem pośrednim jest również poszerzenie umiejętności kreatywnego myślenia.

Prerequisites

brak

Scope

  1. Zmiana punktu odniesienia. Postawa zewnętrznego obserwatora w pracy analitycznej.
  2. Podstawowa terminologia kognitywna i znaczenie kognitywistyki w pracy analitycznej.
  3. Znaczenie psychologii pamięci w procesie tworzenia baz danych, magazynowania, przetwarzania i udostępniania informacji.
  4. Autonomiczne i subsymboliczne systemy przetwarzanie informacji.
  5. Zadania reprezentacji neuronowych i map mentalnych w systemie przetwarzania informacji.
  6. Znaczenie uniwersalnych kodów kognitywnych w procesie nabywania i przetwarzania informacji.
  7. Algorytmy, uniwersalia i skróty kognitywne.
  8. Rola memów mentalnych w odczytywaniu i konstruowaniu rzeczywistości.
  9. Wprowadzenie do literaturoznawstwa kognitywnego i kreacji autorskiej.
  10. Kognitywne przetwarzanie informacji w procesie kreowania światów gier (dla LPIKSG).
  11. Granice między światem realnym a mentalnym oraz ich wpływ na akredytację informacji.
  12. Rozpoznawanie siły informacyjnej i kierunku przekazu medialnego na podstawie kształtów, kolorów oraz miejsca w systemie komunikacyjnym.
  13. Konstruowanie celowe informacji z wykorzystaniem narzędzi kognitywnych (torowanie, blending i de-blending, mapy mentalne, percepcja zmysłowa - kształt, kolor, dźwięk).

Teaching methods

Pogadanka heurystyczna, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, analiza projektu, burza mózgów, mapy myśli.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

obecność i aktywny udział w zajęciach, napisanie projektu lub pracy pisemnej, kolokwium.

Recommended reading

  1. Brożek B., Hohol M., Umysł matematyczny, Kraków 2014.
  2. Chalmers D., Świadomy umysł, przeł. M. Miłkowski, Warszawa 2010.
  3. Jagodzińska M., Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Gliwice 2008.
  4. Kognitywizm w poetyce i stylistyce, pod red. G. Habrajska, J. Ślósarska, Kraków 2006.
  5. Kufel S., Wprowadzenie do literaturoznawstwa kognitywnego, Zielona Góra 2011.
  6. M. Spitzer, Jak uczy się mózg?, przeł. M. Guzowska-Dąbrowska, Warszawa 2007.
  7. Metodologiczne i teoretyczne problemy kognitywistyki, pod red. J. Woleński, A. Dąbrowski, Kraków 2014.
  8. Saja K., Obserwator wobec barier poznawczych, „In gremium. Studia nad Historią, Kulturą i Polityką” , nr 9, 2015, s. 177-197.
  9. Saja K., Wampir w świecie antropii. Kognitywizm subsymboliczny w literaturoznawstwie, Kraków 2017.
  10. Searle J. R., Umysł. Krótkie wprowadzenie, przeł. J. Karłowski, Poznań 2010.

Further reading

  1. Deutsch D., Struktura rzeczywistości, przeł. J. Kowalski-Gliman, Warszawa 2007.
  2. Harel D., Rzecz o istocie informatyki. Algorytmika, przeł. Z. Weiss, P. Carlson Warszawa 1992.
  3. La Metrrie J. O., Człowiek - maszyna, przeł. S. Rudniański, Warszawa 1984.
  4. Tegmark M., Nasz matematyczny Wszechświat. W poszukiwaniu prawdziwej natury rzeczywistości, przeł. B. Bieniuk, E. L. Łokas, Warszawa 2015.
  5. Wilson E. O., Konsiliencja. Jedność wiedzy, przeł. J. Mikos, Poznań 2002.
  6. Teksty medialne do wyboru przez prowadzącego i słuchaczy.

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji broker informacji.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 04-12-2020 16:34)